Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Acer


Dzemo

Rekommendera Poster

Hejsan

jag har en acer dator, M5100 och den levererades med Vista Home Premium. Nu har jag 2 DVD skivor som jag använder som återställning, men min fråga är att om jag nu skulle formatera datorn och installera XP på denna, skulle då återställningsskivorna fungera vid ev. framtida behov av Vista?

 

Tacksam för snabbt svar, har grubblat över det här ganska länge nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De borde fungera under förutsättning att du inte rör den dolda partition som finns på din HD. Det är där det mesta av återställningsmaterialet ligger.

 

Just Acer, förresten, har ju offentligt dissat Vista. Kontakta dem så får du sympatiska svar. Samt det viktigaste: besked om de har XP-drivisar för ditt ekipage.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Jo jag trodde med att de var så , bara den dolda partioneringen förbli orörd så skall det fungera.

 

Jag har redan ringt Acer, och då sa de att de inte visste om återställningen skulle fungera om jag formaterade om och installerade XP. Så jag beslöt mig för att skriva här ist, supporten verkade inte vara så kunnig tyvärr.

 

Driviser har jag till Grafik, ljud, Nätverk, och jag fann dem under min dator (m5100) på Acer's drivrutins-sida. Så det borde väl fungera, får väl försöka imorgon, hoppas bara inte allting går åt pipan. :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat XP, men ett problem jag har är att jag fick aldrig fram vilket moderkort jag har, och nu så fattas drivrutinerna för HDMI-uttaget (vilket jag aldrig använder) och så SM-busstyrenheten (vilket jag tror är till för Minneskort-läsaren) så de måste ja lösa, men får snoka runt lite.

 

testa även att boota datorn med återställningsskivan (1) och Acer eRecovery startades, testade inte längre än till att man skulle välja språket, men förväntar mig att det fungerar då jag inte har rört den dolda partioneringen på HD.

 

Tack så mycket Lars2W2 för att du svarade på något som jag grubblat över sen jag köpte datorn i Juli, så där förtjänade du en poäng ! :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Rodnar* Tack för vänliga ord och poäng. Lägg en fråga i Dr Data om moderkortet, så får du med all säkerhet goda råd om diagnos- och analysprogram som kan hjälpa dig fram till de drivisarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...