Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krympa Windowspartitionen


Ato

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har precis installerat linux på min dator och vill ha mer utrymme för filer som jag delar mellan windows och linux, tex bilder, musik, filmer mm.

 

Jag undrar; kan man krympa windowspartitionen utan att windows säger ''määh... så där får du inte göra...'' och slutar fungera?

 

Jag installerade Mandriva för att tag sedan och då krympte jag windowspart. med mandrivas egna verktyg, men efter det funkade inte windows.

 

Men i förrgår råkade jag krympa windowspart. med 4 Mb... och det gick bra ;-) Kan man krympa den mer?

 

Jag använder PowerQuest PartitionMagic 8.0

 

Hjälp

 

Tack

 

/Ato

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är meningen att PartitionMagic verktyg ska kunna krympa Windows-partitioner utan att Windows klagar, men de lämnar ju inga garantier. Men kan du inte komma åt Windows-partitionen från Mandriva? Numera ska det ju gå bra att skriva till NTFS-partitioner med Linux-distributioner också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör inte Mandriva längre. Har bytt till Vector Linux.

Funkar det att skriva till NTFS med alla distar? För i Mandriva hittade jag windowspart., men det gör jag inte i Vector.

 

Men jag testar krympa windowspart. och håller tummarna.

 

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla distributioner kan säkert inte det. Men det står så här:

The latest SOHO includes a custom 2.6.20.3 SMP Kernel, compiled with bootsplash, squashfs, lzma, and realtime patches. It supports reading and writing to NTFS-formatted media via fuse and ntfs-3g.
http://www.vectorlinux.com/article.php?sid=10&PHPSESSID=b5d5774a5bf2bf59acdedf35940c4862

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att det är skillnad på att kunna skapa nya filer/ändra i existerande filer och att ändra storlek på filsystemet. Det har länge gått att på ett rätt stabilt sätt ändra storlek på NTFS-filsystem (med ntfsresize), men skrivning av filer är betydligt mer komplicerat och har tillkommit mycket senare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...