Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olika GPS och kartor?!


Hexxx

Rekommendera Poster

Tjolahej! Jag köpte en MIO C220 och till min förvåning navigerade den riktigt uselt på vissa ställen medans den funkade klockrent i storstäder. Eftersom jag har 30 dagars öppet köp undrar jag lite över kartorna som kommer i gpser.

 

I Mio har jag teleatlas, spelar det nån roll om jag köpt en annan GPS? Hade dom kartorna varit "bättre" ? Vilken karttillverkare bör man ha och spelar det någon roll vilken gps man har. Alltså lämnar olika tillverkare upp mer frekventa uppdateringar eller är det samma för alla och sen bara skillnad på vilken karttillverkare som är bäst och som är anpassad till sin GPS ?

 

Åkte Linköping till Stockholm och det gick inget vidare på landväg, körde alltså med unvik motoväg. Fick fram en sträcka på ca 50 mil och mycket fel. Gick bättre när jag satte kortare punkter mellan städerna.

 

Tacksam för tips?! Om jag ska satsa på nåt annat eller om det helt enkelt är kartorna som är det som avgör hur bra den hittar?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en ca 1,5 år gammal Sony NV-U70T med Navtech kartor. I praktisk användning har den alltid gett bra vägval. Jag gjorde för skoj skull en beräkning av samma resväg som du och får också en körsträcka på knappt 50 mil. Gjorde jag däremot valet att använda cykel istället för personbil krymper körsträckan någon mil till men fortfarande en helt vansinnig väg. Det känns som om den bara vill använda riks/länsvägar för att binda ihop två punkter om möjligt.

 

Testade även samma rutt i datorn med www.viamichelin.co.uk Den har ingen möjlighet att välja bort motorväg men valet cykel får samma effekt och här blir sträckan 217 km.

 

M a o borde det finnas GPS som kan räkna fram en bra väg utan motorväg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart intressant, då beräknar dom ju tydligen på samma sätt. Min är helt uppdaterad med senaste kartan också. Sökte dock på samma på Eniro och fick ett annat resultat.

 

MEN satte jag om GPS'en

Linköping till Norrköping

Norrköping till Katrineholm

Katrineholm till Södertälje

Södertälje till Stockholm

 

så fick jag mycket mindre sträcka?! Konstigt att den tar en stor omväg om man kör Linköping - Stockholm direkt. Tog både på snabbast väg och även kortast. gav ingen skillnad. Den visade även fel ca 10 ggr på vägen upp och sa sväng vänster och höger på ställen där det inte ens gick att svänga. Även kör in i rondell fast det inte fanns rondeller och det var inga nya vägar jag åkte på?! Så jag blev lite fundersam om dom är såhär överlag eller om andra karttillverkare är betydligt bättre?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Navtech eller Teleatlas, det har nog ingen större betydelse.

Nu ha jag inte använt Mio, men flera andra navigeringssytem. Också flera stycken som, likt Michelin, ligger på internet.

 

Det är bara så att varje programmakare ritar rutten efter sitt huvud.

När jag förra året körde till Spanien, gjorde jag först upp en plan med hjälp av Michelin, Autoruote, m fl. Sedan använde den rutt jag gillade som bas när jag knackade in vägen i mitt navigeringssystem.

 

Likadant gör om jag skall till ett ställe i Stockholm dit jag inte känner närmaste vägen. Man får lika många alternativ som det finns navigeringsprogram.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, så det är kanske inte direkt "ovanligt" fenomen jag fått på min GPS. Tänkte om det var så att man borde byta till märke med annan karttillverkare men det lär väl knappast ge nån skillnad isf då jag tycker GPS hårdvaran är riktigt trevlig.

 

Så när man ska nånstans är det normalt sett bättre att knappa in lite "steg för steg" och inte från Stockholm till Barcelona kanske ? =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just det. Jag gjorde normalt per dagsetapp, men ibland blev det någon eller några extra "waypoints" om jag ville köra en speciell väg. Faktum är att just till Barcelona kan man köra många olika vägar. Det skiljer kanske en halvtimma per dag på de olika vägarna. Har man tidigare kört de vanligaste rutterna ett antal gånger, är det roligt att köra andra vägar.

 

Eftersom jag fick med Microsofts Autoroute när jag köpte PC:n, använder jag mest den. Den är också lättast när man vill tvinga in sig på andra vägar. Man blockerar helt enkelt den väg man INTE vill åka. Det är särskilt mellan Helsingborg och Perpignan som man kan finna hur många alternativvägar som helst.

 

Och det är inte alltid att de kortaste vägarna är de snabbaste. Varning för Paris! Men vissa dagar kan vara hemska i sydtyskland.

Metz - Luxembourg är inte dum. Det var Michelin som tipsade den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Då är jag med på lite mer hur det funkar. Man får oftast inte en klockren beräkning om man ställer GPS'en på en längre sträcka och nu inte vill åka motorväg? Min kändes som ett lotteri när man inte följde E4'an faktiskt .... Fick ställa om var 5-10'e mil ungefär för att få den mest "logiska och kortaste" sträckan mellan dom lite större städerna.

 

Jo jag har provat det också och det är ritkgit bra. Tänker mer bara när man ska ut på vägen och inte hunnit kolla nåt innan mer i Sverige. Men man får väl helt enkelt tänka till och se vad närmsta stad är och ställa efter den och när man kommer fram ställer man nästa närmsta stad om man inte vill åka på motorvägen men ändå åka snabbaste och korstaste sträckan.

 

Hehe, Tyskland är inte alltid trevligt att köra i =)

Tack för tipsen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder numera helst Nav4All.com som är ett gratisprogram, än så länge. Kan köras på en hel del mobiltelefoner som har inbyggd GPS eller kan anslutas till en extern GPS-dosa via Bluetooth.

 

Där finns åtta alternativ man kan ställa in. Promenad, cykling, vägar med max 60 km/tim, etc.

Finns också alternativ om vilken sorts vägar man vill köra på. Motorväg, etc, etc.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej HdG, jag har tittat på Nav4All, men tycker att syntax för att skriva in adresser är mkt oklart, kan du ge mej ett råd, jag menar alltså, om jag vill till typ Kungsgatan 26 Sthlm, hur ska jag skriva in det?? I vilken ordning etc...Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startmeny > Navigera till ...> Adressinmatning > Här blir det lite olika.

 

Men här väljer du Sverige. Sedan skrivar man in tex stock.

Då får man upp en massa namn med Stock...

Välj Stockholm

Skriv husnummer

Sedan skriver man gatunamn.

 

Det är egentligen bara att följa menyn. Det tar en stund att bli familjär med sättet Nav4All arbetar.

Numera tycker jag att den är överlägsen flera andra navigatorsystem.

 

PS

Läste just att den gratis ytterligare drygt två år. Bra, tycker jag.

DS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...