Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

GNU/linux, förvirrad


rosenberg

Rekommendera Poster

Hej sitter och försöker förstå lite saker med GNU/Linux..

 

till och börja med..

 

hur kommer det sig att när jag testade senaste OPENSuse och installerade Nvidia kortet (genom nvidias hemsida) så fick jag bara en vit skärm, allting fungerade under detta jag hörde ljud och muspekaren ändrades sig när jag förde musen över menyer etc, alltså nånting renderade ej grafiken rätt!,

 

när jag sen testade senaste Ububntu, så fungerade det felfrit, instalerade Nvidia drivar genom ubuntu, är det så himla stor skilnad på distarna? båda använder Gnome och varför, om det nu är gnome i dom ser alla menyer helt anorlunda, (suses nya start meny finns inte i ubuntu)

 

XGL, vad är XGL,

 

compiz har som jag förstått det slagit i hop med beryl och skapat compiz fusion

 

vad är skilnaden?, går man till gnome look eller kde look så finns det nåt som dom kallar "Window Decorations" om man väljer Compiz, så får man upp många som kräver beryl,

 

men när jag försöker installera beryl genom (vad den nu heter ) så måste jag först lägga till en "repo" eller vad dom kallas? efter det så kan jag söka på "beryl" hittar beryl-nånting och trycker install, och då ska den ju förhopningsvis markera alla dependensis, vilket den försöker med, men sen säger den att python 2.5.1 saknas och har ersats av "kython-eller-liknande" så nej det fungerar ej.

 

vad är det för skilnad på

 

Window Decorations och Themes / Styles känns som att det borde vara samma sak,

 

vad är emerald?

 

Jag måste säga att ubuntu fungerar väldigt smidigt och smärtfritt hitils(lite störande med beryl dock), men det känns som att om GNU/Linux ska slå större så måste det bli mer förenklingar, jag menar ok för att det är bra med mångfald, men kom igen, alla paket heter nåt med "en-förkortning-av-nåt-som-man-inte-kan-uttyda 2.5.3.8.7" och det finns troligen .8.8 och 8.9

 

hoppas att jag kan få lite svar, även om jag är lite otydlig,

 

//det enda jag vill ha är lite blur i ubuntu :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det så himla stor skilnad på distarna?

 

Javisst! Vem som helst får ju slänga ihop en linuxdist och om min dist skulle fungera på min dator (otänkbart) så skulle den 10000% inte fungera bra på din.

 

Inte konstigare än att det är skillnad på en FIAT 500 och en Volvo S80.

Trots att båda har 4 hjul och 1 ratt.

 

Dessutom varierar det från release till release.

SuSE 8.0 funkade så bra (hemladdad) så jag tänkte jag köper SuSE 8.1 efter testat.

Testen visade att stödet för mitt grafikkort var sämre i 8.1 än i 8.0 så det blev inget köp....

 

 

Men funkar en release inte bra är det ju bara köra på med den gamla...

 

Det är ju inget problem ha flera linuxrelaser på datorn, bara ge dem var sin partition och sedan välja vilken som ska startas med en bootmanager.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur kommer det sig att när jag testade senaste OPENSuse och installerade Nvidia kortet (genom nvidias hemsida) så fick jag bara en vit skärm
Nvidia har ju ingen drivrutin just för OpenSuse utan bara en generell Linux-drivrutin, så det kan ju tänkas att de inte fungerade bra ihop. Nvidia har ju ca 10 st drivrutiner för olika Windows, så det är väl inte så troligt att 2 Linux-drivrutiner fungerar ihop med alla olika Linux-varianter.

 

När jag provade OpenSuse för några år sedan var det KDE och inte Gnome, men det kanske är valbart numera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...