Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows hittar inte DVD-enhet


joslil1

Rekommendera Poster

På min HP laptop så har cd/dvd-enheten försvunnit, det har troligen hänt efter att jag använt Deamon för att använda virtuella enheter för att simulera att jag har filer på dvd ( fast de låg på HDisk) På något sätt ersatte min virtuella dvd ... min fysiska dvd...och nu står jag utan.

 

Någon som vet hur man "hittar" den igen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova "Start / Kontrollpanelen / System / Maskinvara / Enhetshanteraren".

Där ska den finnas, kontrollera där om den är aktiverad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

För mina "IDE ATA/ATAPI" har jag en primär IDE kanal och en sekundär IDE kanal.. båda är aktiverade och fungerande. Men som sagt.. inget som gör sig till känna i windows.

 

Detta bör väl vara där som DVDbrännare-enheten finns?

 

Mvh Marcus

 

 

 

[bild bifogad 2007-10-19 20:43:09 av joslil1]

991778_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Åke! Nu är det uppenbart att inte windows vet att min dvd ens finns. Se bild bifogat i mitt inlägg före detta! Jag saknar helt ikonen för dvd/cd...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

kan du inte fixa det där i kontrollpanelen Lägg till maskinvara.

 

Inställningar ---kontrollpanelen ---skrivare maskinvara ---lägg till maskinvara. Men det varierar hur man når dit.

 

Fungerar inte det kan man om datorn är stationär

 

stänga av datorn -koppla ur anslutning till dvd n -starta datorn- stänga av

 

koppla in dvd n -starta datorn och då brukar windows upptäcka den nya anslutningen och se till att den blir installerad. Gäller åtminstone om de är IDE anslutna SATA ?

 

LARSAS

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-19 21:49:28 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt, den finns inte på din bild. Du har väl provat att starta om datorn, hjälper inte det kanske du måste titta på Larsas alternativ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp jag har testat detta också. Windows hittar inga nya enheter och jag kan inte söka manuellt. Jag får aldrig något alternativ som säger "dvd-enhet" eller motsv.

 

Tyvärr är det en HP laptop, iofs borde det inte vara omöjligt att skruva upp den och dra ur en kabel. Men det borde finnas något mer sätt ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har startat om många gånger. Har testat att göra systemåterställning också. Det är bara helt borta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du har alltså inte försökt installera ny maskinvara. Lustigt :Det är ju det normala sättet.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo självklart har jag försökt installera ny maskinvara men inget nytt hittas och jag får heller aldrig någon chans att välja det jag vill installera när jag gör det manuellt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...