Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ubuntu 7.10 och Win XP


Mark_Trade

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja prova på att köra Ubuntu 7.10 när det släpps idag(ej köra från CD) och fortfarande ha kvar Win XP också.

 

Går det att installera Ubuntu direkt på egen partition så att man får upp alternativ om vilket OS som skall startas, eller måste man köra på någon sorts VM?

Går det att skapa partitionen(får man det alternativet?) i samband med installation eller skall jag skapa partitionen genom win XP först?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt det kan fixas under installationen. Du kan ändra storlek på existerande Windowspartitioner (utan att förstöra data), ta bort och skapa nya partitioner.

 

Ubuntu installerar automatiskt en uppstartsmeny, där du kan välja om du vill starta Ubuntu eller Windows.

 

Men, det är fortfarande viktigt att ta säkerhetskopior på filer du verkligen inte vill förlora -- dvs dokument, foton och annat som du inte bara kan återskapa om nåt skulle skita sig.

 

https://help.ubuntu.com/community/GraphicalInstall

http://www.psychocats.net/ubuntu/installing

http://screencasts.ubuntu.com/Installing_Ubuntu_with_Windows_Dual-Boot

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaret. Det låter enkelt och bra.

Nån backup behövs inte för allt viktigt ligger på annan plats, så då blir det bara att köra på. Toppen! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och en kollega på jobbet hade båda så allvarliga problem med Ubuntu 7.04 när den kom så vi har inga planer uppgradera till 7.10 den närmaste tiden.

 

Bättre låta andra brottas med eventuella problem.

 

Därför rekommenderar jag 7.04. Idag fungerar 7.04 efter några 100 uppdaterade filer utan problem både för mig och för han.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad hade ni för problem med 7.04 ?

 

Mark_Trade som nyfiken hem användare gör nog bäst i att ta senaste versionen. Men på en seriös arbetsplats så kan det ju vara annorlunda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag installerar 7.10 som ett andra OS och sedan inte vill ha det kvar, är det då lika enkelt att avinstallera det och startmenyn?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och en kollega på jobbet hade båda så allvarliga problem med Ubuntu 7.04 när den kom så vi har inga planer uppgradera till 7.10 den närmaste tiden.

 

Är man inte nyfiken av sig och inte kan vänta är det ett bra resonemang. Jag har kört Ubuntu 7.10 (betaversionen) i ett par veckor nu. 7.10 är ett stort steg framåt i utvecklingen. Men 7.04 hade jag problem med grafikkortet på min bärbara, vilket visserligen gick att lösa med installation av proprietära drivrutiner. I 7.10 ska det skötas automatiskt.

 

Dock så slutade till mitt förtret viloläget att fungera i och med uppgraderingen. Efter lite forskning kom det fram att det är en bekräftad bugg som drabbar ATI-kort och allt hänger på att ATI ska lösa problemet. Eftersom det inte hunnit bli löst till lanseringen av skarp version kan detta vara bra att veta!

 

Det är ett tråkigt faktum att hårdvarutillverkarna ofta bara gör drivrutiner till Windows. Eftersom dom inte bygger på öppen källkod så finns det ingen möjlighet för Linuxutvecklarna att fixa till problem själva.

 

Jag har provat olika Linuxversioner till och från under några år men gett upp eftersom det har varit för mycket hackande. Dock så har Ubuntu lyckats hålla mig kvar i sitt grepp och operativet börjar verkligen bli moget för vanliga hemanvändare. Slipper man drabbas av problem måste jag nog säga att det faktiskt är mer lättanvänt än Windows. Bara att den automatiskt uppdaterar alla program och inte bara operativet är suveränt tycker jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt problem i 7.04 var att efter en uppdatering kanske 50filler och ny kärna så fick jag bara kontakt med ca hälften av hemgruppens ca 25 sidor när jag startade seamonkey.

Inga problem med Mandriva 2007 på en annan partition på samma dator. Vilka problem min kollega hade vet jag inte.

Ett par månader senare sa han att nu funkade Ubuntu 7.04 för honom efter ytterligare uppdateringar.

Så jag drog hem en ny laddning uppdates ca 50 filer och ny kärna och så fungerade det igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två saker behöver göras för att få bort Ubuntu och fortfarande kunna starta Windows:

 

1. Skriv över Ubuntus uppstartsmeny (GRUB) med Windows grunka. Det kan du göra genom att köra kommandot fixmbr från Windows-skivans "Recovery Console": http://support.microsoft.com/kb/314058

 

2. Ta bort partitionerna som användes av Ubuntu. Det kan du göra t ex från Ubuntus installationsskiva eller från Windows (tror jag).

 

GRUB behöver filer som finns på Linuxpartitionen, så om du gör 2. innan du gör 1., så kommer systemet inte att kunna starta. Så, se till att Windows kan starta själv innan du tar bort Ubuntupartitionerna.

 

http://www.users.bigpond.net.au/hermanzone/p18.htm#If_you_are_about_to_uninstall_Ubuntu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...