Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Timpris för webbproduktion


Micke_skane

Rekommendera Poster

Hej,

 

Tänkte höra om det finns några som arbetar som egna företagare och vad Ni i så fall ungefär tar för timpris för webbproduktion.

Eller om det är olika för vad Ni gör.

Vet att det skiljer sig beroende på vad man kan leverera osv...

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En klok man sa en gång till mig, undvik tim pris, räkna per projekt.

För ju snabbare & bättre du blir, desto sämre betalt har du!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med att man ska räkna på projekt men för att göra det bör man ju veta vilken timpris man räknar med/på.

 

h*timpris=projektkostnaden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker dieselmannens citat lät vettigt,

 

ge ett fast pris på projektet istället för att räkna timmar,

i början kan det hända att du inte får nog betalt för alla timmar. men det är väl strunt saker egentligen för efter ett tag har du lärt dig så pass mycket och jobbar så pass snabbt att det är bättre betalt med ett fast pris.

 

vet inte många som tar timpris på produkter just inom webb, det är mer service och tjänster som det blir timpris på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller fortfarande med att man ska lämna ett fast pris för hela projektet. Men för att komma fram till vad projektet kommer att kosta får man ju räkna på hur många timmar man uppskattar det tar och då lägga ihop timpriset.

 

T ex en gästbok kan ju inte kosta likadant om nu den ena bara ska visa inläggen och den andra ska innehålla möjligheten att svara på specifika inlägg och att man ska kunna jsutera texter, lägga till smileys osv...

 

Min tanke är inte att lämna ett timpris till kunden utan för att kunna räkna ut projektkostnaden :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ah nu hänger jag med ;O morgonen kan vara lite trög ibland, eller iof nu har man ju hunnit vara vaken några timmar :P

 

ja ett timpris behöver väl inte vara svårt att sätta,

men först så hade jag velat se vad det är för sorts produkt jag blir erbjuden, design, kvaliteten är viktig och säkerheten, sen vad tar konkurenterna som är likvärdiga i kvalitet osv :>

då kanske det hade varit lättare att se vad för timpris man kan ta.

 

nu antog jag att det var webbsidor. men jag kanske missuppfattade det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är webbsidor.

Men det kan ju vara allt ifrån att bara göra allmända sidor till ett helt adminsystem som kunden använder för att uppdatera/sköta sidan.

 

Jag är inget blåbär på design och att koda :)

Detta är seriösa saker.

 

Min egna tanke är att ett prisspann mellan 500-1000:-/h är vad som är "rimligt".

 

Jobbar Ni själva som egna företagare och har räkna på en viss timpris?

 

[inlägget ändrat 2007-10-18 08:40:57 av Micke_skane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe inte meningen att få dig att känna dig som blåbär för det trodde jag då inte :)

 

men sen så har man ju alltid suttit på forum där riktiga nybörjare säger att dom ska ta 1000 kr i timmen. ;P

 

räkna lågt i början, räkna kanske efter sida/funktioner.

 

typ gästbok tar 10 timmar att koda. 600 kr i timmer blir 6000kr för den funktionen, (kanske dyrt för en nystartad utan referenser)

 

alltså vill man bara ha en gästbok och en startsida så kan du ju då räkna;

gästbok 6000kr + startsida 2000kr = 8000kr

 

eller så kan du ta ett fast pris för en mall med startsida-sidamedtext-kontaktsida.

 

sen vid tillägg kan du lägga på fasta priser för gästbok m.m.

 

det är bara en tanke från mitt huvud. sen kanske det inte fungerar så enkelt i verkligheten. (har inte själv gjort något sånt här)

 

gör lite enkla uppställningar och ta sen fram den som ser bäst ut, för kunds räkning förstås ;) kunden vill ju ha en snygg offert :>

 

[inlägget ändrat 2007-10-18 08:43:24 av ultraotto]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte meningen att få dig att känna dig som blåbär
Det förstod jag ;)

 

Bra tankar du nämner men även det grundar sig i ett timpris :)

Får bara helt enkelt bestämma mig för ett timpris och köra vidare på det.

 

Tycker också att det ska vara tydligt vad sakerna/projektet kostar :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajjamensan de är ju ett måste.

 

som sagt räkna inte för högt i början, då kanske du skrämmer kunderna.

vet inte om du har några referenser nu? =) då kanske du kan ta ett högre pris

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, visst finns det referenser.

 

Samtidigt som man inte vill ligga för högt vill man ju inte att det ska verka oseriöst billigt.

Får man betala "lite" mer så räknar man med att det även ska bli bra och att man kan ha krav på att det blir så också.

Sen ska ju firma gå runt också, det hade ju varit en fördel :)

 

[inlägget ändrat 2007-10-18 08:56:40 av Micke_skane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tyvärr så räknar folk med att desto högrepris desto bättre "kvalitet". eller vänta..... det kanske är bra?! ;)

 

sen en stor faktor i pris kan ju också vara vilken kundriktning du har?

 

går du på mindre företag/privatpersoner så kan man väl kanske inte ta lika högt pris. större företag så blir det nog lättare :)

 

hade varit roligt att få se nån referens från dig en vacker dag :>

Sen om du har tid så skriv gärna vad du kommer fram till ang priset så kan vi ju ge våra synpunkter på ditt beslut :) kanske vaknar nån lite mer erfaren människa senare under dagen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft företag.

Räkna INTE för billigt, det är ett H-vete att justera upp priset, lägg dig på en rimlig nivå, där du känner att du får pengar över, ta hellre färre jobb, men mer betalt.

 

Din faktura skall täcka, mobil, telefon, dator, internet, annonser, bil, kontor, el osv osv.

 

Sen om du är för billig så förstör du branschen, vi skall sträva efter rimliga priser för alla.

 

Tänk på att du tar betalt för alla timmar du har lagt ner för att komma dit du är i dag, varenda kväll, natt framför datorn!

 

Instämmer med tidigare talare, gör allt snyggt, offert, faktura visitkort mm, då vet dom att du är seriös, och det blir inga klagomål på priset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt, när jag räknar lågt så menar jag förstås inte att man inte ska tjäna på det.

 

Bra information och synesätt där diesel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så tänker jag med angående vilka kostnader det finns och det är svårare att höja priset i efterhand.

Hur upplevde Du det att ha egen firma? Var det inom samma område?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen om du är för billig så förstör du branschen, vi skall sträva efter rimliga priser för alla.

 

Förstör branschen? Om andra vill ta dubbelt så mycket betalt får de väl göra det, varför ska man inte få konkurrera med pris?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_skane: Ja det var i samma bransch, och nu jämfört med för bara nåt år sedan så är kunderna mer medvetna, dom vet vad dom vill ha, och hur man använder det, tidigare upplevde jag att dom skulle bara ha en webbsida, och brydde sig inte så mycket om hur den blev till, eller varför.

 

lizardking: Om vi INTE strävar efter att lägga oss högre i pris hela tiden, reulterar det i att vi till slut får höra, en hemsida kostar runt en tusenlapp.

 

Vi har stor konkurrens från mågar, svågrar och alla som "är duktig på det där med data".

 

Så vi skall sträva efter en större medvetenhet bland företagen, så vi inte jobbar för en kanelbulle och en kopp kaffe!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du då ett timpris som du utgick ifrån när du skulle räkna på jobb?

 

Ni har väl båda rätt, på varsitt sätt.

Även om en kanelbulle är god :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo båda har rätt.

Du bör kolla igenom vad du behöver ha ut för en timme, sedan lägga på vinst.

 

Om du är enmansföretag.

te.x dela upp dagen, administration 2 tim, sälj 3 tim, produktion 3 tim.

om du behöver omsätta 3000 kr dagen, så är din timtaxa 1000 kr

 

Under förutsättning att du kan debitera 3 tim / dag.

 

Om en kund säger 3000 kr för 3 tim, pruta inte på produktionen, ta hellre bort delar av produkten, om det går!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi INTE strävar efter att lägga oss högre i pris hela tiden, reulterar det i att vi till slut får höra, en hemsida kostar runt en tusenlapp.

 

Och vad gör de när de märker att det inte går att få tag på någon som är villig att göra jobbet till det priset? Vad gör de när de inte är nöjda med resultatet de får till det priset?

 

Du måste hela tiden konkurrera med folk som gör samma (nåja) jobb bara för skojs skull, de som ger ut sitt arbete gratis, de som försäker tjäna så mycket pengar som möjligt, ...

 

Utbud och efterfrågan, är det inte så enkelt?

 

Så länge man inte missbrukar sin ställning på marknaden kan man väl inte anklagas för att förstöra marknaden genom att inte ta ut mer än man vill ta ut? Vissa kanske tycker att en kanelbulle och kaffe räcker, andra kanske vill käka på lyxkrog varje dag.

 

Så vi skall sträva efter en större medvetenhet bland företagen, så vi inte jobbar för en kanelbulle och en kopp kaffe!

 

När övergår denna "medvetenhet" i priskartell?

 

[inlägget ändrat 2007-10-18 11:36:02 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga, lizard_king.

 

Mina tankar utgår från att Micke från Skåne är bra, därav konkurrenskraften.

 

Pris är inte bra att konkurrera med enligt mig, dom som överdebiterar för skräp, det du menar med (nåja) antar jag?, dom faller förhoppningsvis bort från marknade i takt med att kunderna blir mer medvetna.

 

Än så länge får vi dras med dom som ger bort produktionerna.

 

Kartell, nej men däremot rimlig ersättning!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än så länge får vi dras med dom som ger bort produktionerna.

 

Nu kanske jag glider ifrån ämnet lite men att konkurrera med olika affärsmodeller och även med folk som inte gör jobbet enbart för pengarnas skull är väl knappast något som varken kommer att eller bör försvinna?

 

Nu är det ju så att man faktiskt KAN åstadkomma samma resultat med en blygsam investering som man kan med en stor inom vissa områden. Ett snyggt utseende måste inte komma från "fina reklambyrån" och kosta multum, det kan också komma från någon som har det som extraknäck. Det kan ges ut helt gratis (man kan t o m få hela operativsystem gratis). Kanske det produceras för en kunds räkning men meningen är att det sedan ska bli en standardprodukt?

 

Jag har mitt vanliga jobb som behövs för försörjning. På min lediga tid kan jag konkurrera med andra med t ex ett lägre pris. Jag BEHÖVER inte ta ut mer, jag har liksom redan mina pengar jag behöver. Men det är lite problem också, jag har inte 8 timmar per dag, ibland kanske det går veckor utan att jag har nån tid alls. Det lägre priset kommer till en kostnad som inte mäts i pengar.

 

Jag tycker inte jag förstör marknaden. Jag kompletterar den med en möjlighet för de som inte kan/vill betala så mycket, vill ha jobbet utfört men kan leva med sidoeffekterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, du har helt rätt!

Det är väl ok att rabattera en produkt för att leveranstiden är lång, kvalité inte är den bästa osv osv.

 

Jag har i dagsläget ett heltidsjobb, och extraknäcker på sidan om.

Leveranstiden är inte den snabbaste, jag finns inte alltid tillgänglig på telefon, men jag säljer inte mina produkter särskillt billigt för det, jag värdesätter mina kunskaper och samlade erfarenhet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...