Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med Media Center

gest

Recommended Posts

Hej!

Vi behöver hjälp med en HP-dator med XP Media Center. Det är lätt att göra bort sig när man inte riktigt förstår språket. En bekant råkade trycka på en funktionstangent (f10 tror jag), upp kom ett fönster med engelsk text, som han tryckte OK på. Nu är problemet att våra användarkonton inte finns, ingen återställningspunkt heller till en tidigare tidpunkt. Finns det något hopp om att våra konton ändå finns kvar i datorn? Eller är det enda att använda återställningsskivorna och starta om från början och lägga in alla program på nytt? Vad ska man då tänka på för att samma sak inte ska hända igen?m

Det är ju svårt att veta vad som hänt men du kan ställa in Utforskaren eller Den här datorn så att du kan se alla filer:

Verktyg - (Mapp)alternativ eller liknande - Visning

Välj Visa dolda filer och mappar

Avbocka Dölj skyddade operativsystemfiler

Och så ser du efter om användarkontona finns i mappen C:\Documents and Settings.

Om inte så bör du sluta använda hårddisken genast så kan det gå att försöka återskapa i varje fall en del av de filer som har försvunnit.

Jag har svårt att föreställa mig hur man kan råka radera alla användarkonton genom att trycka på en funktionstangent och sedan OK. Det kanske inte var det, utan något annat som gjorde att användarkontona försvann.

I mappen C:\Documents and Settings\ finns det mappar som har samma namn som användarkontona. Finns mapparna kvar där. Om du öppnar en mapp med samma namn som ett av kontona som försvunnit, hittar du en fil där som heter ntuser.dat? (Du kan behöva visa dolda filer och systemfiler (Mappalternativ)).

Varför finns det ingen systemåterställningspunkt? Är du säker på att det inte finns någon?

Har din bekant någon aning om vad som stod i fönstret med den engelska texten? Kan du beskriva lite bättre vad som hände?

Vad händer nu när du startar Windows?

[inlägget ändrat 2007-10-17 15:22:43 av Tomas80]

I mappen C:\Documents and Settings finns två användare kvar (utom HP-administratör) men dessa finns inte under användarkonton i Kontrollpanelen.

Detta hände den23 september men jag har inte haft tid att ta itu med problemet tidigare och det finns ingen återställningsunkt före detta datum. Där står Software Distribution Service 3.0.

Vid start av datorn kommer inte Windows direkt utan man får ett blinkande streck på en svart skärm som om det vore kommandoläge. Bootningsalternativ:

PM-Samsung SP2504C

3M-TSSTcorpCD/DVDWTS-H652L

Efter start kommer ett fönster med Systeminställningarna har ändrats.....Vill du starta om datorn nu?

Likaså kommer Installation av Norton upp, som gick ut för ett bra tag sedan. Då avinstallerades Norton och en version av F-Secure installerades. Försöker jag nu öppna F-secure kommer det upp en ruta med Main user interface has encountered.....Även andra progam är det problem med (det fattas någon mapp eller så för att kunna starta dem).

Det låter som han kanske har gjort någon sorts reparationsinstallation, installation av leverans-Windows ovanpå den befintliga Windows.

Det verkar i alla fall som att inga av era egna filer har raderats så det går ju att kopiera/bränna dem så att de går att stoppa in igen efter en komplett nyinstallation om det är den vägen du vill gå.

Nu har jag skapat nya användarkonton och lagt över de personliga filerna och installerat om några program. Jag får se om det räcker. Annars får jag använda återställningsskivan. Funktionstangenten f10 kommer att varningmärkas!

Är startproceduren korrekt? Den långa väntetiden med svart skärm kan fresta användare till att trycka på olika funktionstangenter.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...