Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bootsektorn borta?


bchg

Rekommendera Poster

Hur fixar man en ny bootsektor?

Har 3st Windows i datorn, först i ena HD:en W2000, den andra Vistan och XP.

Har även hämtat hem Wistaboot men får ej fram det på datorn.

Har även testat bootsect, men vet inte hur man skriver.

 

[inlägget ändrat 2007-10-15 19:45:52 av bchg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför behöver du skapa en bootsektor? Hur uppkom problemet?

 

Ibland kan fixboot och fixmbr förvärra problemen om en partition (enhetsbeteckning) har försvunnit, så var försiktig.

 

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/bootcons_fixboot.mspx?mfr=true

 

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/bootcons_fixmbr.mspx?mfr=true

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt plötsligt så kom jag inte in i någon hd/partition.

Körde då vista reperation, visade det 0 bootsektor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet kan vara betydligt allvarligare än att bara bootsektorn är överskriven.

 

När du bootar från något av de andra två operativsystemen på datorn, kan du då se partitionen (som en enhetsbeteckning) i Diskhanteraren? Är filsystemet RAW? Vad hade du för filsystem från början? NTFS?

 

Kan det vara ett bootsektorvirus som förstört bootsektorn? Vet du någon om hur problemet kan ha uppstått?

 

Försök inte skriva till partitionen som är skadad. Är det den enda partitionen på den hårddisken? Har du viktig data på partitionen som du vill rädda, eller är du beredd att ta bort partitionen, skapa en ny partition och formatera om?

 

Du kan diagnosticera möjligheten att rädda data (eller rädda partitionen "in place") genom att köra demoversionen av DiskPatch som du hittar här: www.diydatarecovery.nl. Sedan kan du posta loggen i forumet för DiskPatch. De vill gärna hjälpa dig.

 

Annars kan jag rekommendera GetDataBack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, ska testa det.

kör med NTFS filsystem.

Kan se partitionerna när jag kör installskiva för Vistan med dosprompten.

Har flera partitioner och två HD:er.

Vill ej partionera om och installera på nytt.

Hur fungerar DiskPatch, är den sjävbootad?

 

[inlägget ändrat 2007-10-16 16:54:24 av bchg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, DiskPatch är en bootbar diskett.

 

Jag förstår inte riktigt om du kan se partitionen eller inte. Hur ser det ut i Diskhanteraren?

 

Om partitionen är en normal och hel partition, förutom att du inte boota från den, så är det ett helt annat problem än vad jag först trodde. Kan du bekräfta om du har ett fungerande filsystem på partitionen och att du kommer åt den i Windows helt normalt?

 

Det är väl bara en partition som inte fungerar?

 

Var försiktig. Kör inte fixboot eller fixmbr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte in i någon windows, får uppmaningen

"Reboot and Select proper Boot device

or incert Boot Media in selected Boot device and press a key"

Kunde se diskerna med Vista rep./kommandotolken.

DiskPatch verkar inte boota?

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-16 22:05:05 av bchg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara riktigt krångligt ibland att få till en dual-boot med både XP och Vista. Du får tänka igenom ordentligt vilka hårddiskar och vilka partitioner du har operativsystemen för XP och Vista på, och sedan får du presentera uppställningen här.

 

Var noggrann när du beskriver vilken kontakt hårddiskarna sitter på, om det är primär eller sekundär IDE-kontakt, och vilken hårddisk som är master och slave. Jag behöver också veta vilka partitioner som är primära och sekundära, och vilken partition på varje hårddisk som är aktiv. Det kanske inte blir lätt att kolla upp. Titta också efter i BIOS hur datorn är inställd att boota, dvs. vilken av hårddiskarna som bootar först, HDD-0 eller HDD-1.

 

Man måste se till att boot.ini ligger på rätt hårddisk och är riktig. Men när du har blandat in Vista kan det vara ännu krångligare.

 

En möjlighet för dig är att strunta i dual-boot, och sätta in en hårddisk i taget i datorn. Du skulle kunna köra en reparationsinstallation för att få hårddisken att boota, dock med vissa risker.

 

Jag har inga belägg än för att något filsystem eller bootsektor skulle vara skadad.

 

DiskPatch löser inte boot-problem, bara skadade filsystem och bootsektorer, så strunta i det så länge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla i kväll.

Lite bökit ja.

Den bootar nog på första disken, en ata-disk med W2000

den andra disken är en sata disk med Vistan och XP

och enhetstecken ändras ju med operativsystem man väljer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...