Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WAN


ksb

Rekommendera Poster

Är det någon som vet om Novells server funkar även över WAN så man kommer åt sina filer på exempelvis skolans novell newtare server?

 

Har letat efter återförsäljare i sverige men inte hittat någon?

 

tack på förhand!

 

/Ksb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på hur servern och brandväggar är uppsatta. Men jag kan nästan lova att det inte är uppsatt att fungera på det sättet, i all fall inte utan att man kör via VPN.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har som projekt i skolan att installera en ny nätverkstjänst så vi letar just nu lämplig programvara. Eftersom jag jobbat i Novell på Gymnasiet så tänkte jag kolla upp om man hemifrån också kan logga in.

 

Då vi ska konfiguera servern själva är det alltså möjligt att ordna denna funktion?

 

Vet någon hur många klient licenser som följer med servern?

Har för avsikt att köpa 6.5 om det blir Novell...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag jobbat i Novell på Gymnasiet så tänkte jag kolla upp om man hemifrån också kan logga in.

 

Beror på vad du menar med att logga in. Vill du logga in på vanligt sätt i NW, som om du satt i LANet, så kommer det visserligen att fungera, men det är inget jag rekomenderar. Det är långsamt (på riktigt) och dessutom är trafiken helt okrypterad.

 

Då vi ska konfiguera servern själva är det alltså möjligt att ordna denna funktion?

 

Ja, det är möjligt, men kan innebära en hel del handpåläggning. Du säger inte vilken version av NW ni har. De äldre har IPX som standardprotokoll och det är allt utom roligt att få detta att fungera genom en IPX/IP-gate.

 

Vet någon hur många klient licenser som följer med servern?

 

Beror på vilken licens ni skaffat. Man köper serverversionen tillsamman med X antal licenser.

 

 

 

Har för avsikt att köpa 6.5 om det blir Novell...

 

Jag är ytterst nyfiken på varför ni vill använda Novell, förutom att du redan jobbat i det.

 

Jag har själv jobbat mycket med Novell, men kan idag inte se en enda anledning att fortsätta med det.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...