Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilen stannar under köröning

AnneliA

Rekommendera Poster

Har en VW Polo -99 som stannar efter ca 15 minuter. Gäller både vid vanlig körning och tomgångskörning. Sen går den inte att starta. Väntar sen ca 30 minuter och sen startar den som om inget har hänt. Går då ca 15 min igen för att sen stanna.

Generator och batteri är nytt. Bilen laddar också som den ska.

Nån som har en ide vad det kan vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om just VW Polo, men det lutar väl åt problem med bränsletillförseln. Ibland kan det vara så enkelt som att ventilationen i tanklocket blivit mer eller mindre igensatt så att det blir undertryck i tanken efter att motorn gått en stund.

Annars kanske hinder i bränsletanken eller -ledningen. Eller trött bränslepump e.dyl..

Länk till kommentar

Vågar mig på en 90%-ig gissning att det är hallgivaren som sitter i fördelaren... Lite beroende på hur händig du är så kan man göra följande när den har stannat. Till hallgivaren så går det ett kabelstycke med 3 kablar i... En är plusmatning, en är jord och den sista är signalen. Signalen är den kabeln i mitten. Om man försiktigt petar upp gummit som ser till så att det inte tränger in fukt i kabelstycket, så kan man där mäta signalen. Viktigt är att man mäter med någon provlampa som har lysdioder då det finns risk att den annars går isönder. När den är som den ska så ska man få lysdioden att blinka när motorn går runt. Antingen på starten eller när motorn är igång...

Får du inte denna signalen så är givaren troligtvis defekt... (Förutsättningen är att givaren verkligen får plus och jord på de 2 andra stiften...

Varför du får vänta 15-20 minuter? Jo... Dom brukar bete sig så när dom är defekta. Det blir avbrott när givaren är varm... Hade det rört sig om typ 5-10 minuter så hade det lutat åt en defekt tändsploe (Svalnar fortare)

Om jag nu inte missminner mig så är det vanligt att hallgivaren går i sönder på just Polo/Golf... Det kan finnas lösa hallgivare till och med på icke orginal eftermarknaden för typ 700 kr... I annat fall så måste hela fördelaren bytas och då blir det såklart dyrare om man nu inte vill leta upp någon begagnad på www.bildelsbasen.se

Hör av dig om hur det går så att andra kan dra lärdom av det! =)

Länk till kommentar

Tack, snälla för förslagen. Lutade själv lite åt bränsletillförseln, pump eller relä. Det här med givaren i förgasaren lät lite krångligt, men ska försöka kolla detta imorrn. Hör så klart av mig när jag hittat lösningen. Tack igen

Länk till kommentar

• 2 veckor senare...

Hej

Efter diverse felsökning och till slut ett verkstadsbesök kom man fram till att det var bränslepumpsrelät som felade. Nu är det bytt och bilen rullar på som vanligt:thumbsup:

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...