Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem efter omformatering

e-minor

Recommended Posts

Helt plötsligt fick jag oväntade problem med min laptop. Skärmen blev svart och när jag startade om manuellt gjordes en massa felsökningar och sen trodde jag det var okej. Så var dock inte fallet, utan det lät som att ljudkortet på något vis var skadat (det sprakade och hakade upp sig varje gång ett ljud spelades upp), och det tog en evighet att starta upp datorn.

En kille som påstod sig vara datanörd sa att jag nog fått problem med något virus eller spyware och sa att det nog var bäst att formatera om hårddisken.

Min pappa som kan en hel del, sa att man inte ska vara så snabb med det, eftersom det är mycket att tänka på. Men mitt dumma jag lyssnade inte utan gjorde det huxflux utan att tänka på särskilt mycket mer än att göra backup på egna saker jag hade på systemdisken.

SÅ till saken:

Nu efter omformateringen så finns det exempelvis ingen ljudenhet.

Fråga 1: Hur fixar jag detta?

Sen undrar jag hur jag ansluter mig till ett trådlöst nätverk igen. Jag antar att jag måste göra massa inställningar för att det ska funka.

Fråga 2: Vilka inställningar?

Sen antar jag att jag kommer upptäcka massa andra fel så någon som själv idiotomformaterat om hårddisken kanske kan dela med sig av sina erfarenheter och hur denne löste det?

Jag har en Acer Aspire 5101AWLMi och den är ganska exakt ett år gammal.

Skulle uppskatta enkla svar, med bra beskrivningar hur man går tillväga.

(T.ex "du hittar enhetshanteraren genom att högerklicka på den här datorn etc. etc.")

Väldigt tacksam för svar!

/Kaisa

Det verkar saknas drivrutiner.

Hur gjorde du formateringen och installationen av Windows? Med en vanlig XP-skiva, en återställningsskiva från Acer eller från en återställningspartition på hårddisken?

Jag använde en vanlig XP-skiva. Tyvärr följde det inte med någon skiva med drivrutiner när jag köpte datorn. Antar att jag måste skaffa dessa på annat vis. Hur? Och hur vet jag vilka jag ska använda för min dator?

Troligen finns (fanns i alla fall) en återställningspartition på hårddisken som man kommer åt genom någon särskild tangent i datorns uppstart. Kolla i manualen vad det står om installationer, återställning till leveransskick etc. För om du får det att fungera så är det enklast.

Annars så ska du kunna hitta drivrutiner till datorn på Acers webbplats.

http://support.acer-euro.com/drivers/downloads.html

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...