Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med skrivrättigheter


rumbleinthejungles

Rekommendera Poster

rumbleinthejungles

Jag har installerat Windows server 2003 och har problem med skrivrättigheter. Först skapar jag ett konto på servern, därefter loggar jag in på det med klienten. Detta fungerar perfekt. På serven skapas en mapp där klientens data lagras.

Så här kan det gå till när jag börjar jobba med klienten:

 

1) Jag startar Word. Inga problem.

2) Jag skriver något i dokumentet och klickar på Spara. Word kraschar. Samma sak händer med Excel och andra program.

 

Problemet är alltså att jag inte kan spara något på klienten. Om jag högerklickar på Word, väljer Egenskaper och sedan Säkerhet, ser jag att ALLA bara har rätt att Läsa och köra. Det förklarar väl mitt problem? Men hur fixar jag det? Jag vill naturligtvis fixa det på ett sätt som innebär att jag inte behöver ändra rättigheter per mapp för alla framtida mappar utan att jag kan göra en ändring som påverkar alla framtida mappar på klienten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för installation är det, kör du active directory eller arbetsgrupp? Antar att du kör AD och gör en domäninloggning där användaren har en hemkatalog mappad.

 

Skapar du hemkatalogen innan du loggar in eller använder du %username% variabeln och låter servern skapa katalogen automatiskt vid inloggning?

 

Ifall du skapar katalogen innan kan det bli knas på behörigheterna i hemkatalogen. Börja med att kolla den. Behörigheterna för word ska inte ha något med ditt problem att göra, du kan ju köra applikationen fortfarande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rumbleinthejungles

Jag kör AD, servern skapar automatiskt kataloger vid inloggning.

 

Verkar det ändå inte som ett behörighetsproblem (Word, Excel osv.)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad är det för Office version?

Är den uppdaterad?

Vilken standardkatalog är word inställd på att spara i?

 

Kan du skapa/kopiera filer i användarens mapp på servern?

 

Läs- och skrivrätttigheterna är det på office-mappen eller bara

på exe-filen?

 

/Jonas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rumbleinthejungles

Det är Office 2003. Samtliga uppdateringar är installerade.

 

Fråga nr 3 förstår jag inte. Syftar du på klient eller server? Det går alltså inte att arbeta med bl a Word på klienten därför att jag inte kan spara något. På servern har användaren rätt att skriva till filer. Därför verkar det som att det är ett klientproblem. Om jag högerklickar på Word på klienten, väljer Egenskaper och sedan Säkerhet, ser jag att ALLA bara har rätt att Läsa och köra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade behörigheterna på min dator, och jag har samma som du, så där ligger mao inte felet.

 

Du skriver att Word kraschar. Vad får du för felmeddelande?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rumbleinthejungles

"Ett fel har inträffat och programmet måste stängas av. Vill du meddela Microsoft bla-bla-bla"

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Felet har inget med behörigheterna i Word eller Excel att göra. Det som du beskriver med att du högerklickar på Word och väljer egenskaper och säkerhet, det är bara på exe-filen för Word (winword.exe) och har alltså inget med sparning på den lokala arbetsstationen.

 

Det du bör kolla på är istället om du har det senaste servicepacket till ditt Office och/eller om du har alla uppdateringar för ditt operativsystem.

Detta gör du enklast genom att köra Microsoft Update på nedanstående länk:

 

http://www.update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/muoptdefault.aspx?returnurl=http://www.update.microsoft.com/microsoftupdate&ln=en-us

 

Om du har samma problem efter att du installerat ALLA säkerhetsuppdateringar för Windows samt ALLA uppdateringar för Office får du prova ominstallera Office, funkar inte det ominstallera hela datorn.

 

Lycka till!

/ChiSS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...