Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

X windows trögt


Luc

Rekommendera Poster

Jag har installerat Red Hat 5.1 på en P-180 med 96 MB. Då jag startar X windows blir datorn oerhört seg. Att starta Netscape tar en halv minut och ladda sidor går så trögt att det är oanvändbart. Ska det vara så här?

 

Jag kör bl.a. databas, apache och sendmail på burken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Jag har ett ordinärt Matrox Millenium 2 MB. Jag tycker att Red Hat 5.1 borde innehålla den senaste för det kortet. Nu låter det som burken kokar kaffe då x-windows dras igång. Lite charmigt men ack så frustrerande. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommandot top i ett xtermfönster visar att jag just nu har Mem: 30844K

Swap:96732K av, 0k used, 96732K free och (tillgänligt minne för cache) 13332k

cached

Ibland har jag 10 a 20MB swap aldrig mer.

X använder ca 20% av mitt minne, netscape ca 30%, resten enstaka procent.

Har du rätt xserver? Med RH 5.0 fick jag direkt Mach 64 till mitt ATI. Med SuSE fick laddade den först VGA som jag fick ändra till M64. Kolla på http://www.xfree86.org/ information om rätt xserver till ditt Matroxkort. RH5.0 innehåller en fil fstool som RH varnar för i errata, ska tas bort. Med mitt samarbete raderade fstool min swap i /etc/fstab och sen gick det sämre:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riccard Akerman

Append mem=96m, eller hur det ska vara, kräver

faktiskt även 2.0.36 kärnan, vet dock inte hur det är i

2.2.X, och X är inte seeeegt, jag är ett stort X fan och det går inte seegt på min dator i alla fall

fast det är en p-II 400 med 64 megram och 8 meg på grafikkortet.

men förut hade jag en 120 och det gick mycket bra där oxå, och då hade jag bara 32 meg ram och 2 på grafikortet.

ha det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

2.0.36 drar automatiskt nytta av allt minnet i datorn utan "mem=96M" i LILO. Detsamma gör alla nyare kärnor (2.2). Dock vet jag inte om kernel i RedHat 5.2 gör det, eftersom det är en prepatchad 2.0.36 kernel, inte "final" verisionen (som släpptes några veckor efter att RH 5.2 släppts).

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utan det är mängden tillgängligt minne. Kör jag top visar den endbart ca 14600 kb. Kärnan är version 2.0.35

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...