Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn piper (ingen felkod, bara pip)


Brik

Rekommendera Poster

Har ett problem med något som verkar vara mitt grafikkort.

 

Efter att ha startat om datorn imorse på grund av en blåskärm märkte jag att skärmen inte gick igång och datorn pep. Det var dock inte den vanliga felkoden som PhoenixBIOS brukar emittera, utan ihärdiga pip som bara fortsätter med samma längd i 30-40 pip i rad, och inte har någon form av felkod i sig. Jag förstod direkt att det var något fel eftesom jag inte brukar få blåskärm (Har inte hänt på 3 år med denna dator). Efter att ka joxat med alla kablar, tagit ut och stoppat in grafikkortet några gånger så står jag rådlös inför problemet, eftersom jag inte förstår vad i hela friden som kan vara fel förutom grafikkortet, då skärmen inte går igång. När jag startar min pipande dator så verkar dock grafikkortet (GF5700 LE) vara någorlunda friskt, då fläkten snurrar.

 

Tacksam för svar / Viktor

 

Edit: Fick igång burken på något vänster och startade i felsäkert läge, men den dog igen när windows skulle startas. Nu har jag samma fel igen.

[inlägget ändrat 2007-10-14 11:21:09 av Brik]

 

Lösning : Strömkabeln till grafikkortsfläkten satt löst, och det var vad som skapade oredan, även om fläkten fortfarande snurrade som den skulle. Varför den pep utan felkod förstår jag dock fortfarande inte.

[inlägget ändrat 2007-10-14 11:28:13 av Brik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Varför den pep utan felkod förstår jag dock fortfarande inte.

 

Kan vara BIOS som pep, för att i det här fallet signalera att grafikkortet inte fungerade. Pipen från BIOS kan du tolka via instruktionsboken till datorn. Där brukar stå vad olika pipsignaler står för.

 

Skönt att du lyckades lösa problemet!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får en poäng av mig för att du presenterade din lösning, inte många som gör detta, underlättar ju för andra om problemet uppstår för andra :thumbsup:

 

Råkade själv ut för tt lustig felpip från en av datorerna här för ett tag sedan.

 

När jag stängde av den så kom ett dubbeltonigt pip fastän den var helt av, även när jag drog ur strömkabeln så pep den i ca 5 sekunder, upprepade sig ytterliggare en gång, se´n dess har jag inte hört det någon gång.

 

Datorer är märkliga ibland.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför den pep utan felkod förstår jag dock fortfarande inte.

Jag skulle tro att det har att göra med grafikbiosen. Något felmeddelande visas inte för alla kort, för ett gammalt 9700Pro har jag för mig att ett visuellt meddelande uppstod men inget pipande, för andra piper det liksom för ditt grafikkort, för GF 8800 uppstår ett ihållande tjutande vid avsaknad av strömkabeln etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst är datorer konstiga.. Hände mig nu för ett par månader sedan att en granne till mig helt plötsligt såg mitt namn skrivas på sin skärm vilket både han och jag tyckte var mycket konstigt. Det visade sig att han liksom jag, använder ett trådlöst logitech-tangentbord, och eftersom dom sänder på samma frekvens så hade signalerna efter 3 problemfria år gått igenom väggen in till honom.

 

Jag vet att detta inte tillhör ämnet, kom bara att tänka på det när Gästen skrev att datorer är konstiga :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...