Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte formatera den andra hårddisken


Stoffes

Rekommendera Poster

Hej, jag har ett litet problem med att formatera en av hårdiskarna.

 

Det är så att jag har två Os installerat på datorn, jag ska ta bort det Xp och låta Vista vara kvar. '

 

Men när jag har i Vista och försöker formatera datorn via Cmd så har ja inte tillåtelse till det. För att jag måste ha högre behöriget, men jag är redan adminstratör. det finns väl inget högre i vista??

 

Försökt att redara via den här datorn men inget lyckat resultat.

 

Har Vista Home Premieum.

 

Tackar för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så att jag har två Os installerat på datorn, jag ska ta bort det Xp och låta Vista vara kvar. '

 

Ligger dom på varsin partition på samma hårddisk, eller på varsin separat hårddisk?

 

 

Men när jag har i Vista och försöker formatera datorn via Cmd så har ja inte tillåtelse till det. För att jag måste ha högre behöriget, men jag är redan adminstratör. det finns väl inget högre i vista??

 

Är inte säker på hur det är i Vista, men du kanske måste logga in som ren admin för att det ska fungera?

 

Att ha admin-rättigheter är inte riktigt likadant som att köra som ren admin.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att man i Vista får högre behörighet när man högerklickar på programmet/genvägen och väljer Kör som administratör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det det glömde ja säga, Os erna låg på var sin Hdd...

 

Men jag har lyckats ta bort de mesta redan nu. även om det var en krånglig väg och gå. fick gå via Cmd, men i felsäkert läge och köra något som heter rd /q /s för att få bort windows katalogen och program mappen, documents and settings är det som är kvar och något mer som jag inte lyckas ta bort. Måste har högre rank.

 

aa okej, inget jag vet för ren admin borde man ju vara från början tycker man men ska kolla upp det där lite mer nogrannare.

 

Jo det vet jag redan, är ny med vista och glömmer bort detta med att behöva göra så för att kunna göra något.

 

tackar för hjälp så här långt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa okej, inget jag vet för ren admin borde man ju vara från början tycker man men ska kolla upp det där lite mer nogrannare.

 

 

Ren admin är du enbart om du specifikt loggar in med namnet Administratör.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aa okej. Så de menas att jag är bara under adminstratör, så för att bli ren administratör måste jag skapa ett konto som är bara heter Administratör??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...måste jag skapa ett konto som är bara heter Administratör?

Det kontot finns redan. Skapades under installationen av Vista, men det är default inaktiverat. Du kan aktivera the Real Administrator Account via control userpasswords. Skriv control userpasswords2 i Kör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är sent ute i den här tråden, men jag vill ändå bidra med en reflektion. Innan du använder Vista för att formatera en partition med XP på en annan hårddisk, bör du ta bort den hårddisken ur datorn eller inaktivera hårddisken i BIOS, och se om du fortfarande kan boota från Vista.

 

(Hur dual-boot med Vista och XP fungerar konkret beror på vilket av operativsystemen som har installerats först och i vilken ordning hårddiskarna sitter, så min kommentar är lite okunnig.)

 

Om du lyckas boota med Vista, då vet du att det är ofarligt att formatera partitionen. Men du kan ju också formatera med Återställningskonsolen eller en Windows 98 bootdiskett. Se upp så att du väljer rätt partition!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kontot finns redan. Skapades under installationen av Vista, men det är default inaktiverat. Du kan aktivera the Real Administrator Account via control userpasswords. Skriv control userpasswords2 i Kör.

 

Behöver man bara skriva in det eller måste man göra några ändringar någonstans när det fönstret dyker upp?? Berätta de i så fall...

 

 

Jag har installerat Xp före Vista. å som sagt du ä lite sent ute... de mesta av windows Xp är borta, men inte allt pga att de kommer fortfarade upp om jag ska köra xp el vista. men xp går inte för att jag har tagit bort det via dos. men det är en del enstaka filer kvar sjävla windows mappen som ä en active X control från macromedia som jag inte har behörighet att ta bort.

 

och samma sak gäller Documnts and Settings.

 

tackar för all hjälp så här långt....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver man bara skriva in det eller måste man göra några ändringar någonstans när det fönstret dyker upp?

Sedan du skrivit in det i Kör, så får du upp Användarkonton och där väljer du fliken Avancerat och knappen Avancerat. Efter detta kommer lusrmgr där du klickar på Användare. Då ser du alla konton. Dubbelklicka på Administratör och bocka ur Kontot är inaktivt. Logga ut med ditt konto och därefter ska du se Administratör på inloggningsbilden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej nu har ja fattat så långt men när ja kommer in på lusrmgr.

så kan ja inte göra så mycket pga att detta felmeddelande:

 

"Den här datorn använder Windows Vista Home Premium. Den här snapin-modulen kan inte användas på den aktuella Windows-Versionen. Använd verktyget Användarkonton på Kontrollpanelen om du vill hantera användarkonton på datorn.

 

Så vad gör jag nu? för detta går väl inte att göra via kontrollpanelen??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad gör jag nu? för detta går väl inte att göra via kontrollpanelen?

Nej, det går inte från Kontrollpanelen.

- Öppna registereditorn. Skriv regedit i Kör.

- Navigera till HKEY_LocalMachine\Software\Microsoft\WindowsNT\CurrentVersion\Winlogon

- Skapa en ny nyckel, som du namnger SpecialAccounts

- I SpecialAccounts nyckel skapar du en ny, som du namnger UserList

- I denna nyckel skapar du ett DWORD32, som du namnger Administratör

- Dubbelklicka på Administratör och sätt värdet till 1

 

Detta är om du har svensk Vista.

 

[bild bifogad 2007-10-19 20:18:28 av Maratonmannen]

991772_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej nu ä det inskrivet, ska jag starta om datorn eller något annt när jag har gjort de.. ps jag starta om datorn men märkte ingen skillnad. och ja det är ett svenskt vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl att bra att du inte kan radera filer i ett annat operativsystem. Man ska vara tacksam för säkerheten i Windows. Men om du vill formatera en partition, använd då t.ex. en bootdiskett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.... kommer lite sent me tacken för hjälpen...det lyckades att aktivera adminstratören, men jag kunde dock inte ta bort det resterande OS'et från datorn, hade inte behörighet..... men men de är ju bara en fil så....

 

Tackar så mycket för hjälpen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...