Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klockinställning


svehwa

Rekommendera Poster

Har tagit fram min gamla dator för att uppdatera den och sedan ge den till min gamla svåger som äntligen ska lära sig Internet mm då ställs jag inför problemet att varje gång jag startar om datorn så står tiden på 1/1 1998 och klockan 11.11. Verkar som den nollställer tiden! Om jag ställer klockan och datum rätt så fungerar det bara tills jag startar om igen. Har Windows ME. Någon som kan hjälpa mig?/Sven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver byta ut batteriet till BIOSet. Eller eventuellt finns det inget batteri nu, eller också är det glappkontakt. Det är inte så dyrt och lätt att få tag på i välsorterade datorbutiker.

 

[EDIT]

 

Om jag inte svarar så snabbt på nya inlägg, så är risken mindre att någon skall hinna före mig med några sekunder. Hehe. ;-)

[inlägget ändrat 2007-10-13 10:07:41 av Tomas80]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle dock vilja varna för windows ME.

 

Det klassa av många som det sämsta windows genom tiderna och supporteras inte länge av Microsoft risken att få virus/spywares med ME är näst intill 100% om ha det ansluts till nätet.

 

jag skulle hellre rekommendera en fräshare linux dist till den datorn

se http://wiki.imbumba.se/index.php/FAQ_-_Linux_till_%C3%A4ldre_datorer

eller ge din svåger en lite nyare dator med XP på eller varför inte en Mac?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

risken att få virus/spywares med ME är näst intill 100% om ha det ansluts till nätet

Var har du fått den siffran ifrån? Dottern har ME på sin dator ansluten till nätet och inte har hon fått några virus. Hon är dock bara 6 år så hon surfar inte på några direkt suspekta sidor men det kanske inte trådskaparens svåger heller tänkt göra.

 

Bara för att Microsoft inte supportar OS:et betyder det väl inte att antivirusprogrammet inte kan hålla kolla på datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...