Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bra, nödvändliga Linux-program...?


MattiasN

Rekommendera Poster

Jag hade tänkt hämta hem och bränna ner Red Hat 5.2 på en cd-skiva, och samtidigt även bränna ner några andra bra linux-program på samma cd (om det får plats). Så vilka program kan vara bra och användbara att hämta hem egentligen, för att kunna göra "alldagliga sysslor" på sin linux-maskin?

 

Kan man förresten använda "linux-program" till alla distributionerna, eller är programmen anpassade till var och en av de ensilda linuxdstributionerna såsom RedHat5.2, Suse eller Debian?

 

// Mattias N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med alldagliga sysslor? Vilka program man använder beror ju helt på vad man gör. Exempel på program som inte finns med i RH är alla icke-fria program, exvis StarOffice, WordPerfect, RealAudio osv. Sedan har vi ju KDE, LyX, och andra program som använder icke-fria bibliotek. Xemacs fattas också.

 

Förresten, tänk på att RH 5.2 är ganska gammal, det kanske vore en bättre idé att ladda ner starbuck i stället?

 

I princip kan alla linuxprogram användas till alla distributioner, så länge alla nödvändiga bibliotek osv finns. Ett problem är dock att olika distributioner använder olika paketsystem. Även om flera (RH, Suse, Caldera mfl) använder rpm, har exvis Debian, Stampede och Slackware egna format. Det finns ett program som heter alien som kan konvertera mellan de olika formaten, men det funkar inte alltid så bra. För det mesta är det bäst att använda distributionens egna paket (eller kompilera själv!) eftersom de paketen är anpassade efter distributionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var lite otydlig när jag skrev "alldagliga sysslor", men med det menar jag ordbehandling, ICQ, bildbehandling och andra "användbara" program...

Du rekommenderar Starbuck, men det kanske också är mer hårdvarukrävande än RH5.2? Jag har nämligen bara en 486DX2-50MHz, 24 Mb ram och 1,1 gb hd...

 

// Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det stämmer nog. Visst går det bra att köra Linux på en 486:a, men man ska inte förvänta sig att man kan köra de nyaste och häftigaste programmen. När det gäller ordbehandling är det svårt att hitta något bra program som skulle gå bra att köra på en 486:a, möjligtvis LyX. ÅAS kan man lika gärna använda en vanlig texteditor + LaTeX i stället. Generellt funkar de flesta textlägesprogrammen bra, medan de grafiska är en hel del trögare. På min 486 66 MHz med 16 Mb ram tar Netscape en väldigt lång stund att starta, men är annars helt användbar medan lynx är hur snabb som helst.

 

Det finns en mängd ICQ-kloner för Linux (gå exvis till http://freshmeat.net och sök på "icq"). Jag har inte testat dem själv, och vet inte hur bra de är.

 

När det gäller bildbehandling är det Gimp som gäller. Det kan bli lite trögt på en 486:a, men det mesta går bra om man har lite tålamod (iaf när jag testade senast).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inga större pretantioner på prestanda, då jag (än så länge) bara skall ha linux-datorn att pula lite med vid sidan om, så att säga. Därför går det säkert bra med min 486:a till att börja med iaf...

Kan jag inte köra WordPerfect förresten, eller är det för krävande...?

 

// Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wordperfect borde fungera, det är ganska så snabbt och litet

 

men... testa inte staroffice - det gåt tillomed segt på min pII-266 :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Jag var lite otydlig när jag skrev "alldagliga sysslor", men med det menar jag ordbehandling, ICQ,

>bildbehandling och andra "användbara" program...

Angående ICQ, prova zicq och licq.

Bildbehandling, GIMP ingår i RedHat. Vansinnigt bra!

/Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...