Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

glapp i strömkabeln/kontakten?


Bjampinho

Rekommendera Poster

Hej,

Har haft min laptop i ca 2½ år nu, och batteriet har väl aldrig varit jättebra. Senaste 1½året har batteriet enbart räckt i ca 5-7minuter, så jag har alltid kört med strömkabeln ikopplad. Men senaste, tja, 5månaderna har antingen kabeln eller kontakten/moderkortet/eller nått börjat glappa... då den inte laddar i alla lägen.. och det blir värre för var dag, blir riktigt tokig på det. Den är allt förutom bärbar för tillfället, för ifall jag hittar ett läge man kan ha den i, så vågar jag knappt röra datorn för att inte tappa kontakten med strömmen.

 

Jag antar att det inte är kabeln som det är fel på eftersom det kvittar hur mkt jag vrider eller trycker på den osv.. utan det brukar oftast hänga på sättet "man kopplar in den på", att köra in den halvvägs typ brukar funka för tillfället.

 

Jag undrar bara vilka alternativ jag har, och vad kostnaderna kan vara?

Jag har en compaq presario r3430us

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det inte bara är batteriet som inte laddas upp? Har det någonsin hänt att du har haft 5 minuter kvar på batteriet, glappkontakt i kabeln, och efter fem minuter stängs datorn av trots att strömsladdan sitter i.

 

Jag har en bärbar där batteriet är helt slut, så det laddar till 0 procent, men datorn fungerar utmärkt när sladden sitter i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl stämma att batteriet inte laddas upp. Hur som, jag har inga problem med att sitta med strömkabeln ständigt ikopplad. Det jobbiga är ju som sagt att det är glapp någon stans, och att det då inte hjälper att kabeln sitter i ibland, datorn blir väldigt icke-bärbar då man inte vågar flytta den då man väl har ordentlig kontakt.

 

Det är det största problemet här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att din datorn skall bli "bärbar" igen behöver du förmodligen inte bara lösa glappkontakten, utan du behöver också ett nytt batteri. För det laddar väl inte till mer än 50 procent, hur länge du än låter sladdan sitta i utan glapp, eller hur? Batteriet kan kosta ungefär 1000 kronor. Och det kanske inte kostar fullt så mycket att låta reparera glappkontakten. Begär kostnadsförslag.

 

[inlägget ändrat 2007-10-12 21:49:43 av Tomas80]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nästan exakt samma problem med min Compaq nx9105 som jag har haft i cirka 4 år.

 

Jag sätter i sladden så laddas den en liten stund och sen kan man inte försöka trycka och lirka när den sitter i, för då måste man ta ut den och vänta i 5 sekunder innan man kan sätta in den igen.

 

Man blir helt galen xD

 

Mitt batteri funkar helt okej. Man kan ladda den till 100% när man har lirkat ett tag.

 

Datorn stängs av när batteritiden är slut även om sladden är intryckt.

 

Jag har en billaddare till laptopen och kollade om det är nätadaptern det är fel på, men det glappar där också. Jag tror att det var då jag köpte billaddaren som det började glappa.

 

Men har ni någon lösning?

 

EDIT:

-------

Fixade det genom att ta en nål och skjuta upp själva kontakten inne i datorn.

 

Mvh

/Fredaco

 

[inlägget ändrat 2007-10-13 21:38:41 av Fredaco]

[inlägget ändrat 2007-10-13 21:39:30 av Fredaco]

[inlägget ändrat 2007-10-13 21:40:08 av Fredaco]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag inser att det är glappkontakt, och inte batteriets fel.

 

http://www.daft.t.se/konferans/showpost.asp?id=11103

 

Milkshaken skriver:

 

Om det är stiftet i nätdelen som glappar,,, så ta en tång....UTAN STRÖM PÅ och bocka till lite på hankontakten !

 

deft skriver:

 

Testa att låna en laddare på närmsta datorbutik.

 

Kurtsson skriver:

 

åh, detta har jag råkat ut för.

antingen glappar det i kabeln, vilket är lättast.

eller i burken...

 

om kabeln, testa att vrida/böja på den så du kan försöka hitta om det är i början mitten eller slutet på kabeln (de ser när laddningslampan på datorn slocknar...

är det mitt på-> kapa en del och skarva.

är det i kontakterna kan det bli pyssligt, men det går, ta isär och fixa till.

enklast kanske är att ringa compaq och köpa en ny kabel...

 

är det datorn som glappar, lämna in och laga...

 

En annan person hade löst det med en gummisnodd. Oklart hur.

 

Eller lämna in datorn på reparation helt enkelt. Men det blir nog dyrt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag har samma problem på min Compaq nx7010 som jag har haft i tre år ungefär. Det är väldigt irriterande så jag undrar om ni hittade någon lösning som fungerade?

 

Jag har provat med en helt ny laddare och det blev möjligtvis marginellt bättre men det är fortfarande långt ifrån bra. Ibland kan jag lirka med sladden när den har slutat ladda så att den kommer igång med laddningen igen men oftast måste jag stänga av datorn och sätta i sladden igen för att den ska återuppta laddningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...