Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bärbart eller stationärt?

torpet1

Recommended Posts

Är det någon skillnad kvalitetsmässigt. Får jag ut samma livslängd? De bärbara verkar gå varmare vilket rimligtvis borde inverka på livslängden.

Jag har också fått det intrycket att det är lättare att få hjälp med en krånglande stationär 'på stan' medan en bärbar kräver 'märkesverkstad. Rätt/fel?

Alla synpunkter värdesättes.

torpet

Vill du ha en bärbar för att du ska kunna flytta med dig den, så är valet självklart. Mycket behändigt!

Men vill du komma undan billigare, lättare att reparera och uppgradera (du kan kanske byta delar själv), bör du fundera över en stationär.

Om en bärbar får problem med skärmen, tangentbord, HD mm, är det inte lika lätt att fixa. HD:n slits snabbare pga värmen, batteriet slits så att du ganska snart får sitta med nätsladden i för jämnan. Kanske generaliseringar...

Stefan Eklinder

Jag har då och då funderat på att skaffa en bärbar. Främst som extra dator om min stationära skulle strula eller helt klappa ihop, men också för att det kan vara bra att ha med sig.

Min främsta orsak till att jag kanske inte skaffar någon bärbar är att jag inte kan meka med den själv om den går sönder. På sin höjd kan man väl med krångel byta minne och hårddisk, men i övrigt är man av med datorn då den behöver auktoriserad service. Annars ryker garantin eller så får man inte ihop den igen.

En stationär kan i alla fall jag meka och felsöka hur mycket som helst. Nu bygger jag mina datorer själv, och det är mest standardprylar som går att köpa i vilken datoraffär som helst.

En märkesdator kräver säkert auktoriserad service under garantitiden.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2007-10-11 17:41:24 av Stefan Eklinder]

Har haft 3 bärbara på jobbet sedan 1995.

På nr2 av dessa byttes både moderkort och hårddisk ut bara efter några månader

Garanti. Men det var 2 rundor hos service på 1 månad.

Så det var tur jag hade nr 1 och kunde använda den.

På den 3:e är jag inne på min andra dockningsstation på 3 år. Glapp.

Kan inte tänka mig nått annat än bärbar för jag reser i jobbet.

Men min uppfattning är att stationär är snäppet enklare.

Mer pålitligt.

Sitter på ett kontor med 20 kollegor flesta med bärbara. Under dessa 3 år har en bärbar börjat ryka.

(Smälte på undersidan) upptäcktes i tid så det blev inte brand / lågor. Gick till återvinning sedan.

Och överhettning är känt.

http://gottabkd.wordpress.com/2007/01/16/toronto-law-firm-files-class-action-suit-against-dell/

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...