Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det här med bandbredd


torpet1

Rekommendera Poster

Jag har så smått börjat titta på mobilt internet; närmast det som Tre tillhandahåller. Man anger "upp till" en viss bandbredd. Hur stor variation jämfört med det nominella värdet kan man räkna med och vad är det som avgör vad jag får?

 

Tacksam för alla upplysningar

torpet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor variation jämfört med det nominella värdet kan man räkna med och vad är det som avgör vad jag får?

 

I och med atta det är radiovågor finns det väldigt många saker som bestämmer vilken hastighet du får, tex avstånd till basstation, hur många andra som använder samma basstation för ögonblicket och störningar.

 

Och inte minst, vilken sorts 3G-täckning har Tre där du är?

UMTS är upp till 0.384 Mibt/s och klarar ganska långa avstånd,

HSPA är upp till 3.6, 7,2 eller 14.4 Mbit/s (Tre använder upp till 7.2 i dagsläget, men på vissa platser är det "bara" 3.6) och ju högre hastighet, desto närmare (och friare väg till) basstationen måste du ha.

 

Exakt vilken hastighet du har vid varje ögonblick går inte att se, men du kan köra TP-test för att se vilken hastighet du har just då du kör testet.

 

Jag tycker det fungerar så bra, att jag har sagt upp mitt ADSL.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Enligt testet på Tre:s hemsida leverar dom 3,6 till mitt postnummerområde i Norrtäljes södra utmarker. I somras (då de enligt uppgift endast klarade 0,384 hit) lånade jag ett Tre-modem varvid ett TP-test registrerade mer än 0,4 (!?). Skulle du på basis av dessa uppgifter våga uppskatta en 'lägstnivå'? Vill helst inte hamna i ett sämre läge än med det ADSL jag nu har.

 

Det ADSL jag använder fungerar nästan alltid bra och levererar 2,1. Dock skulle en flyttbar uppkoppling emellanåt vara önsvärd.

 

torpet

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du på basis av dessa uppgifter våga uppskatta en 'lägstnivå'?

 

Omöjligt att svara på, det är som sagt många faktorer som spelar in. Försök låna ett modem (som klarar HSPA) och se vilken hastighet du går.

 

Vill helst inte hamna i ett sämre läge än med det ADSL jag nu har.

 

Det kommer du göra i vilket fall som, på så sätt att ett radiobaserat nät har längre responstid (delay) än ett trådbundet nät, även om det är förvånandsvärt kort delay på HSPA.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan - sämre alltså. Vad innebär fördröjningen i praktiken? Spel och dylikt är inte alls aktuellt för min del. Dock tittar jag en del på strömmande direktsänd TV som jag skulle ha svårt att avstå från. Vad tror du om det?

 

torpet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock tittar jag en del på strömmande direktsänd TV som jag skulle ha svårt att avstå från

 

Inga problem, så länge hastigheten räcker.

 

Om du har nån särskilld länk du vill veta, så skriv den här så kan jag prova och se hur det fungerar i verkligheten.

 

Spel och dylikt är inte alls aktuellt för min del

 

Inte för mig heller, men för de som behöver det är inte HSPA något alternativ idagsläget.

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-11 16:44:11 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok eftersom du är så hjälpsam så skulle du i morgon vid 17-tiden kunna pröva följande:

 

myp2p.eu/other.htm

 

# Leta upp: Friday 12th October

# Golf TBD Day 2

# Watch it live on direct links O Play

 

Nu är det ju så att sändningarna inte alltid flyter på som i den egna TV:n. Ibland låser sig bilden, ljudströmmen 'stammar' och det ena med det andra. Man står ut eller stänger av. Om du har möjlighet att testa länken med en 'vanlig' uppkoppling så borde du kunna se ev. skillnader. Jag tackar så mycket för ditt intresse.

 

OBS att den angivna sändningstiden är 'engelsk'.

 

torpet

 

[inlägget ändrat 2007-10-11 20:23:43 av torpet1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte den tiden, men jag har testat TV4-anytime och SVT-play, helt utan problem, fungerar klockrent.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...