Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ang. vista till xp


DeeZone

Rekommendera Poster

Hej!

 

skulle installera win xp pro SP2 på min bärbara Fujitsu Siemens Amilo, formaterade alla partitioner, slog ihop dom och stoppade i xpskivan

 

den bootade, installerade, och sen när den skulle slutföra och göra sista omstarten, då kommer den till bootscreen sen blir det blåskärm i en sekund, hinner itne e va det står och det är allt som sker, har testat installera nu 5 ggr.

ngn som har en lösning?

 

mvh Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck F8 och titta vad du har för alternativ att boota på. I listan kanske både XP och Xp installationen ligger. Kan vara något tjall där kanske.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fel säkert läge

felsäkert läde med kommandotolk

felsäkert läge med nätverk

 

senaste kända konfigurationen som fungerade

 

starta normalt

 

men det spelar ingen roll, samma sak till slut iaf, att inget startar..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur formaterade du datorn?

Har du möjlighet att gå in i fdisk?

 

Då kanske du kan testa att ta bort partitionerna och göra nya. Sen formaterar du dem för att skriva in systemfilerna. Och convertera hårdiskarna till NTFS. Testa installera på nytt och skulle det inte fungera då så har jag ingen som helst aning.

 

Cecilia är bra på sånt där!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det vet jag inte precis, men jag undrar om du (DeeZone) har installerat drivrutinerna för SATA-kontrollern i installationsprogrammet med hjälp av en diskett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har formaterat datorn via XP skivan, tog bort de tre partioner ja hade, slog ihop dom till en, och formaterade med NTFS, har inte installat med hjälp av en diskett, vem har det i dagens läge? jag har en laptop, inte många laptops som har det. inte meningen att låta elak, sorry isf. ;)

 

den version ja installerade med var:

 

Windows XP SP2 PRO 2007 nwz DVD ED SWE V.7.06 build 16 SATA

 

mvh martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag väl att det inte är många datorer som har diskettenheter, men jag vet också att en vanlig XP-skiva innehåller väldigt få drivrutiner för SATA-kontrollenheter. Men du kanske inte har någon vanlig XP-skiva eftersom det står SATA på slutet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DeeZone skrev:

Jag har formaterat datorn via XP skivan, tog bort de tre partioner ja hade, slog ihop dom till en...

 

Men du kan ju inte slå ihop partitioner som du har tagit bort! De finns ju inte! ;-)

 

Menar du att du skapade en ny partition som omfattade hela hårddisken?

 

Du kan också partitionera om med Fdisk, t.ex.

 

Rent allmänt är det inte bra att bara ha en partition på hela hårddisken. Det är bättre att han en partition för Windows och program, och en annan för data, så att du kan installera om Windows utan att förlora dina data. Men det löser ju inte ditt problem.

 

Om datorn levererades med Vista, så är det inte så märkligt om du får en blåskärm när du installerar XP. Du måste ju ha drivrutiner som är anpassade för XP, men det kanske finns hårdvara som inte har några drivrutiner för XP, eller också är de svåra att få tag på. Datortillverkare kan avråda från att installera XP på en dator som har Vista förinstallerat av detta skäl. De hjälper heller inte till att ge support i en sådan situation, har jag hört.

 

Kolla på din dators hemsida om du kan hitta drivrutiner till XP.

 

Eftersom jag inte vet exakt vilken Fujitsu-Siemens Amilo du har, så kan jag inte hjälpa dig. Men du får gärna berätta vilken modell du har.

 

Det var märkligt att du inte kunde starta i felsäkert läge. Får du exakt samma blåskärm vid exakt samma tillfälle då? Har du möjlighet att installera drivrutiner i Felsäkert läge innan datorn kraschar?

 

Det kan vara något fel på din hårddisk som gör att operativsystemet inte kan läsa en en viss fil. Du kan kolla det med chkdsk /r. Stoppa in Windowsskivan och kör Återställningskonsolen och kör chkdsk /r därifrån.

 

http://support.microsoft.com/kb/315265/sv

 

Det kan också vara fel på din installationsskiva.

 

Det är också möjligt att du skall ändra någon inställning i BIOS. Det hade varit intressant om du såg blåskärmen en lite längre stund, så att du kunde skriva ner exakt vilket felmeddelande du får.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så ja gjorde, den nya omfattade hela hårddisken..

 

Det är en Fujitsu Siemens Amilo Li 1705. står det iaf på baksidan av datorn.

 

Jag har försökt att få se vad som står men det hinner ja inte, det är inte ens en sekund, jag hinner uppfatta att den eblå och OEX och massa siffror tror jag.

 

Inte helt hundra.

 

Jag har testat med 4 olika skivor, tog hem den där jag visade ovan nyligast och den funkar på min HP Pavilion. Installationen dvs.

 

Jag blir tokig, för Vista är inte direkt gjord för .. ja Nån.. den stoppar allt, kan inte installera vissa program för ja måste va inloggad som admin, och det är jag, den låter mig inte ta emot saker på msn, hur jag än gör. Fildelarens helvete kan man kalla den. suck..

 

Har lusläst forum och diverse artiklar, men bara hittat en person som har haft samma problem, EXAKT samma, men han skrev inlägget, sen inget mer, och ingen hade svarat på det.

 

Mvh Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datortillverkaren stöder inte XP för din dator. Så här står det när man väljer Windows XP till Fujitsu-Siemens AMILO Li 1705.

 

These operating systems have NOT been tested or released for this component!

Fujitsu Siemens Computers therefore, doesn´t support any functionality, for any Operating System! Using any of the drivers listed, is at your own risk!

 

Fujitsu Siemens Computers explicitly points out that the following drivers, freely downloadable, are not Drivers and Utilities from Fujitsu Siemens Computers. The components have not been tested or released by FSC on these operating systems. Therefore FSC does not offer any support services, or diagnosis and assistance in cases of malfunction.

 

Disclaimer:

Due to the many hardware and software components involved, the possibility of system crashes, data loss or other negative consequences for your system cannot be ruled out. FSC does not assume liability beyond obligatory law. Installation and usage of these drivers are entirely at the users own

 

Fujitsu Siemens Computers GmbH

 

När jag öppnar sidan med drivrutinerna så finns det nästan inga drivrutiner alls. Jag tror att det är kört. Varför inte gå tillbaka till Vista igen?

 

En möjlighet som man skulle kunna testa är att installera Driver Genius Professional eller något liknande program för att se om den hittar några drivrutiner. Men det kostar naturligtvis en del.

 

Jag skulle rekommendera dig att gå tillbaka till Vista. Du beskriver att du hade en del problem med Vista, men jag tror att dessa problem kan lösas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!!

 

Ja det verkar inte bättre än att ja måste gå tillbaka.

 

tack er för snabb och bra hjälp. klart bästa forumet på nätet för frågor rörande allt om datorer!

 

med mycket vänlig hälsning Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Här har du lite tips kanske

 

Beredvillgheten har ibland inga gränser!

 

 

http://thepiratebaxxx

 

LARSAS

 

Länk till nerladdning av XP SP2 kopia redigerad av moderator.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-14 20:52:28 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågeställaren har redan en XP-skiva men inga drivrutiner för XP så på vad sätt kan din länk till en illegal XP hjälpa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det var nämligen just den skiva som frågeställaren hade.Hur han fått den vet jag inte ,det hade laddats ner över 3000 gånger sen i den lades ut i Juni.

 

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-10-14 18:36:58 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en massa kommentarer till den där illegala skivan som jag inte har orkat läsa. Jag tänkte att LARSAS2 kanske hade hittat någon idé om drivrutiner där.

 

Men DeeZone har ju accepterat att gå tillbaka till Vista nu, så det spelar väl ingen roll längre. Jag hoppas att han har en installationsskiva för Vista. Dokumentationen på Fujitsu-Siemens hemsida var lite dålig, och i manualen stod det inget om installationsskivan. Men jag har inte tittat så noga, så jag kan ha fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan säga att dom skickade med en recovery-skiva, så nu ligger vista igen påmin laptop, lite surt, men jag måste läsa på lite mer om Vista.

 

Måste ju kunna göra det mer fildelarvänligt.

 

Ja, jag hade den skivan som Larsas2 hadde länk till.

 

Fick låna den av min lillebror, han sa den kanske fungerade.

 

Va fasiken, man kan ju inte mer än få blåskärm, ellerhur? hahaha

 

mvh Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Har exakt samma problem som du Martin. Fick i alla fall till slut in XP ok. Vista gör verkligen allt för att förhindra att man skall formatera/partionera och lägga in annat OS...

 

Sedan kommer nästa problem...drivrutinerna som inte finns, enligt Fujitsu.

 

Men här finns lösningen :

http://www.hard-soft.co.yu/picture/CD_fs_amilo_li1705_WinXP.gif

 

Lycka till! /Mia

 

PS Är det någon som vet hur man kan få Vista att funka utan att datorn laggar sönder så får ni gärna tipsa ;)

 

[inlägget ändrat 2007-10-18 18:45:15 av decmar]

[inlägget ändrat 2007-10-18 18:46:39 av decmar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hos Siemens fujitsi finns faktiskt två nedladdningar för din dator och XP, drivrutner för bios (vilken man nu skall välja?) och för cd och DVD.

 

Man hänvisar till dom men utan ansvar från Siemens sida.

 

Det är kanske möjligt att övriga rutiner finns på en riktig xp skiva, att Vistas fungerar även för XP eller finns att hämta på nätet.

 

http://support.fujitsu-siemens.com/com/support/index.html

 

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Martin!

 

Ja, det var inte lätt att få in XP hehe. Jag kraschade windows genom att deleta windowskatalogen och sedan när jag stoppade i XP skivan så lyckades jag formatera och sedan fick jag boota på nytt med XP skivan innan installationen kom igång och så gick det bra :)

Men nu har jag vissa problem med drivrutiner te x för ljud som inte funkar .. fast Vista vill jag INTE ha igen!

Nu är iaf datorn snabb som den skall vara :)

Lycka till!

 

Tack LARSAS men bios versionen är bra, det är drivrutiner för ljud (o gärna grafik) som skulle vara trevligt att hitta :) Att Fujitsu Siemens inte har drivers för XP tycker jag är jättekonstigt..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej decmar

 

Det var egenlligen ett tips till trådstartararen Dee Zone att försöka om han vill göra ett nytt försök att installera XP .

 

Fujitsi säljer paket så de tycker väll sig inte ha någon anledningen att ge full sevice till något annat .Men fungerar bios uppgraderingen för XP i det här fallet så har man väl ändå hjälpt till lite grand,

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-10-19 13:56:13 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...