Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändring av upplösning automatiskt


Ultra

Rekommendera Poster

 

Hej!

 

Då min gamla skärm (Samsung SyncMaster 940b) verkar ha gått sönder på något sätt så kopplade jag in en annan skärm, SyncMaster 913N. Varje gång jag startar om datorn så ändras upplösningen till 1024x768 från 1280x1024 som jag hade på den gamla skärmen. Det är ganska irriterande då mappar och ikoner på skrivbordet måste placeras om igen då jag byter tillbaka till 1280x1024 efter omstart.

 

Finns det nåt sätt att behålla den högre upplösningen vid omstart?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nåt sätt att behålla den högre upplösningen vid omstart?

Jag föreslår att installera om/uppdatera drivrutinen för grafikkortet så att den hänger med ordentligt även nu efter skärmbytet. Gör drivaren inte det, kan det t ex nu visas upplösningar att välja bland vilka skärmen inte alls tål. Installera sen gärna också skrämdrivaren ifrån tillverkarens sajt:

http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft19/913n.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så enkelt som att inte slå av skärmen vid en omstart av datorn. Behöver bara göras en gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren.

 

Jag har inte stängt av skärmen vid omstart av datorn.

 

Jag får kanske prova RN's förslag men hur uppdaterar man drivrutinerna för grafikkortet?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får kanske prova RN's förslag men hur uppdaterar man drivrutinerna för grafikkortet?

Kolla först vad det egentligen sitter för kort i datorn, med gpu-z:

http://www.techpowerup.com/downloads/788/TechPowerUp_GPU-Z_v0.0.7.html

 

Gå sedan till tillverkarens sajt, typ AMD/Atis eller Nvidias, och hämta färska drivrutiner. Avinstallera de gamla, starta om datorn och installera därefter de nya drivarna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...