Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sjunga in på datorn


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Om jag har bra bakgrunder (musik) på olika kända låtar, som ligger på min dator (XP), kan jag på nått sätt koppla en vanlig mic till datorn och på nått vis sjunga in låtarna och sedan kanske mixa till dom lite så att det låter bra? Hur gör man?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Det ska låta bra och det får inte kosta. Det var ju ett dumt svar av mig, men ändå sant. Ok, lite får det väl kosta. Men som sagt, det handlar bara om att sjunga in, inte spela in musik eller liknande. En person och en mikrofon thats it. Om man kan lägga lite delay/reverb så e det ju naturligtvis kanon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det enklaste i ditt läge är att köpa ett USB-headset. Även om de flesta ljudkort har mic-ingång, så brukar den vara rätt sunkig.

 

Som programvara behöver du ett musikprogram, där du kan spela musiken på ett spår och spela in sången på ett annat (jag förmodar att du vill höra musiken när du sjunger). Exempel på såna program är Cubase, Protools och FL-studio. Finns i flera olika prisklasser.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

1.Jag har en person som kan fixa mig ett prologic funkar det?

 

2. Men han säger att jag bör ha en separat liten mixer för micken?

 

3. Jag har en stereo mick här en Sony om jag skaffar en adapter och kopplar in den direkt i datorn funar det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. har inga erfarenheter alls av det

 

2. Nej, det behövs inte om du använder USB-mic/headet. Om du ska använda en "riktig" mikrofon med fantommatning så behöver du en preamp (för-förstärkare) och sen koppla den till ljudkortets line-in.

 

3. Ja, det borde fungera. Vad sitter det för kontakt på den? 3.5 mm tele eller XLR?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Men då undrar jag ang. fråga 2 och 3. För där blir det lite paradox. För jag har ju en egen mick. Men behöver jag ändå en för-förstärkare? Jag har fått en liten adapter från teknikmagasinet i den kopplar jag in micken och sedan in i mickingången (rosa). Men behöver jag ändå en för-förstärkare? Du skriver fantommatning, jag vet inte vad det är... Ber verkligen om ursäkt för min okunskap.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För jag har ju en egen mick. Men behöver jag ändå en för-förstärkare?

 

Beror på vad det är för mic. Är det en med en 3.5 telekontakt så brukar dessa gå att plugga rakt in i ljudkortets mic-ingång, men är det en lite mer professionell mic, så sitter det en XLR-kontakt (rund med 3 stift och i metall) och då måste man ha en preamp.

 

har fått en liten adapter från teknikmagasinet

 

Länk tack.

 

Du skriver fantommatning, jag vet inte vad det är...

 

Vissa typer av mikrofoner behöver matningsspänning för att fungerara, och då använder man preampen för detta. Micar som kopplas direkt in i datorn är av den typen som inte behöver matningsspänning för att fungera.

 

Ber verkligen om ursäkt för min okunskap.

 

jag tycker det är bra att du frågar!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hej igen,

Mickrofonen jag har, behöver man inte (upptäckte det nu), ha den adapter/kontakt jag köpt. Alltså, den går att koppla direkt in i rosa ingången. Så då tror jag "problemmet" ang. mick är avklarat. Men då kommer vi ju naturligt till nästa fråga, hörde talas om nått som heter Adobe Audition? Är det nått att ha?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Nu har jag "skaffat" programmet Adobe 2. Jag har koppat in Micken i den rosa ingången, men micken verkar stendöd? Hur vet man att den fungerar? är det nån inställning jag måste aktivera på dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...