Just nu i M3-nätverket
Jump to content

RAM-minne hjälp

Citrux

Recommended Posts

Hejsan!

Jag hade tänkt att inhandla ett till RAM-minne till datorn, men är inte riktigt säker vilken sort osv som jag bör skaffa. Hade tänkt att öka till iaf minst 1gb RAM.

Har just nu ett "kit" i datorn, alltså två stycken 256mb i portarna 1 och 3 av 4st. Så hade tänkt att lägga in ännu ett kit i de två tomma portarna. (ddr)

Lite om datorn:

CPU typ: Intel Pentium 4, 3000 MHz (15 x 200)

Moderkortsnamn: ECS 865PE-A v2 (5 PCI, 1 AGP, 4 DDR DIMM, Audio, LAN)

Systemminne: 512 MB (PC3200 DDR SDRAM) 200mhz/(400mhz?)

Så undrar nu vilket/vilka ddr minne som går att använda med mitt nuvarande eller om jag hellre bör byta ut alla minnen? om det är något ja bör tänka på etc

Värt att nämna kan även vara att jag håller på en del med spel och bränner dvd

Tack på förhand!

[inlägget ändrat 2007-10-09 21:27:54 av Citrux]

om du skulle köpa snabbare minnen så skulle dom inte gå snabbare än dina nuvarnade minnen pc3200 ddr minne..

Ditt moderkort klarar av: DDR400/333/266 . DDr400 är pc3200 så snabbare minnen kan du inte köpa till din dator än pc3200 (400mhz).

Och ditt moderkort klarar upp till 4gb minne.

8

Rekommenderar då att skaffa samma sorts minnen (pc3200) fast då 1gb som du ville ha till såklart ;):thumbsup:

föresten vad för spel tänker du spela ? funkade de inte att spela förut?? kanske inte beror på minnet.. vad för grafikkort?

Tack för svaret!

Så, pc3200 är alltså de snabbaste minnen som går att använda? För att det nya minnet ska fungera ihop med det gamla, är det enda som behövs att dom är av samma hastighet? alltså ddr pc3200.. de behöver inte vara minnen av samma tillverkare eller något sånt ?

Nja, tänkte inte på något speciellt spel faktiskt. Mer än att de flesta nya bra spelen rekommenderar iaf 1gb ram och tycker själv att 512mb börjar bli lite klent.

Sen Grafikkortet är ett GeForce 7600 GS. Inte det bästa det heller precis, men det får duga ett tag till. :)

okej jo om du ska köra spel som kräver max 1gb så borde det go gott :)

Jo visste är det bättre att ha samma tillverkare det är det + men inget som behövs.

Om man talar om vilket moderkort man har och vilka minnen man har tidigare, så borde det vara försäljarens ansvar att det fungerar. Så om det inte fungerar borde man kunna lämna tillbaka minnena. Är det någon som kan bekräfta att det fungerar så?

Sedan får man väl tyvärr betala frakten själv.

jo sant, räcker informationen som jag skrev tidigare för att besluta vilka minnen som fungerar bra?

Kan inte hitta namnet på minnet(om det nu finns ett).. mer än att det är ett "PC3200 DDR SDRAM" men det kanske räcker?

Moderkortsnamn: ECS 865PE-A v2

Skrev jag in på http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/mfrmod.asp?root=us

Då får man fram sidan http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?id=8&SysID=&mfr=&model=&root=us&LinkBack=&Sys=18735-EliteGroup+%28ECS%29-865PE-A+v1.2%2Fv2.0+Motherboard&distributor=0&submit1=Search

Maximum Memory: 2 GB using 400MHz DDR modules

...

This system only supports 4 ranks of DDR400 memory. If two dual ranked DIMMs are used, the 3rd and 4th sockets are disabled.

Däremot så är minnena de föreslår av standardtyp:

512MB 400MHz DDR Non-ECC CL3 (3-3-3) DIMM (Kit of 2)

Minnen kan antingen vara ECC eller Non ECC, och kan ha lite olika CL-värden, vilket har med olika tider i minneskretsen att göra.

Det ser väl precis ut att vara ett sådant som Kingston rekommenderade så Kingston anser att det ska fungera i din dator i alla fall.

Men jag vet för lite för att veta om det är något problem med citatet om "dual ranked DIMMs". Du kan se om någon här kan svara på det eller så pröva med att ringa Datorbutiken.

ah, okej.

Jo, det verkar lite skumt.. någon som vet vad som menas med:

"This system only supports 4 ranks of DDR400 memory. If two dual ranked DIMMs are used, the 3rd and 4th sockets are disabled."

?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...