Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Japanska tecken i datorn och Firefox


linkhero

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Jag har pluggat japanska sen några veckor tillbaks och har ett litet problem när jag ska läsa det på min dator. Varken min dator eller webbläsare kan visa japanska tecken... De ersätts istället med frågetecken. Så om jag ska läsa en text där det står Kon nichi wa, så står det istället: ?????

Jag vet att man kan installera det tecknena med installationsskivan med windows xp men den har jag tappat bort.

 

Hjälp snälla!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Microsoft Word installerat? I så fall Start->Program->Microsoft Office-verktyg-> Språkinställningar. Jag har Word 2002 (OfficeXP) men tror att jag installerade ryskt och amerikanskt tangentbord utifrån Word redan när jag hade Word 2000. (Minns inte riktigt.) Då installerades iaf en ikon som heter Textservices i Kontrollpanelen. Detta gör att jag nu kan växla mellan dessa tangentbord när jag vill. Det är bara att hålla ned Alt-tangenten och klicka på SHIFT-tangenten för varje språk- och tangentbordsbyte.

 

Har du Word 2002 så ingår bl a japanska i de språk man kan välja. Klicka på Hjälp i Word och skriv t ex "språkspecifika funktioner" så letar assistenten fram lämpliga avsnitt du kan läsa. (MS krånglar ofta till instruktionerna men är man någorlunda pigg och motiverad brukar man kunna tyda instruktionerna.) Har du inte Word så finns det säkert möjligheter i OpenOfficeorg:s Writer. Jag har inte undersökt om japanskt lexikon går att installera där. (File-Wizards-Install new dictionaries.) http://office.microsoft.com/sv-se/help/HA010345901053.aspx Ovanstående länk fick jag upp när jag läste i MS Word-hjälpen. Kanske något för dig att studera.

Edit: Host har naturligtvis rätt om man bara vill läsa japanska och det var ju faktiskt enbart det du efterfrågade. Men sedan när du själv ska skriva japanska så kanske det jag skrivit är till någon nytta för dig.

[inlägget ändrat 2007-10-09 22:47:10 av mbgtmari]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...