Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nybyggd dator går inte igång... HJÄLP!!!!!


soreby

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag och kompisen har byggt två datorer, en funkar fint, den andra vägrar. När man startar kommer "ASUS bilden" upp (ca varannan gång, annars kommer inget upp) i några sekunder, sedan blir det svart och signalen till tvn försvinner. Kör via grafikkort med dvi, samt att det finns ett grafikkort på moderkortet, kan det spöka?

 

Vet någon vad detta tyder på, vad är det som brukar vara fel/trasigt när man inte kommer längre än till detta steg? Kan väl inte vara moderkortet eftersom man ser ASUSbilden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du anslutit 12V till grafikkortet? De flesta nya kort kräver detta.

 

Starta i felsäkert läge (F8 upprepade ggr under start) och kolla att du får igång datorn. Installera i så fall drivrutin till grafikkortet.

 

Annars, prova att koppla ur grafikkortet för att felsöka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man startar kommer "ASUS bilden" upp (ca varannan gång, annars kommer inget upp) i några sekunder, sedan blir det svart och signalen till tvn försvinner.

Överhettning kanske, så att datorn/processorn stängs av för att inte bli skadad. Kan bli om man har ingen eller för mycket kylpasta på processorn eller glömmer att ta bort skyddsplasten till kylpastan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack båda för svaren, skall kolla när jag kommer hem. Dock bör det inte ha med kylpastan att göra, eftersom det är medföljande fläkt med "thermalpad" på, så att man inte skall behöva applicera kylpasta. Detta fungerar också på min dator med kraftigare grafikkort.

 

På mitt grafikkort ett Nvidia 8800 GTS finns separat ingång till grafikkortet för "ström", men på detta, Sapphire HD 2600XT (256) kunde jag inte hitta någon separat strömförsörjning till, så den är bara "inkopplad" i sloten som vanligt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock bör det inte ha med kylpastan att göra, eftersom det är medföljande fläkt med "thermalpad" på, så att man inte skall behöva applicera kylpasta.

Det är då man kan glömma att ta bort skyddsplasten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man startar kommer "ASUS bilden" upp (ca varannan gång, annars kommer inget upp) i några sekunder, sedan blir det svart och signalen till tvn försvinner.

 

Tvn? Kör du till en vanlig tv eller till en riktig datorskärm?

 

Om du kör till en tv så klarar nog inte din tv att visa den upplösning som kommer ut. Har du installerat operativsystem på datorn?

 

Pröva trycka [DEL] knappen när du ser asusbilden, för att komma in i BIOS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag kör en lcd-tv 37" HDTV, den skall klara upplösningen. Jag har min egen dator kopplad till den.

 

Jag plockade ur grafikkortet (Sapphire radeon HD2600XT) ur datorn som krånglade och fick den att fungera med det inbyggda grafikkortet som dock är mycket sämre och inte har dvi, kör med VIsta. Saken är att det står på grafikkortets spec att man behöver ett aggregat som är 400W för att driva det, och i denna sitter 430W, men kan det vara så att det inte fungerar att köra grafikkortet med det aggregatet? Annars måste ju kortet vara trasigt, för det går inte att få igång datorn när jag har det i. Några idéer? Jag har heller inte hittat någon separat kontakt direkt på kortet, så jag tror inte att det är det.

 

//Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...