Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
torgnyb

Webdesign och CMS open source

Rekommendera Poster

Jag undrar om det finns något open source- program som jag kan använda både för att designa en hemsida och för att modifiera innehållet på sidan. Det bör vara helt WYSIWYG både för att utforma sajten och för att underhålla den med ny information. Har tittat på några Open Source CMS-er men de verkar vara alltför krångliga att installera för att passa min kunskapsnivå. Har hackat ihop några hemsidor med HTML men de blir alltför jobbiga att underhålla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att göra bort mig: Inte är väl NVU och dess efterträdare en CMS? Om man vill ha ett system där flera användare kan logga in på en befintlig webbplats och redigera enkelt, finns det en uppsjö på http://www.opensourcecms.com/

Jag har testat en hel bunt och kommit fram till att om man vill ha mycket funktioner, är det Joomla som gäller (eller Drupal, men det verkar vara lite svårare att komma in i). Om man klarar sig med lite enklare funktioner, är Guppy bra. Lättbegripligt och kräver ingen databas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar.

Har själv tittat på OpenCMS, men instruktionen för installationen innehåller för mycket fikonspråk för mig så jag fastnar och någon hjälp i forum etc hittar jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte heller det är ett CMS, men om man tycker att flera Open Source CMS-er har varit för krångliga så passar det kanske bättre med nvu/KompoZer. Det är väl ett mellanting mellan att skriva HTML-sidor manuellt och en riktig CMS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bör vara helt WYSIWYG både för att utforma sajten och för att underhålla den med ny information.

Vad menar du med första delen - för att utforma sajten? Kan du använda en färdig mall går det förstås bra men annars... Jag tycker själv om Joomla men utforma sajten grafiskt kan man mig veterligen inte göra. Men det är inte direkt rocket science att göra en mall heller. Kan du hack aihop en vanlig websida mes HTML/CSS så är det inte speciellt svårt att göra om den till en mall (beror mycket på vilken funktionalitet du vill ha).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns hur många gratis mallar som helst till Joomla. Hittar man en som duger, är det inte särskilt krångligt att få igång det. Drar man sig för Joomla, är Guppy lätt att installera och anpassa. Jag har en experimentsajt i Gupppy som är så ful att jag inte delar med mig adressen i onödan, jag kan avslöja den mot tystnadslöfte. Det var lätt som en plätt att få till den.

Om man kan tänka sig att utgå från en färdig traditionell webbplats (och där kan man också hitta gratis mallar), kan man iofs lägga till en extramodul som gör att folk kan gå in och redigera eller lägga till sidor. Samtliga jag har lyckats komma NÅN vart med kostar en slant.

Webeditor 2006 (http://www.eschelbacher.de/cms/cms_intro.php) kostar 89 euro, finns som testversion 30 dagar. Det finns fler, men samtliga jag har lyckats komma NÅN vart med kostar en slant.

---

Det här var förstås inga nyheter för t ex Anjuna Moon eller Cecilia, jag riktar mig närmast till torgnyb

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det här var förstås inga nyheter för t ex Anjuna Moon e

Jodå, Joomla och Guppy är inget jag har erfarenhet av. När jag utvecklar för kunders CMS handlar det enbart om EPiServer, men då pratar vi inte längre om gratisalternativ (långt därifrån =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittar man en mall man tycker om är det inte alls besvärligt med Joomla.

Joomla 1.5 (finns i RC2-version nu) är dessutom betydligt mindre trixig att installera på ett webhotell. Allt strul med rättigheter på filer är borta (Joomla har ett FTP-lager som fixar det), begreppen (logiska struktiren) har städats upp en del och den dag man vill kustomisera hur koden läggs ut kan man enkelt göra det (men då får man så lov att koda PHP förstås). Koden som spottas ut är numera helt enligt standard (XHTML och CSS) och validerar fint (hmmm ja bortsett från en debugklass i en av systemets CSS-filer, där tror jag valideraren har fel eftersom grå kan heta både grey och gray???)

Om man kan tänka sig att utgå från en färdig traditionell webbplats (och där kan man också hitta gratis mallar), kan man iofs lägga till en extramodul som gör att folk kan gå in och redigera eller lägga till sidor. Samtliga jag har lyckats komma NÅN vart med kostar en slant.

Jag har iofs aldrig provat någon så jag ska inte säga att jag heller skulle komma nån vart men Joomla 1.5 kommer som standard med TinyMCE och XStandard Lite. Båda gratis förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
EPiServer, men då pratar vi inte längre om gratisalternativ (långt därifrån =)

Är det den som har så värdelös dokumentation? (tror du skrivit om det)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

För att förtydliga mitt problem: Jag har hackat ihop en hemsida som fungerar med hjälp av Webdesignskolan så det är egentligen inte det som är problemet. Det är för att hålla den aktuell som jag behöver CMS. Som det nu är får jag uppdatera sidorna med MSWord eller direkt i html-koden och det är det jag vill slippa. Är det inte uppdateringen som man i första hand har CMS till? CMS betyder ju Content Management System eller Innehållshanteringssystem

Så hur gör jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Är det den som har så värdelös dokumentation? (tror du skrivit om det)

[...]

Ja det är den.

Anjuna, har du sett dokumentationen för den nya versionen?

http://sdk.episerver.com/library/cms5/

Ett rejält lyft tycker jag!

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du redan har en färdig webbplats som ska uppdateras, tycker jag att du kan titta på Webeditor 2006. Något med den tyckte jag inte riktigt om, men jag minns inte. Det är ju gratis att prova och du förstör inget i den befintliga.

En annan variant är Consolo (www.consolo.se), men då kostar det en slant (8000:- + moms). Jag har för mig att den fungerade väldigt bra, men för de pengarna kan du säkert få någon som gör om alltihop till Joomla. Då får du en himla massa möjligheter för framtiden.

Vår förenings webbplats är snart helt ombyggd för sisådär 5000:-. Innan den är helt klar kan man beundra resultatet på www.ymh.se/joomla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Oj, ja det var lite skillnad det.
Jupp, och det är minst lika mycket skillnad (förbättring) i själva produkten med!

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Är det inte uppdateringen som man i första hand har CMS till?

Jag tycker det viktigaste med ett CMS är att skilja på innehåll och presentation.

Om man är en "organisation" av nåt slag kanske en del helt enkelt inte kan (eller vil/bör) ändra i presentationen (journalist på en tidning), de pysslar enbart med att publicera innehåll. Andra bryr sig inte särskilt om innehållet utan ser till att presentera innehållet på ett bra sätt.

Men även om man är en person tycker jag det finns gott om anledningar att använda ett CMS. Jag kan gå in på vilken dator som helst som har en webläsare och redigera innehållet utan bekymmer. Denlogiska strukturen är också tillgänglig och kan ändras vid behov. Mallen finns också där och eftersom den är rätt liten (relativt sett) går den också bra att uppdatera oavsett var jag är.

Kort och gott, att hålla saker skilda åt har väldigt många fördelar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det här var förstås inga nyheter för t ex ... Cecilia

Jag håller inte på med webbutveckling (undantaget några enkla sidor till sonens fotbollslag på slutet av 90-talet ;)), så jag kan inga detaljer utan vet bara principerna för en CMS och så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cluster skrev:

Jupp, och det är minst lika mycket skillnad (förbättring) i själva produkten med!

Jo, den är väl i princip omgjord från grunden så att även kärnan är skriven i Net 2.0? I version 4.61 kunde man förvisso använda 2.0 i sina templates och klasser, men Epi själv använde inte detta.

Har du hunnit använda den något (om du nu använder Epi)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...