Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ViaSat i datorn??


larron

Rekommendera Poster

Hej

 

Finns det någon här som kan hjälpa mig, har en bärbar dator och vill nu se betalkanaler på den, har ett abonemang hos bredbansbolaget/ViaSat med en kort och boxer, boxern tar emot data via en nätverkskabel. Men nu vill ja kunna se tv på datorn, använda denna som boxer. Så vad behöver jag?

Kan man sen föra det vidare till en platt LCD tv trådlöst från datorn???

Kan någon hjälpa mig med detta??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ooh, detta är en gråzon är på Eforum...

 

Du tar emot TV i form av en dataström över IP, så kallat IPTV. I teorin kan du ansluta nätverkskabeln till datorn och där ta ur TV-strömmen och titta på den med exempelvis VLC (VideoLAN).

 

Problemet är att TV-strömmen är krypterad.

 

Det är inget litet problem.

 

Att gå runt det, det är tveksamt att det går och om jag ska vara ärlig är det inget vi kan diskutera här. Lika lite som vi kan diskutera hur du knäcker ComHems kryptering av betalkanalerna, lika lite kan vi diskutera hur man knäcker krypteringen av IPTV. Tyvärr.

 

Men sök på nätet, kanske du finner. Kanske någon här har mer erfarenhet och kan peka i rätt riktning men, som sagt, hur man gör (om det går) kan vi ej skriva här. Se Eforums regler.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Monshi säger, så är det rätt svårt att få ett vettigt svar.

 

Men du får nog rikta in dig på att skaffa ett "vanligt" tvkort till din dator som kan hantera ett sådant kort man behöver för betalkanaler.

 

Att kunna koppla in sig på det abonnemanget du kör på via bredbandet/nätverkskabeln kan du glömma direkt, det går inte.

 

 

Du lär väl knappast vara nöjd med detta svar, men det kanske finns någon här som vet mera om detta med tvkort och tillbehör för ens dator.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki men går det att he en CA Modulför viaccess och sätta in mitt program kort i den, kan jag då se alla kanaler som jag betalar för????

 

Lasse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tv-kort för IPTV finns inte av vad jag vet så det finns nog ingen lösning på ditt problem annat än att halvt illegalt gå runt krypteringen.

 

Vill du ha TV i din dator finns nog två alternativ

1: Koppla in boxen (Boxer - då associerar jag med marknätet!) till datorn via s-video. Datorn kan då ta emot den kanal som boxen tar emot.

 

2: Skaffa DVB-T kort till datorn och en bordsantenn. Då får du ivartfall de fria kanalerna i TVn utan annan kostnad än den initiala att skaffa utrustningen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki så då kan man inte använda sig av sin bärbara dator som en boxer?? Låter konstigt det.....

 

//Lasse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boxer är en ANNAN sak, Boxer är operatören för marknätets betalkanaler. Bestäm dig, har du Viasat/BBB-TV, dvs IP-TV eller marksänd digitalTV?

 

Det senare kan man alltid skaffa sig och ha i datorn, det förstnämnda är, av vad jag vet, svårare.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du jag har ViaSat boxer med deras kort. Och jag skulle vilja sätta det kortet i min bärbara dator så jag kan se dom i datorn och sedan föra över dom till min 42 LCD tv. Går det att fixa med en CA modul??? Har höt att man med en CA modul viaces kunna stoppa in mitt Viasat program kort i den och sedan se på datorn, men är det fel?

 

//Lasse

 

[inlägget ändrat 2007-10-08 20:54:36 av larron]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nja, CA kortläsaren är väl tänkt för digital TV och Viaccess kryptering. Så detta förutsätter att Bredbandsbolaget/Viasat använder Viaccess krypteringen för trafiken, enligt div artiklar på nätet använder Viasat NDS VideoGuard som krypteringsteknik sedan 2004, åtminstone för sin digital TV

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och återigen Boxer är ett varumärke. Digitalbox är en mottagare...

 

Man kan få fel intryck. Och som sagt - det är en IP-ström du tar emot. Det enda som krävs i datorn för att ta emot den är ett nätverkskort och ett program, ex.v. VLC. Men strömmen är krypterad och vad jag vet finns det INGEN modul, inget program, som kan avkryptera denna eller dra nytta av en CA-modul med programkort i. Dvs inga (legala) möjlighetar att se strömmen (tror jag).

 

Men men, kanske kanske.

Se denna sida:

http://www.htpc.se/iptv.html

eller denna tråd:

http://minhembio.com/forum/lofiversion/index.php/t127081.html

eller denna:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=705039

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=91011

 

Det var lite att läsa, kanske det blir lite klarare för dig då. Kanske du finner ett sätt?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki det låter som det inte går. Men någon kanske vet om jag kan koppla min viasat boxer som jag har till min dator, någon som vet vilen kabel i så fall?

Min boxer är nu kopplad till TV men vil få bilden till datorn med. Kanske det går??? På min dator har jag en utgång, en monitor utgång. Finns det någon kabel som går från monitorugången i min dator till S-video eller scart???Kanske vga-scart eller????

 

MVH Lasse

 

[inlägget ändrat 2007-10-10 17:01:44 av larron]

[inlägget ändrat 2007-10-10 17:12:41 av larron]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ett såkalla ViVo kort i datorn, dvs ett grafikkort med Video in Video out så kan du koppla via s-video (vanligtvis) din digitalbox till din dator. Eller om du har ett TV-kort med s-video in så fungerar även det.

 

In via VGA, om det är det du antyder, finns det inget grafikkort som jag känner till som har.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...