Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad betyder "bekräfta programändring"


.M

Rekommendera Poster

Ibland när jag återansluter till trådlösa nätet så kommer denna dialog upp. Men vad sjutton betyder den och vad borde jag trycka på??

 

[bild bifogad 2007-10-06 22:10:43 av martin79]

987041_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget antivirus i den här datorn. Kanske kommer från brandväggen. Men jag är inte säker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

 

Vilken brandvägg använder du?

Kan vara så att den märker några ändringar på nätverket/ eller programmet som ansluter till det trådlösa nätverket och på så sätt säger till och ber om din tillåtelse att ansluta till det.

 

Oj, såg inte att det var på Mac OS-forumet vi skrev, för har aldrig kört något Mac OS, så jag kanske inte är den bästa som ska skriva här.. ber om ursäkt.

 

[inlägget ändrat 2007-10-06 23:43:10 av Dzemo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan inte jag heller moderna Mac OS. Men eftersom Mac-folket verkar ha ett liv och inte sitter och skriver på Eforum en lördagskväll så får du en spekulation från en PC-mist.

 

På en WinPC så skulle den här typen av meddelanden betyda att brandväggen/systemövervakarprogramet har upptäckt att programmet/tjänsten SystemUiServer har ändrats (och brandväggen är osäker på om du har uppdaterat filen, eller om det är en trojan som låtsas vara programmet). I det här fallet verkar meddelandet komma från systemet som vill veta om SystemUiServer verkligen skall få använda din "nyckelring". I alla fall om logiken är den samma som för en brandvägg.

 

Om man snabbgooglar på SystemUiServer så verkar den vara inblandad i rätt många problem på macen, inklusive diverse nyckelproblem med trådlösa nät, så det är ganska troligt att Apple har släppt en buggfix som du har laddat ner (automatiskt antar jag).

 

Tyvärr har jag ingen aning om hur man kollar om du har laddat ner en uppdatering nyligen. Finns det något slags historik? Eller vet du att du har laddat ner en uppdatering precis innan du fick meddelandet första gången? Då är det väl bara att köra hårt. Det kan iofs vara en bra idé att göra en backup av hela nyckelknipan först (med tanke på problemen som snabbgooglingen hittade). Men hur du gör det får du gissa själv :-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...