Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Törs man bli Tradera-användare?


Jodie

Rekommendera Poster

Råkade vid en Google-sökning av en ren slump på ett objekt på Tradera, som jag blev rätt sugen bjuda på.

 

Men törs man bli Tradera-användare? Användaravtalet ser i mina ögon bitvis ganska svårförståeligt och märkligt ut.

 

Några exempel från http://www.tradera.com/service/tradera_terms_new.aspx#1 :

 

 

 

"Rättigheter

 

För att göra det möjligt för oss att använda Din Information ger Du oss en icke-exklusiv, världsomfattande, evig, oåterkallelig, royalty-fri, licensierbar (till flertalet underlicenstagare) rätt att utöva de rättigheter avseende upphovsrätt, varumärken, publicering och databaser som Du har avseende Din information, i alla nu kända och ännu inte kända media. Du avsäger Dig också alla moraliska rättigheter Du har avseende Din Information i den utsträckning lagen tillåter."

 

 

"HANDHAVANDE AV PERSONUPPGIFTER

 

Du accepterar att Dina personuppgifter bearbetas i enlighet med vad som anges i vår Integritetspolicy som utgör del av dessa Villkor.

 

Vänligen notera att Din Information kan lagras och bearbetas på våra servrar utanför EES-området i länder med mindre stränga dataskyddslagar än i Sverige, t ex USA."

 

 

 

Vore tacksam om ni vill berätta era synpunkter. Och ev erfarenheter av Tradera-medlemskap.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip låter det som att du accepterar att din information är allmänt gods och får användas godtyckligt. Möjligtvis är det någon form av friskrivning från PUL och andra datalagar gällande publicering av personlig information. Hur de sedan väljer att använda den är ju svårt att säga, men jag gissar ändå bara. Det låter ju rätt skumt iallafall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodie, du efterlyste erfarenheter av Tradera-medlemskap så här får du mina. Jag registrerade mig som medlem i november 2006 vilket jag aldrig ångrat. Har enbart goda erfarenheter av att vara traderare. Medlemskapet har inte lett till något reklamutskick överhuvudtaget. Det kan man ju annars befara när man läser de citerade reglerna. Något som är bra med Tradera är omdömessystemet. Oseriösa säljare och köpare blir avstängda. Än så länge har jag bara varit köpare. De säljare jag haft att göra med har varit ärliga och ingen har protesterat de gånger jag mejlat litet extra till dem för att få fler upplysningar om varan. De har tvärtom varit både hjälpsamma och trevliga. Min uppfattning om Tradera är att det är en guldgruva för litet udda och/eller begagnade saker. När det gäller Payson-garantin som Tradera vill att man ska använda så använde jag den bara i början, och bara en gång. Orsaken till det var att det blir litet dyrare för den köpare som använder Payson så jag föredrog att helt lita på säljarna i stället. Mitt senaste köp gjordes i maj 2007. Kanske dags snart igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medlemskapet har inte lett till något reklamutskick överhuvudtaget. Det kan man ju annars befara när man läser de citerade reglerna.

 

Jag befarar väl bl.a. att utsättas för oönskade telefonpåringningar med "säljterror" om jag skulle registrera mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heller det har jag blivit utsatt för. Ändå har jag ett vanligt Telia telefonabonnemang och har inte anmält mig till NIX.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...