Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

STORT problem!


Kleanmedk

Rekommendera Poster

Heej!

Jag har ett ganska stort problem. Köpte en laptop för några månader sen som fungerade utmärkt fram tills idag. Hade Vista på datorn som följde med installerat och klart ohc jag fick inga skivor eller nåt från butiken. Nu så har jag däremot testat att installera ytterligare ett OS nämnligen Win XP. Först lyckades jag partitionera hårddisken så jag fick en till som jag sedan installerade in allt till. Problemet är nu att det är bara XP som funkar och Vista verkar vara helt borta eller jag kommer itne åt det iallafall. Och när man går via kontrollpanelen för att bestämma vilket OS som ska starta så finns bara xp. I XP har jag dessutom ingenting som fungerar, dålig USB, iget fungerade nätverkskort, inga drivrutiner för ljud osv.

 

Går det ordna på något sätt? Och hurr försvann Vista?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att fler hjälper till här, men jag vill gärna ställa några frågor, för att underlätta.

 

Vad använde du för program för att partitionera?

 

Hur var hårddisken partitionerad från början. Var fanns Vista?

 

I vilken partition installerade du XP?

 

Var i kontrollpanelen bestämmer du vilket OS som skall starta?

 

Har du tittad vad som står i boot.ini, på roten av systempartitionen?

 

När du bootar från XP, finns Vista-partitionen kvar på hårddisken? Vilken enhetsbeteckning har den?

 

Att inte XP fungerar så bra nu beror på att inte alla drivrutiner är installerade. Om du berättar exakt vad din laptop heter, så kanske jag hittar drivrutinerna.

 

Står det något i din manual om att återställa datorn till fabriksinställningarna? Har du en återställningspartition på datorn? Eller försvann den när du partitionerade om?

 

Har du någon möjlighet att beställa installationsskivan till just din dator?

 

Vill du kunna boota både XP och Vista, eller nöjer du dig med bara XP eller bara Vista?

 

Du behöver inte besvara alla frågor, men ju fler du svarar på, desto lättare är det för mig att hjälpa dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg använde windows egna diskhanterare till partitioneringen.

 

Till en börja var hårddisken delan i C: som hade windows vista verkade det som och D: som heter HP Recovery. Sedan skapade jag en ny som del där jag installerade XP.

 

För att välja vilket OS som ska startas läste jag på nå webbsida att man ska gåå in på start>kontrollpanel>system>klicka på avancerade fliken och där ska det finnas settings under startup and recovery.

 

Nu startas XP automatikst och jag kan ite ändra det på något sätt.

 

Jag har en HP Pavillion DV6505 tro ja den heter.

 

Egentligen vill jag kunna boota både och men nu nöjer jag mig gott (mkt gott!) med fungerande Vista och all information kvar!

 

Får jag inte igång det ikväll så kommer jag nog lämna in den imorrn eftersom jag inte ens fårigång internet på datorn =/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver installera VistaBootPRO, se Maratonmannens inlägg:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=979427#979533

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte installera VistaBootPro men det gick inte. Jag kan dessutom inte gå in på internet eftersom jag tydligen inte har nå drivrutiner på min dator och jag hittar inga ställen att få det från. Så just nu sitter jag med XP utan kunna göra något. Jag kan heller inte använda HP:s recovery och har inte en aning varför det inte funka Eftersom jag installerade XP på en annan partition borde det funka ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här inlägget är lite ostrukturerat och beskriver min tankeprocess. Du behöver inte svara på alla frågor.

 

Det här problemet borde vi ju kunna lösa. Vänta med att lämna in datorn. Det är inte säkert att någon kan hjälpa dig ens om du lämnar in datorn, om du inte har återställningsskivan.

 

Kan du beställa återställningsskivan?

 

Du har ju inte skrivit något till Vista-partitionen, så ingenting tyder på att den har skadats.

 

När du har bootat XP, kan du där se den partition där Vista är installerad? Heter den fortfarande C:?

 

När du har bootat XP, vilken enhetsbeteckning har då XP-partitionen?

 

Är din återställningspartition oskadad?

 

Är det ett 64-bitars Vista du har? Var det ett 32-bitars eller 64-bitars XP du installerade?

 

Är den en SATA-disk du har i datorn?

 

Är BIOS inställt att boota från CD före hårddisk?

 

När du går in i "Startup and Recovery" som du beskrev tidigare och öppnar boot.ini filen. Vad står i den filen? Kan du klistra in hela innehållet här? (Förresten, gör inte det, jag hittade en annan lösning, se nedan.)

 

Det är nog inte helt enkelt att göra en dual boot för Vista och XP, utan något specialprogram.

 

Jag fick hjälp av Maratonmannens tidigare inlägg att hitta denna eminenta länk:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/919529

 

Windows Vista no longer starts after you install an earlier version of the Windows operating system in a dual-boot configuration

 

These issues occur because earlier versions of the Windows operating system are incompatible with the new Windows Vista startup method. Windows Vista uses a new Boot Configuration Database (BCD) store. This store contains a boot menu and all the information about operating systems that are installed on the computer. Therefore, a Boot.ini file that is from an earlier version of the Windows operating system cannot be used to start Windows Vista.

 

Det visar sig att bootsektorn och boot-filerna på C: är överskrivna. Microsoft föreslår en lösning, men jag har inte gjort detta förut, och är osäker på hur du skall göra.

 

Problemet är att man måste köra 64-bitars Vista-program i ett 32-bitars Windows, vilket inte går.

 

Arexodius säger att han löste det med VistaBootPro, som också Cecilia säger att du skall använda. Läs mer här.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=939050#941047

http://www.pro-networks.org/vistabootpro/

http://www.pro-networks.org/forum/about88231.html

 

Man kanske förlorar garantin om man använder den metoden. Kolla med försäljningsstället. (Lite sent nu.)

 

Om du vill börja om med återställningsskivan, har du då några data på hårddisken som du först måste göra backuper på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får försöka få tag på drivrutiner till ditt nätverkskort m.m. från en annan dator.

 

Vad var det som inte fungerade med VistaBootPro?

 

Vad hände när du försökte använda HP:s recovery? Är det den återställningsskiva som jag frågade efter? Står det något i din manual om hur du skall använda den? Tror du att den kan partitionera hårddisken till fabriksinställningar? (Bör framgå av manualen.)

 

Om du vet exakt vad din dator heter (Cecilia hittade ju flera liknande modeller), så kan du ladda hem drivrutiner till datorn på hp:s sida. Det finns också en del att läsa där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej jag tror du kan få hjälp här på HP s hemsida.

PÅ min frus packard bell så finns på hårddisken två partioner c och d

d innehåller "recoveryn" c är endast en partion med hela alltet operativsystem och programm och tror att du har samma system så när du partionerade och formaterade c i ytterligare en partition så kvaddades vista.

 

Vet ej om instruktionen hjälper men det är absolut värt ett försök.Kanske måste du på något sätt återställa c partionen till enförst

 

 

 

 

 

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/genericDocument?lc=en&cc=us&docname=c00814731#c00814731_f11

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra länk!

 

Så om det inte går att starta återställningsprogrammet genom att trycka upprepade gånger på F11 när logo-skärmen syns, måste du alltså använda återställningsskivan.

 

För att kunna ändra partitionerna måste du förmodligen välja "Advanced Options".

 

Glöm inte göra backuper innan du börjar, för om du partitionerar eller formaterar försvinner dina data!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa och tack för all hjälp. Nu har jag iaf Vista på datorn men Vista buisness som jag får gratis via skolan. Hittade alla drivrutiner på hp sidan som cecilia skickade och installerade in nästan alla och nu funkar internet och allt annat som det ska. Har även beställt recovery skivor från hp så jag ska köra dom så fort dom kommer eftersom nu har jag typ 3 olika OS varav ett som jag kan använda. Får inte igång XP längre hehe men det skiter jag i just nu.

 

Länken http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/919529 var riktigt bra, exakt det problem som jag hade och hade jag inte hunnit installera in nytt OS hade jag fått till det.

 

Än en gång tack för all hjälp, ska spara alla länkar och svar för framtida bruk eftersom jag absolut ska testa igen när jag får mina recovery skivor!

 

Ha de bra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...