Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopplingsshema för DVD+TV+Digitalbox efterlyses!


Ann-Cathrine

Rekommendera Poster

Ann-Cathrine

Hej!

 

Jag har nu testat med olika varianter på kopplingar via en support men det ger ändå inte det resultat som jag vill ha.

 

Problemet är att jag får antingen dålig färg eller så är bilden instabil eller med mindre linjer i olika delar av bilden.

 

Jag har försökt koppla ihop DVD + TV + digitalbox för att kunna ta in dels analoga signaler från comhems nät och dels digitala från digitalboxen. Jag vet att man bara kan spela in från den kanal som digitalboxen står på genom att välja AV eller likn. Jag vill kunna spela in dels från det analoga men också från de digitala kanalerna.

 

Samtliga kanaler hittas men antingen får jag kass bild på de analoga kanalerna när jag tittar på dem via DVD:n eller så blir det istället den digitala kanalen som har kass bild.

 

Jag har bytt ut och ändrat om scartkablarna men det blir ändå ingen bra bild.

 

Jag vill först koppla på de möjliga sätt som finns innan jag köper helt nya kablar och söker därför efter olika kopplingsscheman.

 

Jag använder för tillfället 3 scart-kabalar och 3 antennsladdar.

 

Jag har två AV-ingångar på TV:n, två scartkontakter på digitalboxen och två scartkontakter på DVD:n.

 

När jag kör en fotocd för att visa bilder på TV:n så blir denna bild ej heller helt lugn även om färgerna är hyfsade.

 

Skulle vara tacksam om någon kunde ge tips på olika varianter på kopplingar. Jag har redan testat med olika färginställningar i både tv och DVD men det verkar inte vara där felet ligger.

 

Hoppas på tips!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser min koppling ut hemma:

 

DVD:

SCART TV till AV3 på TV.

SCART AV2 till AV2 på digitalbox

 

Digitalbox:

SCART TV till AV1 på TV

 

VHS Video:

SCART TV till AV2 på TV.

 

Antenn:

IN på digitalbox. Antenn UT digitalbox till IN på DVD. Antenn UT DVD till IN på TV.

 

Bör tilläggas att DVD:n är av hårddiskmodell och används som enda inspelningsanordning. Med ovanstående koppling kan jag av förståeliga skäl inte spela in på videon. Eftersom du nämner att du vill spela in, men inte skriver nåt om video, så borde du också ha en inspelningsbar DVD.

 

I ditt fall borde det vara att bara stryka videon i konfigurationen ovan samt att använda AV1 och AV2 på TV:n.

 

Alla mina digitala kanaler hamnar på AV2. Detta gör att jag kan spela in en digital kanal och se på en analog samtidigt (eller tvärtom). Det går dock inte att se på en digital kanal och samtidigt spela in en annan digital kanal.

 

Jag kan inte använda samma fjärrkontroll till både de analoga och de digitala kanalerna.

 

Jag är övertygad om att själva kopplingen ovan är korrekt – och borde så vara även för dig. Har du full-SCART kontakter? Har du testat att de analoga kanalerna utan digitalbox och DVD? Hur blir bilden då? Har du testat med enbart digitalbox? Hur blir bilden då? I vilken del av kedjan uppstår problemet?

 

Kanske något av detta hjälper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du har två(tre) problem digitalaboxen har två scartuttag Det med RGB Bästa kvaliten går till tv n Det andra Komposit sämsta kvaliten går till DVDn

 

TV n har endast ett scartuttag för RGB n det andra är troligen komposit och kanske också S video

 

Dessutom är det inte omöjligt att man får rundgång i systemet.

 

Förslag1

 

Skaffa två scartväxlar för RGB viktigt och med väljare installera vid TV resp. digitalbox så du kan använda RGB uttagen i båda fallen

 

Förslag 2 Göd COMHEM med 50 kr ? mer per månad genom att hyra ytterligare en box som ansluts direkt till DVD n Spola analoga . Sammankoppla DVDn och TVn via en scartväxel.så att DVD n ansluts till TV ns RGB uttag som ju TV ns digitalbox också är ansluten till men ej samtidigt genom att växeln finns.

 

LARSAS

 

Slutsatser ovan har jag dragit TROTS att du ideligen öppnar nya trådar i samma ämne

 

[inlägget ändrat 2007-10-08 20:53:50 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...