Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera/Flytta filer inom datorn.


Swemli

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har en kompis som inte är så värst datorkunnig så jag hjälper henne med hennes dator med att flytta bilder och uppdatera program m.m.

För ett tag sedan fick hon in ett virus eller liknande i datorn och hon hade ett Virusprogram som tur va. Men det var inte riktigt bra ändå för nu om man ska kopiera/flytta filer inom datorn (ex. kopiera en bild från mappen lägga den på skrivbordet) så fungerar inte det.

 

Jag vill gärna att någon förklarar vad som är felet och hur man kan åtgärda det på enklaste sätt. Formatera om datorn är inget riktigt alternativ för datorn har hon fått låna från sin pappas jobb och dem har inte själva Windows-cd och sådana saker.

 

Tack så mkt :)

 

Datorn är en laptop med operativsystemet Microsoft Windows 2000 så den är inte den nyaste om man säger så. :P

 

[inlägget ändrat 2007-10-02 20:02:14 av Swemli]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det var inte riktigt bra ändå för nu om man ska kopiera/flytta filer inom datorn (ex. kopiera en bild från mappen lägga den på skrivbordet) så fungerar inte det.

På vilket sätt?

 

Går det att gå in i antivirusprogrammet och se vad det gjorde, dvs vilken fil det tog bort och vilken otrevlighet som fanns i den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om vi säger att jag ska kopiera en bild från datorn och lägga den på min externa hårddisk, så drar jag filer över, från den ena mappen till den andra, och sedan släpper jag i "hårddiskmappen" men bilden kommer inte upp i mappen och det hörs ett "plong-ljud". Jag har också försökt att högerklicka-kopiera och sedan klistra in i den andra mappen men det går inte heller.

 

Hon tog tyvärr hem sin dator idag, men jag vet att det har kommit upp en ruta tidigare när man har startat datorn om någon fil i mappen System32 inte finns/inte hittas, men rutan kommer inte upp numera så kan inte kolla heller när jag är där.

Jag kan se om det finns något i antivirusprogrammet, men det är tveksamt, för virusprogrammet är gammalt och väldigt enkelt.

 

Tack så länge :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande flyttandet av filer så kan man se om det kommer något i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) samtidigt som flyttningen misslyckas.

 

Även gamla och enkla antivirusprogram kan ha en logg där det står vad som har hittats och var någonstans. Men om antivirusprogrammet är gammalt så kan det ju finnas otrevligheter kvar i datorn. Installera ett nytt gratis och se om det hittar mer, t ex http://www.free-av.com/ .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...