Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort rostfläckar i Photoshop


IvanB

Rekommendera Poster

Jag har en rostig grind som jag vill måla om till den färgen som syns mellan rostfläckarna. Photoshop CS3 Extended borde klara sådant. Jag försökte med Select>Color range och sedan olika färgverktyg inom Image>Adjustments, men det hände ingenting. Hur gör man?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast: Välj verktyget Eyedropper Tool. Klicka på den färgen du vill ha, så sparas den som förgrundsfärg. Använd sedan verktyget Pencil Tool eller Brush Tool (håll inne knappen för att välja) för att måla över rostfläckarna.

 

Snyggare: Använd verktygen Clone Stamp Tool och Spot Healing Brush Tool för att klona/likna en yta från ett område som är ok.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, flora. Det är ganska många smala stänger som ska målas över. Finns ingen möjlighet att markera allting som är rostfärgad på bilden och sedan ändra på markerade färgen? Det behöver inte vara för snygg, men jag skulle gärna "automatisera".

När jag använder klonstämplet, vill jag fixera källan, men den hänger med penseln hela tiden. Kan man fixera source på något sätt?

 

[inlägget ändrat 2007-10-02 16:52:13 av IvanB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spara färgen med Eyedroppertool. Håll ner Shift och markera en rostfläck i taget med Magic Wand Tool eller Lasso Tool (klicka för varianter). Kör sen

 

Edit > Fill... (Foreground Color) > OK

 

Detta bör sen korrigeras med Spot Healing Brush Tool för att få bort eventuella rester.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

myspace/mezbeatz

Tack så mycket!

(EDIT) (Det är Ivan som tackar):)

[inlägget ändrat 2007-10-02 18:03:59 av myspace/mezbeatz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...