Just nu i M3-nätverket
Jump to content

firefox tar all cpu

NinTew

Recommended Posts

Hej jag har köpt mig en bärbar dator.

Packard bell easynote MZ35-V-049.

processor 430 1.73GHz.

512 MB ddr2 memory

Det är tyvärr vista home basic på den och det hoppas jag att jag så småningom kan lyckas få bort för det är inte kul i alla fall inte med så lite minne som det är på den här maskinen.

Det stora problemet är att firefox tar all cpu. Det fungerar någorlunda om jag bara har en eller ett par flikar öppna men öppnar jag flera flikar (4-5) eller flera fönster så blir det så trögt så det ibland inte änns går att stänga fönstret/fliken det går inte att växla mellan flikarna och man kan se på animeringar och klockor på sidorna att bilden frysit men om jag klickar på någon länk på sidan kan den gå vidare och jag kan ibland använda tex bakåt knappen och uppdatera knappen. Jag använder firefox 2.0.0.7

Har försökt kolla igenom trådarna för att se om någon annan har frågat om liknande problem men det verkar inte stämma in riktigt på mina problem. Problemet har jag haft från början men det blev märkbart mycket mycket sämre direkt efter den senaste uppdateringen av firefox.

Jag kan inte nått om datorer så jag har ingen aning om vad jag ska hitta på. Kör Norton och ad-aware 2007 (ad-aware har slutat fungera så det finns en viss risk att jag fått in något skit men enligt norton är den ren).

Nu är det ett tag sen jag provade IE men det som händer när jag startar IE är att den varje gång vill köra någon uppdatering och det spelar ingen roll vad jag än svarar, den vill köra uppdateringen igen nästa gång. alla mina favoriter ligger upplagda i firefox så jag vill helst använda det.

Är det någon som har någon ide?

Det kan vara flash-animeringar eller banners som tar mycket kraft. Du kan ju testa att avinstallera flash (om du kan leva med det). Du kan också installera ett par add-ons, NoScript och AdBlock. Det tror jag skall fungera.

Öppna inte alltför många flikar. Du borde ha mer minne och en snabbare processor för att kunna unna dig sådan lyx.

Öppna inte alltför många flikar. Du borde ha mer minne och en snabbare processor för att kunna unna dig sådan lyx.

Framför allt mer minne. Som det är nu så får inte webbsidorna plats i RAM-minnet och håller på och läses fram och tillbaka mellan hårddisken och RAM-minnet så fort du byter flik, vilket blir mycket långsamt.

Jo jag förstår att jag behöver mer minne men det gick ju hyfsat fram tills sista uppdateringen jag gjorde av firefox. innan dess kunde jag i alla fall ha några flikar utan att den hängde sig. Om det bara berodde på minnet borde det ha funkat lika dåligt från början väl? Flash måste jag tyvärr ha men jag ska kolla upp det där med NoScript och AdBlock. Mer minne ska installeras så snart jag har råd men jag tycker som sagt att det är lite konstigt att det blev sämre så där plötsligt. Tack för svaren i alla fall :)

Uppdateringen till 2.0.0.7 var bara för att täppa till ett säkerhetshål med Quicktime-filer så det låter lite udda att det skulle få sådana konsekvenser, men sånt vet man väl aldrig. Inte så lämpligt att backa versionen i alla fall.

Testa att avinstallera Flash.

Så du kan se effekten.

Du kan ju installera det igen.

Efter installerat Flash för en uppgift så låg Mozilla i aktivitetshanteraren på 50 till 99% CPU

Efter avinstallerat Flash, Mozilla nere på under 10% CPU. #

Bärbar 512MB Pentium M 1,7GHz.

Har drygt 10 flikar i startgruppen.

# sökte efter flash

raderade rubbet ca 20 filer och kataloger.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...