Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Var hittar jag webbstatistik?

Mingus

Recommended Posts

Med risk för att adressera fel forum skriver jag. Till mitt försvar vill poängtera att jag försökt leta i FAQ:en, men när inte det går så...

Problemet:

Undrar helt enkelt hur det är ställt i landet med IT, vilken upplösning är vanligast?, vilket operativ används mest?, är javascipt avstängt alls? osv osv

Frågor som dessa hittade jag till exempel på: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_display.asp och .../browsers_os.asp

Problemet med denna statistik är att den är internationell. Söker man mer specifikt statistik för vårt land blir det inte lika lätt.

Det är tre frågor jag söker svar på

1 Vilken webbläsare används mest?

2 Vilken upplösning?

3 Hur snabbt går det hemma hos folk 2, 8 eller 24 mb?

Sånt där är bra att veta när jag gör en webbsida. Det är lätt att man blir blind för allt annat än det man själv har, inte för att jag sitter med något extremt, inte så - tror jag...

Tack för mig

Håller med skulle vara intressant att veta.

Men man kan ju alltid föra statistik själv på sina sidor med t.e.x http://www.google.com/analytics/ eller andra program.

På fråga 1 är det i alla fal lugnt IE6 fortfarande tyvärr.

Jag själv skulle alla falla prioritera att sidan ser bra ut med firefox och sedan gå vidare, med opera ,safari, IE7

[inlägget ändrat 2007-09-30 15:11:55 av Host]

Om du lägger in StatCounter som räknare på din sida får du svar på dina två första frågor + mycket till:

http://www.statcounter.com/

Jag har använt detta i drygt ett halvår för en svensk sida (min Nätverksguide). Loggen för de senaste 500 besöken ger:

1.

Visits Perc. Browser Name Version

217 43.40% MSIE 7.0

147 29.40% MSIE 6.0

127 25.40% Firefox 2.0.0

3 0.60% Safari 1.2

2 0.40% Firefox 1.5.0

1 0.20% Opera 9.22

1 0.20% MSIE 5.5

1 0.20% Mozilla 5.0

1 0.20% Opera 9.21

2.

Visits Perc. Resolution

215 43.70% 1280x1024

130 26.42% 1024x768

105 21.34% Unknown

25 5.08% 1152x864

10 2.03% 1600x1200

6 1.22% 800x600

1 0.20% 640x480

[inlägget ändrat 2007-09-30 15:19:40 av flora50]

Räknar man in IE och Firefox når man +90% - det räcker bra.

Vad gäller upplösning har -80% en upplösning på +1024 - det räcker bra der med.

Under förutsättning förståss att vi har en likartad sammansättning användare/tittare. Jag kör på det, har aldrig hört något annat iallafall...

Sen det där med farten: på jobbet går det fort, likaså där jag bodde till i somras. När jag sen flyttade testa jag att sänka till från 8 till 2mb – ojojoj det gick inte fort inte . jag ändrade tillbaka till 8 – det går fortfarande trögt. Bättre men ändå trögt.

Det är så lätt att glömma när man själv sitter med bra fart, så lätt att smyga in en bild eller två – utan att tänka på att detta kostar. . .

Tack för hjälpen

Vad gäller upplösning har -80% en upplösning på +1024 - det räcker bra der med.

Tänk på att långt ifrån alla kör med maximerade fönster, jag gissar att mina Firefox-fönster är ca 800x600.

Största skillnaderna har jag faktiskt fått emellan IE6 och IE7. Det kräver att man lätt kan testa båda parallellt. Jag tycker att en sida ska fungera i så många webbläsare som möjligt, även om inte allt kanske hamnar på exakt samma plats på skärmen. Och det är viktigt att man testar fortlöpande under utvecklingen, så att man inte tvingas till stora ändringar senare.

En aspekt till är hur en utskrift ser ut. Jag har t ex tagit bort bakgrundsfärg(=bild) nu på min sida, tänkte inte på det förut. Firefox tolkar också lite olika beroende på skärm/utskrift, t ex position (absolute/relative) ibland. z-index är också kinkigt i FF, kräver absolute/fixed.

Inaktiverat javascript är också nåt att tänka på. Jag har dock bara 2%.

Det fanns en tid, minns så väl... det hette att HTML var generell, att den såg likadan ut i alla maskiner, oberoende av vilken läsare man hade. När jag berättar sånt för mina barn får de något drömmande i blicken,,,

Får nöja mig "duger bra" nivån - har majoriteten av användare en viss nivå på sin läsare/hastighet, då är det denna nivå som blir "min" nivå.

Javascript oroade mig ett tag - tills jag såg att +90% av användarna inte stängt av den. Då slutade jag bry mig...

Vad gäller maximerade skärmar: min erfarenhet är att det krävs bra mycket övertalning innan användaren släpper sin maximerade skärm och INTE stänger av ett program bara för att han inte använder den för tillfället - tvärtom alltså...

Tack för alla svar. Känns gott att veta att min inte är ensam med "bekymmer" som dessa...

När jag berättar sånt för mina barn får de något drömmande i blicken,,,
Nästan som att visa dem en marknadsklubba :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...