Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP och Server ser inte varandras arbetsgrupp!


Dafvid F

Rekommendera Poster

Jag har ett XP-nätverk som är konfigurerat med "guiden konfigurera nätverk". Nu har jag installerat en Win 2003-server som jag i första hand ska ha som webbserver och filserver.

 

Jag kommer, till att börja med, inte använda AD och tänker låta servern bli medlem i XP-nätets arbetsgrupp.

 

Problemet är att XP-nätets datorer inte kan se server-datorn (och dess utdelade mappar) i arbetsgruppen. Samma gäller andra vägen, server-datorn ser inte XP-datorerna. Alla i nätverket (inkl servern) är inställda på att tillhöra samma arbetsgrupp.

 

Hur göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är något särskilt med Windows 2003 men följande saker brukar vara bra att kolla upp i XP-nätverk:

Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på alla (och lösenordet ska inte vara tomt).

 

Man måste ställa in brandväggarna i datorerna så att de tillåter fildelning, temporärt under uttestningen så kan man dra ur sladden ur modemet och stänga av brandväggarna helt (så man kan se om det är brandväggarna eller annat som ställer till det).

 

Det ska vara samma nätverksprotokoll installerade i alla datorerna.

 

Någon mapp eller skrivare ska vara utdelad.

 

Samt kolla upp enligt sidan http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Bsv%3B318030

 

Kolla upp flora50s guide: http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag får verkligen inte till det! Har även provat "guiden konfigurera nätverk" från XP-skivan.

 

Vad ska jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt, kan du pinga datorerna i Kommandotolken?

Vilket felmeddelande får du när du försöker komma åt datorerna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pinga går utmärkt! Båda vägarna. Nätmask och gateway samma på alla datorer, unika IP-adresser, unika datornamn.

 

På servern kan jag bara komma åt serverns egna utdelade mappar på nätverket (alltså via "Entire Network\Microsoft Windows Network\Workgroup"). Dessutom måste jag själv ange serverns datornamn i Explorers adressfält, annars syns inte datorn och dess mappar i arbetsgruppen alls.

 

När jag här (fortfarande på servern) försöker ange localhost eller 127.0.0.1 går det däremot inte! Då får jag meddelandet:

 

"Windows cannot find '\\127.0.0.1'. Check the spelling and try again, or try searching for the item by clicking the Start button an then clicking Search."

 

Samma felmeddelande kommer om jag försöker komma åt någon av XP-datornerna från servern och vise versa.

 

XP-datorerna har svensk version och servern är engelsk... men det spelar väl ingen roll?

 

Visst kan man använda server 2003 (enterprise) som enbart en arbetsgruppsmedlem? Eller måste man aktivera AD för att kunna dela filer?

 

En annan sak... när jag försöker "reparera" nätverksanslutningen på servern får jag följande felmeddelande:

 

"Windows could not finish repairing the problem because the following action cannot be completed:

Cleaning NetBT

 

For assistance, contact the person who manages your network."

 

Kan dock tillägga att Internetanslutningen fungerar så jag vet inte huruvida nätverket är i behov av "reparation".

[inlägget ändrat 2007-09-30 21:26:35 av Dafvid F]

[inlägget ändrat 2007-09-30 21:31:23 av Dafvid F]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr... det fungerade inte heller.

 

Kanske trasigt nätverkskort...? Fast då borde det ju inte gå att pinga och surfa...

 

Är det så att man måste aktivera AD för att kunna dela ut mappar och filer?

 

Tycker det i så fall låter konstigt, nog borde det väl gå att använda "2003 Server" som "arbetsgrupps-dator" också!?

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-01 22:01:03 av Dafvid F]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... Tack för visat intresse! :)

 

Jag har lånat en obehagligt stor bok... återkommer när jag löst problemet.

 

Men! Om någon därute finner ett svar så tveka inte att skriva in det här!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Hej,

 

några snabba kommentarer; nej, du behöver inte ha ett AD för att dela ut filer. Det går utmärkt att ha en fristående server och en fristående klient. För att du skall "se" servern när du bläddrar nätverket är följande bra att ha i åtanke. Du bör aktivera NetBios over TCP/IP på nätverksanslutningen för såväl servern som klienten. Se till att tjänsten Computer Browser är startad på bägge datorerna, och se till att ingen brandvägg blockerar fildelning mellan datorerna. Du bör sedan kunna se servern när du bläddrar i nätverket.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack... Kan tillägga att jag har min router som DHCP-server och gateway, ifall det påverkar.

 

Alla datorer är nu inställda på NetBIOS standardläge, dvs använd NetBIOS-inställning från DHCP-servern.

 

Alla XP-maskiner ser varandra och fildelning fungerar perfekt med dessa inställningar, varför skiljer det sig på Server 2003?

 

Det intressanta är att 2003-servern inte heller ser sina egna utdelningar på nätverket. Skriver man däremot \\datornamn i explorer ser 2003-servern sin egen utdelning men hävdar att jag inte har åtkomst till de utdelade mapparna, trots att "Everyone" har fullständiga rättigheter på dem!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag förstår inte hur en så grundläggande sak kan vara så svår!

 

Servern ser inte ens sina egna utdelningar! Den hittar arbetsgruppen men jag måste själv skriva in datornamnet för att datorn ska synas i arbetsgruppen... då syns även utdelade mappar fast när jag klickar på mapparna blir det stopp. "Du har inte behörighet...". Jag är ju för sjutton administratör! Dessutom har "Everyone" fullständiga rättigheter.

 

En annan grej... Hur stänger man av automatisk inloggning? Varför är det över huvud taget automatisk inloggning som default i 2003 server?

 

 

Upptäckte just en annan konstig sak!

 

Fast jag har ställt in "Aktivera NetBIOS över TCP/IP" så står det "Disabled" på detta när jag kör netstat -a i ett kommandofönster... Vad ska jag göra?

[inlägget ändrat 2007-10-12 21:34:02 av Dafvid F]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...