Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dimmer/Takutag


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Har ett dilema. Taklampan har alltid fungerat! Har en dimmer (väggen) bara till just den taklampan. Jag har kollat på "takutaget" och allt verkar ok. Men när jag stoppar in en mejsel som skall lysa om det finns el så är den släckt...

Är problemmet då ifrån väggen? Om så är fallet, hur gör jag då? Propparna är även dom intakta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh, har lampan slocknat eller ser du ingen ström i uttaget även om den lyser? Du missar att beskriva ditt egentliga problem...

 

Men kanske inte så svårt att gissa. I dimmern finns vanligtvis en liten säkring, troligtvis har denna brunnit upp. Går oftast att byta bara man hittar en likadan.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Du hade helt rätt! Men då köpte jag nya säkringar och grejen är att det då fungerar utmärkt med den ena takkronan, men när jag sätter i/ kopplar på den andra, i samma utag då går säkringen. Alltså det är bara en takkrona på just det utaget. Detta innebär då att felet kommer från kronan. Men vad är då felet på den? Oavsett var i lägenheten jag sätter upp den så går säkringen. Det är en äldre krona. Dock passar själva "stick-proppen" in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En säkring går vanligen på grund av för hög belastning, för stor strömstyrka.

 

Om du kopplar in takkronan utan dimmer, ryker huvudproppen då eller lyser kronan då fint? Ahh, läser igen - sätter du upp den på annat håll så går proppen och inte säkringen i dimmern? Har jag rätt?

 

Låter som en kortslutning i kronan då. Ta ur alla lampor och mät, stoppa i lampa för lampa och mät och se om du kan finna felet.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Alltså det är bara säkringen som går inga proppar och det är alltså säkringen i dimmern inget annat. Men när du säger mät och ta lampa för lampa... Hur mäter jag? Jag e ju ingen elektriker. Om det nu är en kortslutning i kronan måste man inte lämna in den då? Blir det inte väldigt dyrt? Kan jag fixa detta själv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ansluter lampan utan dimmern, på ett av/på uttag - lyser den då?

 

Det är den enkla frågan att besvara. Om den gör det låter det som om den helt enkelt drar mer ström än dimmern är anpassad för. Du får skaffa en dimmer som klarar din lampa helt enkelt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag e ju ingen elektriker. Om det nu är en kortslutning i kronan måste man inte lämna in den då? Blir det inte väldigt dyrt? Kan jag fixa detta själv?

 

Testa med en annan lampa i samma uttag. Om samma fel uppstår så är det uttaget / dimmern.

 

Anlita en behörig elektriker, pilla inte själv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Nu har jag gjort som du sa. Nej, det funkar inte i annat uttag heller. Den enda skillnaden var att i det vanliga uttaget, gick proppen. Men grejen är att jag tror mig nu veta vilken "arm" kortslutningen är i. Det luktar nämligen bränt därifrån. Så hur kan jag rätta till det själv?

Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du känner att du kan så kan du, om du är lite osäker prata med någon som kan. Men i grunden gäller det att se till att ledningarna är hela och sitter bra fastskruvade i kontakterna. men det hela beror på hur kronan ser ut.

 

Sedan ska sägas är det en gammal takkrona så är det mycket troligt att alla ledningar i den bör bytas ut. Att en gått sönder gör det troligt att även resten är i dåligt skick.

 

Min rekommendation är att ta kontakt med en elektriker, belysningsfirma och se vad de tar för att restaurera takkronan. Du vill väl inte att

1) bli elektrifierad när du rör takkronan

2) komma hem till en nedbränd ruin.

 

Saker som kan ske vid undermåliga ledningar och dragningar av dessa.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...