Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oidentifierat Problem "Diskfel"

Kapen

Rekommendera Poster

För att förstå enklast:

Kommer hem från Uppsala nyopererad och trött och sätter mig med foten i högläge vid datorn. Slår på och väntar de där minutrarna för att datorn ska boota (använder Windows XP Home), allting startar (antivirus och andra nödvändigheter), när allt är klart ska jag starta Winamp; trycker på start och precis innan jag ska trycka på ikonen låser sig datorn.

Att datorn låser sig är inget nytt, den lever sitt lite av sitt eget liv och går stenhårt på "dagsform", ibland funkar den som en klocka, ibland inte. Men det som hände igår har aldrig hänt förut:

Datorn hängde sig som sagt, och med en suck startar jag om den, där står det på skärmen:

Diskfel

Tryck på ctrl+alt+del för att starta om.

Jag tänker ja, ja, whatever och trycker på knapparna (är dock inte helt säkert, det var om diskfel och det var det som var viktigast). Datorn börjar starta om, kommer till menyn där man får välja om den ska startas i felsäkert läge eller ej. Av ren vana trycker jag: Starta den normalt. Den startar, och precis när windowsloggan kommer upp, alltså när den bootar windows och de där tre blåa plupparna som åker i sidled ska åka en sväng, startar sig datorrackarn om.

Denna gång väljer jag att starta den i felsäkert läge, samma sak igen. Och så fortsätter den ända in i döddagar. Har tillochmed damsugit datorn och den fungerade som en klocka igår, förrgår och dagen innan det.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig? Är det aningen svårtydd förklaring förklarar jag gärna på ett enklare sätt.

Hjälp mig!

/Kalle

_______

Datorer som inte funkar tar fram det värsta i människor

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ett problem med din hårddisk. Det kan vara dåliga sektorer eller ett elektriskt fel. Hårddisken kan markera dåliga sektorer så att de inte används, och flytta innehållet till en fungerande sektor. (En sektor är 512 byte.)

Men orsaken till att en sektor har blivit dålig kan leda till att ännu fler sektorer slutar fungera. Det är med andra ord riskabelt att fortsätta använda hårddisken.

Om du har viktiga data på hårddisken så tycker jag att du skall sluta använda den. Det första du gör med hårddisken skall vara att kopiera av innehållet på ett eller annat sätt. Låt inget program skriva något till den trasiga hårddisken. Ju längre tid du kör hårddisken, desto större är risken att problemen förvärras.

Om datan på hårddisken är mycket viktig bör du överväga att lämna in den till ett hårddisklaboratorium. Var beredd att betala minst 6000 kronor.

Så det första du bör göra är att köpa en ny hårddisk och installera om Windows på den.

Jag kan hjälpa dig mer konkret hur du kan kopiera innehållet på hårddisken på bästa sätt. Om du vill behålla operativsystemet och alla program utan att behöva installera om dem kan du använda något speciellt program för att klona hårddisken.

Vad heter din dator (exakt modell). Vad heter din hårddisk? Du kan ladda hem ett speciellt verktyg för att kontrollera om det finns fel på hårddisken från tillverkarens hemsida.

Jag har en del egen erfarenhet av det du beskriver.

Länk till inlägg

Maxtor Diamondmax, 200gb är den som felar.

Går på P5ND2-SLI, Inte Pentium IV 3.2Ghz, 1024 guldplät Kensington samt Sapphire x700 PRO.

Och ja, hjälp är alltid välkommet. Tur är har jag alla mina fotografier på en lös 12gbs hårdisk som jag installerade i somras (bara för fotografier). Den kan jag bara plocka ur eller? Det är ungefär det som är det enda som är "fatalt" på datorn (allt är ju viktigt men det går att återställa nästan till 100%).

Hur använder jag det här programmet, om inte ens windows bootas? Är det lägga in på ett USB minne och boota från den så eller diskett(vilket blir knivigt då jag inte har en sån ingång)?

Använder inte datorn alls så oroa dig inte för att den ska gå sönder mer.

Köpa ny hårddisk, några tips? Behöver inte mer än 250gb, och inte alltför dyrt.

Det finns inget sätt, förutom 6000kronos laboratorium grejen, att spara delar på hårddisken?

/Kalle

Länk till inlägg

Du har en kvalitetsdator. Du har nog inga andra hårdvaruproblem än hårddisken. Jag ser ingen anledning varför din 12 GB-hårddisk skulle ha några fel. Ja, du kan ta ur den.

Du beskriver hur datorn har låst sig tidigare. Det kan ju vara så att felen på din hårddisk har kommit smygande. Det är nog inte så att den snart kommer att sluta fungera helt, så du har nog gott om tid att kopiera av den. Därför behöver du nog inte lämna in den till ett hårddisklab. Det är bra att du inte kommer att använda hårddisken mer förrän du har kopierat av alla viktiga filer från den. Sedan kan du köra ett test av hårddisken, för att markera alla dåliga sektorer. Detta test kan köras flera gånger med några dagars mellanrum för att se om fler och fler sektorer blir dåliga, eller om den är stabil.

Jag tappade en gång en hårddisk i golvet, och naturligtvis fick jag dåliga sektorer. Hårddiskens skrivhuvud slog ju i ytan. Men den är ganska stabil. En annan hårddisk fick ett elektriskt fel, så den kommer jag inte åt alls.

Jag har inga direkta råd vilken hårddisk du skall köpa, men eftersom ditt moderkort stödjer SATA, så skall du ha en sådan hårddisk. Den bör också vara stor nog att rymma backupen från din 200 GB hårddisk. Du hittar bra priser på www.prisjakt.se. Men du kanske har någon lokal butik, så du slipper betala frakt, och kan få en snabbare leverans.

Om du skall lyckas klona din gamla hårddisk, så måste du tänka efter ordentligt. Du bör skapa en första partition som är lika stor eller större än 200 GB. Sedan bör du skapa en ytterligare primär partition som du installerar Windows i. Det är inte helt enkelt. Det är lättare att klara av kloningen om du köper en tredje hårddisk, så att du slipper klona till samma hårddisk som du bootar från. Jag rekommenderar istället att du inte klonar hårddisken, utan istället lever med din nya Windowsinstallation. Eller ser du en stor fördel med att slippa installera om alla dina program en gång till?

Du kan förmodligen helt enkelt kopiera filerna från den ena hårddisken till den andra, utan hjälp av något recovery-program. Du har förmodligen inga eller väldigt få skador på bootsektorn och filallokeringstabellen. Ett bra recovery-program som R-Studio eller GetDataBack kostar några hundralappar.

Om jag förstod dig rätt så har du ingen diskettstation. Du kanske klarar dig utan en sådan. Du har väl en bootbar Windowsinstallations-CD med en produktnyckel? Tänk efter hur du vill partitionera. Din systempartition skall ha plats för Windows och alla program. Jag rekommenderar minst 30 GB. Resten av hårddisken skall vara till för dina data-filer.

Det kanske räcker så länge. Jag hjälper dig gärna vidare när du har köpt hårddisken (eller innan). Jag bevakar den här tråden.

Länk till inlägg

Okej, ska börja ta tag i det här nu. Jag är i stort sett okunnig när det gäller att t.ex. klona en hårddisk, hur gör man det? Hur kommer jag åt den och kopiera filer utan att komma in i windows?

Hur använder jag programmet för att ta reda på hur många sektorer som är trasiga och se om hårddisken är stabil?

Men jag förstår att jag behöver köpa en ny, har siktet på en Samsung Spinpoint 250 gb (https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329044'>https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329044), behöver inte större och den verkar prisvärd.

Kort sagt hur jag nu har planerat att lösa problemet:

1. Ta ur 12 gb hårddisken ur datorn

2. Köpa en ny hårddisk (https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329044)

3. Kopiera över filer jag behöver (musik, filmer, project etc.) från den trasiga hårddisken till den nya (hur vet jag inte).

4. Ta reda på om den trasiga hårddisken går att använda ("laga") genom att isolera trasiga sektorer (hur vet jag inte).

5. Formatera och installera windows XP, partionera 30gb för windows filer (operativsystemet) på den nya hårddisken.

6. Sätta in allt i chassit och hålla tummarna.

Är allt täckt? Saken är den att jag inte behöver allt på den trasiga hårddisken. Program som Photoshop, illustrator och annat jag använder har jag på skiva, spel likaså. Det enda jag vill behålla i stort är musik, som ligger på runt 20 - 30 gb. Resten behöver jag inte så en kloning känns inte aktuellt.

/Kalle

[inlägget ändrat 2007-09-30 15:13:23 av Kapen]

[inlägget ändrat 2007-09-30 15:14:11 av Kapen]

Länk till inlägg

OK, nu förstår jag mer. Du skall inte klona hårddisken. Det gör du bara när du vill rädda operativsystemet och alla program precis som de var, och försöka sig på en "in place" reparation av en partition, dvs. inte kopiera över filerna till en annan hårddisk. Man jobbar med klonen för att slippa förvärra situationen på originalet.

Är den gamla "trasiga" hårddisken en SATA eller IDE?

Jag tycker att du skall köpa en SATA-disk. Se till att du får med en SATA-kabel.

Det första du måste göra är att installera XP på den nya hårddisken. Då skall för säkerhets skull ingen annan hårddisk helst sitta i datorn. Använd filsystemet NTFS (i normala fall). Partitionera en första primär och aktiv partition på förslagsvis 30 GB. Den andra partitionen kan du skapa i Diskhantering i Windows. Sedan monterar du den gamla "trasiga" hårdisken som secondary. Båda hårddiskarna måste hittas av BIOS.

När du sedan startar datorn blir det intressant att se om du får fram en enhetsbeteckning på den gamla. Du bör i alla fall se hårddisken i Diskhantering. Är filsystemet skadat eller inte? Det är frågan. Om det är skadat kommer inte kunna kopiera av filerna i Windows, utan du måste använda ett speciellt recovery-program. Jag har använt ett par kommersiella varianter med gott resultat, men om priset är avgörande för dig så kan jag leta efter ett freeware-program. Vi kan återkomma till det när du har kommit så långt.

Enligt min erfarenhet skall man inte behöva hålla tummarna. ;-) Det brukar fungera ändå. Det är viktigare att ställa frågor om man är osäker. Jag bevakar tråden och svarar så fort jag kan.

[inlägget ändrat 2007-09-30 16:12:18 av Tomas80]

Länk till inlägg
  • 2 veckor senare...

Sådärja.

Fick hårddisken igår och satte i den idag. 32gb för windowsfilerna och resten till mitt förfogande. Installerar virusprogram och annat viktigt för närvarande men funderarade på med diskrecovery program, gratis är ju godast, finns det något bra gratis program?

Är så lycklig att du tar dig tid och hjälper mig, verkligen tack.

Länk till inlägg

När du är klar med installationen av Windows inklusive alla uppdateringar, anti-virus och brandvägg, så tycker jag att du skall sätta in den "trasiga" hårddisken i datorn samtidigt, men de till att datorn bootar från din nya Windowsinstallation.

Se efter om du hittar enheterna. Om du gör det, se efter om alla filer finns kvar. Kopiera alla viktiga filer till den nya hårddisken (innan du undersöker disken närmare).

Om du inte kan se enheterna, så kan du ladda hem demoversionen av GetDataBack (för rätt filsystem). Då kan du se hur mycket som kan räddas.

http://www.runtime.org/downloads.htm

Annars finns det några freewareprogram. Du kan ladda hem dem här:

http://www.freeware-guide.com/dir/util/datarec.html

http://www.snapfiles.com/Freeware/system/fwdatarecovery.html

Se till om du vill att jag skall kolla närmare på vilken som kan vara bäst. Men det beror lite på vad demoversionen av GetDataBack ger.

Så länge du inte skriver till den trasiga hårddisken, så är det ganska riskfritt att experimentera.

Länk till inlägg

Han hittar bara den nya hårddisken i bios, inte den gamla, ska jag köra på med getdataback endå? Är det det den är tillför? Inte tankat ner än, gör det imorn.

/Kalle

Länk till inlägg

Om hårddisken inte syns i BIOS så kan inget program göra något. Den måste synas i BIOS.

Anledningen att den inte gör det kan vara inställningarna i BIOS, eller att kabeln sitter fel, eller byglingen av hårddisken.

I värsta fall kan det betyda att hårddisken har ett allvarligt mekaniskt eller elektriskt fel, men det är inte så troligt, eftersom du ju kunde se hårddisken i BIOS när du bara hade den gamla i, eller hur?

Var det en IDE- eller SATA-disk som inte fungerar nu, och var det en IDE- eller SATA-disk som du köpte och installerade Windows på?

Hur har du anslutit hårddiskarna i datorn? Hur är hårddiskarna inställda i BIOS, manuellt eller automatiskt? Du kan försöka detektera hårddiskarna i BIOS.

Länk till inlägg

Datorn funkar nu. Både gamla och nya är SATA. Hur bra som helst. Först hittade den inte gamla hårddisken men öppnade och kollade så hade jag inet satt i SATA kabeln. Med den i hittades den. När jag öppnade den stod det att den var skadad. Laddade ner GetDataBack (demo version). Väntade 1,5 h på att den ska bli klar, samtliga filer var hela (som jag kunde se det), och när jag ska kopiera över allt, står det att det inte funkar i demoverisionen. Då blir man lite små besviken.

Men, jag är inte ledsen för det (inte så mycket). Så jag tar nya tag, vilket freeware ska jag välja nu? Och funkar de bra?

/Kalle

[inlägget ändrat 2007-10-11 23:01:24 av Kapen]

Länk till inlägg

Jag trodde att datorn skulle hitta hårddisken, det var goda nyheter.

Du kan alltså se hårddisken, men inte någon enhetsbeteckning i Windows. Om du tittar i Diskhanteraren (Administrationsverktyg) så kan du se partitionen, men den har inte något filsystem. Så det finns inte något sätt att kopiera av filerna direkt i Windows.

Jag var lite otydlig med demoversionen. Den var bara till för att utvärdera situationen. Förhoppningsvis hittade den varenda fil, och det betyder ju att filallokeringstabellen (åtminstone inte både den och kopian) inte var skadad.

GetDataBack har fungerat mycket bra för mig själv.

Du kan själv titta igenom freewareprogrammen, de är ju kortfattat beskrivna i de två länkar jag gav dig, men det finns säkert mycket mer dokumentation.

Jag har själv ingen erfarenhet av dessa freewareprogram, men om du ger mig ett dygn så att jag hinner läsa på, så kan jag sedan ge dig ett råd. Eller vill du experimentera själv? Så länge du inte skriver till den trasiga hårddisken så är det ingen fara.

Länk till inlägg

Inget av dom är ju för att återställa en hel hårddisk. De är ju för att ta tillbaka filer som man tagit bort (shift + delete eller tagit bort dom ur papperskorgen). Har kollat runt lite men hittar inget bra program för att ta tillbaka hela hdd:n. Måste jag köpa en getdataback-licens då? Är inge vidare på att exprimentera, följer hellre proffsens råd. :)

[inlägget ändrat 2007-10-12 15:04:51 av Kapen]

Länk till inlägg

IT-ansvariga på pappas jobb lånade ut sin nyckel. Har kopierat över alla filerna nu. Gick hur bra som helst. Verkligen tack för hjälpen. Nu är bara frågan hur jag isolerar de trasiga sektorerna, det var med ett program från tillverkarens hemsida va?

Tack för hjälpen!

/Kalle

Länk till inlägg
Nu är bara frågan hur jag isolerar de trasiga sektorerna, det var med ett program från tillverkarens hemsida va?

Trasiga sektorer kan du aldrig isolera. Scandisk flaggar dom som oanvändbara, men fler sektorer blir flaggade oanvändbara efterhand. Till slut riskerar du förlora allt du har på disken.

Tillverkaren har diagnostikprogram på sin hemsida för att kolla diskens hälsa. Dock kan det inte göra något åt trasiga sektorer. Bästa du kan göra är att göra backup på det du har och sedan skaffa en ny hårddisk.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Länk till inlägg

Kul att du lyckades! Glöm inte att öppna alla eller de flesta filerna så att du verkligen vet att de fungerar INNAN du formaterar om den gamla hårddisken.

---

Jag tror att det kan finnas några få freewareprogram som klarar att rädda data från diskar som inte har ett fungerande filsystem, där t.ex. bootsektorn är drabbad. Här är några förslag (inte för dig, men för andra med samma problem som inte vill köpa en licens).

---

PC INSPECTOR File Recovery påstår att den kan hitta partitioner även när bootsektorn är skadad. Men jag har inte testat programmet. Det är freeware.

http://www.pcinspector.de/Sites/file_recovery/info.htm?language=1

PC INSPECTOR™ File Recovery 4.x is a data recovery program that supports the FAT 12/16/32 and NTFS file systems. The current version 4.x replaces the previous version 3.x, which is now over 6 years old.

Here are some of the new features in PC INSPECTOR™ File Recovery 4.x

» Finds partitions automatically, even if the boot sector or FAT has been erased or damaged

» Recovers files with the original time and date stamp

» Supports the saving of recovered files on network drives

» Recovers files, even when a header entry is no longer available. Competition products cannot recover such files. The "Special Recovery Function" supports the following disk formats:

ARJ AVI BMP CDR DOC DXF DBF XLS

EXE GIF HLP HTML HTM JPG LZH MID

---

http://www.roadkil.net/datarecovery.html

Roadkil's Boot Builder

Boot builder allows you to create your own custom boot sector from scratch. This utility allows you to recreate or restore boot sectors lost due to virus or other damage to a drive. Boot sectors can be imported/exported to a disk or created from a template. This program supports FAT and NTFS boot sector types.

Programmet har en mycket dålig dokumentation, så jag skulle själv inte använda det. Det försöker rädda partitioner "in place", vilket kan vara riskabelt.

Ett annat program som försöker rädda partitioner "in place" är DiskPatch 3.0, vilket jag skulle föredra, men det är inte gratis.

---

http://www.snapfiles.com/reviews/pandora-recovery/pandorarecovery.html

Pandora Recovery enables you to recover accidentally deleted files from NTFS formatted drives, even if they have been emptied from the recycle bin. The program offers a quick scan for recently deleted files and a time consuming surface scan that attempts to find all deleted JPG, BMP, GIF and PNG files. Pandora Recovery does not work with media cards or any other drives that are not NTFS formatted.

---

http://www.snapfiles.com/get/diskinvestigator.html

Disk Investigator helps you to discover all that is hidden on your computer hard disk. The program can display the true drive contents by bypassing the operating system and directly reading the raw drive sectors. You can view and search raw directories, files, clusters, and system sectors and also verify the effectiveness of file and disk wiping programs. The directory mode allows you to browse the file system in a file structure, the raw mode displays a sector-by-sector view (for advanced users).

---

Jag kommer själv inte testa någon av dessa program just nu, eftersom du lyckades ändå.

---

Nu när du har räddat all data från hårddisken kan du partitionera och formatera om den, och sedan köra chkdsk med en yttest. Det försöker markera alla dåliga sektorer så att de inte används. Men som sagt, öppna alla filer först så att du vet att de är hela.

Jag håller Stefan Eklinder om att fler trasiga sektorer kan uppstå, därför är det riskabelt att fortsätta använda hårddisken.

Jag vet inte vilken hårddisk du köpte, men du hittar säkert tillverkarens eget testprogram. Det kan vara bra att köra det, även om det inte försöker markera dåliga sektorer. Aktivera S.M.A.R.T. i BIOS (om det inte redan är aktiverat) så kan du få någon slags prognos av hur snabbt hårddisken försämras.

Tack för alla poäng.

Länk till inlägg

Tack för all hjälp, verkligen tack. Beslutade mig för att jag inte behövde gamla hårddisken, klarar mig mer än bra med bara en.

Men..:

Nu är det något annat, var postar jag om min dator startar sig, bootar och allt men sen beslutar sig för att starta om sig? Exakt likadant? Är så fruktansvärt sne på min dator, överväger starkt att kasta ut den genom fönstret.

Länk till inlägg

Du har rätt i att du måste starta en ny tråd. Kasta inte ut datorn. Det finns en lösning.

Du kan ställa frågan om att din dator bootar om sig i forumet Windows XP, kanal Operativsystem. Välj en informativ rubrik som t.ex. "Windows XP bootar om". Jag tror att det beror på att du inte har installerat de uppdaterade drivrutinerna efter ominstallationen av Windows, men beskriv symptomen så exakt du kan, så kommer någon eller några att hjälpa dig där.

Ja, du behöver nog inte använda din gamla hårddisk, men om du skulle vilja göra det, glöm inte testa den först. Är du helt säker på alla alla filerna fungerar nu?

Tack för poänget!

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...