Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tävling


WErner

Rekommendera Poster

Den som kan lösa den här uppgiften först är bäst. Man måste skriva exakt hur man tänkt också så att jag förstår.

 

Per och Anna handlar matvaror ibland i kvartersbutiken och ibland på storköpet. Till och från storköpet kör de bil och uppskattar sina kostnader för detta till 50 kr. Priserna på storköpet är i genomsnitt 8% lägre än i kvartersbutiken.

 

Hur mycket måste Per och Anna minst handla för på storköpet för att det ska löna sig att köra dit?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer aldrig att löna sig, de impulsköper alltid saker de inte behöver på storköpet.

 

Är jag bäst nu? :)

[inlägget ändrat 2007-09-26 21:03:56 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha ja du har iallafall självskrivit dej som en förlorare i tävlingen. Det är matte vi räknar här och ingen filosofi. Men kul ändå

:)

[inlägget ändrat 2007-09-26 21:22:09 av WErner]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha ja du har iallafall självskrivit dej som en förlorare i tävlingen.

En vacker dag upptäcker du också att varken matematik eller logik uppfanns på högstadiet i en småstad i Sverige ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök formulera de villkor som gäller matematiskt, t ex hur är priserna på storköpet i förhållande till priserna i kvartersbutiken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt upp en ekvation:

 

Ps + 50 = Pk

 

Där Ps = priset i stormarknaden och Pk i kvartersbutiken. 50 är bensinpengarna.

Du vill alltså hitta Ps då ekvationen gäller.

Du vet också att Ps=0,92*Pk

....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag kan säga att om man handlar för 350 kr i kvartersbutiken. Så är det 8 % billigare i storköpet. Glömde lägga till det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...