Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krympa MP3 till angiven storlek.


Tophe

Rekommendera Poster

I min undervisning skickar jag mycket mp3-or till mina elever. Men de kan ju inte vara hur stora som helst då. Jag skulle vilja ha ett program där jag kan ange, t.ex 5mb så kodar den om MP3'an i bästa möjliga kvalitet i den storleken.

 

Om jag t.ex har en ljudfil på 6 minuter så kanske den hamnar runt 5mb om den kodas i 128kbit/s medan en 10 minutersfil hamnar på ca 96kbit/s.

 

Hoppas ni greppar hur jag tänker. Har ni något tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack... Men jag har redan bra program för konvertering m.m. Det är just den nämnda funktionen jag är ute efter. Det skulle underlätta mitt arbete mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

filstorlek = bitrate * låtens längd

eller

bitrate = önskad filstorlek/ låtens längd

 

Behöver inte vara svårare än så. Se bara till att hålla ordning på bit, byte och tidsenheten...

 

Eller så finns det säkerligen verktyg som gör detta åt dig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till något program som automatiserar konvertering av många mp3-filer så att de blir exakt lika stora, fast de är olika långa.

 

Om jag vore din elev, så skulle jag uppskatta om mp3-filen hade exakt samma kvalitet, oavsett längd. Jag skulle också vilja kunna uppskatta ungefär hur lång tid ljudfilen är genom att bara se på filens storlek. Tänk om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej... Jag behöver kunna skicka filerna på en speciell mail som har en begränsning vid 5mb. Filerna är bara övningsfiler, så kvalitén spelar ingen roll. Det diffar på 1-3 minuter mellan låtarna så det handlar inte om så mycket heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...