Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dålig TV-bild


Krister E

Rekommendera Poster

Mina föräldrar har två TV-apparater.

Från antennuttaget i väggen så sitter en förgrening (se bild) där dom två apparaterna är kopplade till.

 

Den ena TV:n är ca 1,5 m från uttaget och den andra är ca 7 m från uttaget.

 

Den som är längre ifrån har klart sämre bild.

 

Beror detta på längden på antennkabeln. att signalen blir sämre desto längre kabeln är?

 

Har testat att koppla in en digital-box till den ena TV:n (den som är längst bort), men dom få kanaler den kunde få in var inte speciellt bra.

I dom flesta fall så kom det upp en ruta med "Ingen signal".

 

Så hur ska man få samma styrka på signalen på båda TV-apparaterna?

 

[bild bifogad 2007-09-24 21:58:25 av Krister E]

983431_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En delning av en signalkabel ger alltid en viss degradering av signalen. Men oftast är styrkan nog och sju meter ska inte vara något problem egentligen.

 

Hur är kvalitén på antennkabeln? Hur är bilden på den dåliga TVn om den flyttas närmre antennuttaget, blir det bättre då med en kortare antennkabel?

 

Ett alternativ för bättre signal är att skaffa en signalförstärkare eller en ny delare som i sig förstärker signalen. Enskild förstärkare sätts då givetvis innan delaren.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att sätta den längre kabeln direkt i antennuttaget istället för i förgreningen och då blev bilden lite bättre, men inte mycket.

 

Just nu kan jag inte testa så mycket eftersom jag inte är hos mina föräldrar nu.

 

Kvalitén på kabeln tror jag väl är bra vi har ju skalat av den på båda ändarna eftersom vi dragit den genom väggar men den lilla koppartråden verkar sitta bra i kontakterna.

 

Det här med att skifta apparater, menar du att TV-apparaterna ska byta plats?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja med att koppla in en tv i taget direkt i antennuttaget i vägen med en så kort och ny kabel som möjligt. Detta för att kontrollera att du faktiskt har en acceptabel signal i uttaget och att du inte har något fel i någon tv.

 

Sedan kopplar du in förgreningen i antennutaget med den kortaste kabeln du har och ansluter en tv med en kort kabel. Kolla vilken bild du nu får.

 

Koppla ur den första tv:n och anslut den andra med samma kabel. Kolla bilden.

 

Koppla sedan in bägge apparaterna samtidigt men med så korta kablar du kan få tag på. Prova att låna av någon om du inte har några.

 

Har du nu bra bild är det fel på någon av dina ursprungliga kablar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det...

Men först - kontrollera kvalitén på signalen vid uttaget. (hur man nu gör det på bra sätt)

 

Sedan är nog en idé att se till att köpa förstärkaren på öppet köp så att pengarna inte kastas i sjön. Om signalen är dålig vi uttaget förstärker man även det dåliga.

 

Är det förövrigt en egen antenn eller är det anslutna till ett kabelnät? Om det förstnämnda - kolla antennen! Om det senare - snacka med kabelbolaget. Kanske de kan skruva upp signalen lite?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kablarna ska byta plats i TV-apparaterna. Om du sen måste flytta TV-apparaterna beror på om kablarna räcker till. Detta för att se om någon av TV-apparaterna har dålig mottagare.

 

Troligare är att det är dålig antenn, eller dålig kabel mellan antenn och -uttag, eller bådadera. En signalförstärkare kan också vara bra om inget annat hjälper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...