Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Allvarliga problem med extern hårddisk


RaZorwire

Rekommendera Poster

Hej!

 

För ett tag sen köpte vi en extern hårddisk (LaCie Brick 320 GB, ser ut som en blå legobit), och vi har haft en hel del bekymmer med den.

 

Själva syftet med köpet var att lägga över viktiga filer till den som backup-kopia, men det strulade till sig nästan direkt. När jag började kopiera filer verkade det fungera, men efter ett tag fick jag meddelanden om att information angående en fil som hette "Thumbs" kunde gå förlorad om jag kopierade den. Jag valde att inte kopiera ovan nämnda fil (vad det nu var) och fick sedan samma meddelande flera gånger. Jag tryckte "nej" varje gång.

 

När jag lyckats kopiera över den första omgången filer skapade jag nya mappar på den externa hårddisken, och kopierade över en ny omgång. Samma fråga om "thumbs" dök upp, och jag svarade "nej" återigen.

 

Efter ett tag blev skärmen svart och sen dök en blåskärm upp. Det stod något om ett allvarligt Kernel-fel, om att en nyligen installerad maskinvara inte verkade fungera, och om att jag borde starta om datorn. Längst ned stod det "Påbörjar dumpning av fysiskt minne".

 

Jag kopplade ur hårddisken från datorn, och startade om den. När den startade var den först fruktansvärt långsam, men sen verkade allt fungera normalt.

 

När jag nästa gång provade att starta datorn med hårddisken ikopplad dök samma blåskärm upp igen. Den här gången lät jag den stå ett tag, och efter en stund kom en Windows-skärm som förklarade att en av diskarna behövde "inkonsekvenskontrolleras" upp. Efter en halvminut eller så startade datorn som vanligt, jag kom åt den externa hårddisken och en del av filerna jag kopierat till den låg kvar.

 

Jag testade att koppla in hårddisken i en annan dator (med Vista), och där verkade den fungera utmärkt. Men när jag senare skulle försöka koppla in den i den första datorn (som har Windows XP) fick jag ett felmeddelande om "Unknown Hard Error" och var tvungen att starta om datorn.

 

Jag provade flera gånger, och en gång lyckades jag t.o.m. kopiera några filer till hårddisken. Frågan om "thumbs" dök upp igen, och den här gången svarade jag "ja till alla" (mest som gissning). Då hängde sig kopieringen, och meddelandet om "Unknown Hard Error ploppade upp.

 

Jag startade om datorn och provade igen, men problemen blev bara värre och värre. Nu kan man inte ens starta Windows med hårddisken ikopplad utan att "Unknown Hard Error"-meddelandet syns, allt hänger sig och datorn måste startas om.

 

Så... Vad ska jag göra? Måste hårddisken formateras om till NTFS för att fungera med XP? Hur gör jag i så fall det? Går det att göra från den andra datorn (med Vista)?

 

Tacksam för svar, som vanligt!:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...