Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Audigy 2 ljudkort slutat fungera på Fujitsu Siemens /XP


henrik.lindberg

Rekommendera Poster

henrik.lindberg

Hej,

jag har två stycker Fujitsu Siemens hemdatorer med XP där Audigy 2 ljudkort är installerat (sedan grundleverans). "Helt plötslig" lägger ljudkorten av på båda datorerna. Min mistanke är att detta sker pga. någon windows updatering.

 

Har försökt följande:

- ominstallation av ljudkort från den CD som medföljde leveransen

- laddat ner senaste drivrutin från Creative

 

I bägge fallen så fungerar det "en stund" - man hör t.ex. Windows startup trudelutten. Tittar man på "ljud" i kontrollpanelen så finns ljudkortet listat, och tittar på enheten sp rapporterar den inga problem.

 

Försöker man använda iTunes, eller MediaPlayer så säger de att det är något fel på ljudenheten.

 

Därefter så står det att det inte finns någon ljudenhet. Fortfarande inget fel rapporterat för själva ljudkortet.

 

Detta driver mig till vansinne, och jag vet inte vad jag ska göra. Om det är nu är så att Audigy 2 drivrutinerna suger - borde jag köpa något annat ljudkort? Inte roligt om det inte heller skulle fungera pga. andra problem.

 

Tacksam för tips hur jag ska felsöka och åtgärda.

 

mvh

henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa Creatives egen felsökning.

 

http://193.95.171.84/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=4,E=0000000000266816593,K=935,Sxi=13,Case=obj(18596)

 

Sedan finns ju "Felsökaren för ljud" i Hjälp- och supportcenter.

 

Under fliken Ljudenheter i Ljud och ljudenheter, är ditt ljudkort valt som standardenhet? Testa att kryssa i rutan Använd endast standardenheter.

 

Under fliken Volym, "Ljud av" är väl inte ikryssat?

 

Strax innan felet uppstod, installerade du något program eller maskinvara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

henrik.lindberg

Hej, jag har kört creative's egen felsökning men den hittar inget som är fel (efter uppdatering av drivrutin).

 

Felsökaren för ljud ger ingen hjälp alls.

 

Mitt ljudkort är (efter att felet uppstår) att inget ljudkort alls är listat under enheter.

 

Altså - efter ominstallation av ljuddrivrutinen så ser allt ok ut tills man försöker använda ljudenheten. Då plockas den bort från "Ljud och Ljudenheter" (det man når från kontrollpanelen). Om man går direkt dit efter ominstallation av drivrutiner så syns den där, och den är vald som standard.

 

Inga speciella programvaror installerades strax innan felet uppstod - inget annat än det som kommer via windows update. Notera att felet uppträdde ungefär samtidigt på två olika datorer (samma konfiguration).

 

Eftersom kortet fungerar ett kort ögonblick efter ominstallation misstänker jag att det är någon nyare windows "smart grunka" som upptäcker att det är något fel och så går den in och stänger av. Kan det vara så.

 

Ska testa felsökningen på creative igen - jag körde den innan jag uppdaterade drivrutinen - kanske blir annorlunda nu...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

henrik.lindberg

Postade i fel tråd eller? Vad har AutoCad med Audigy att göra? Länken pekade tyvärr inte till något relevant ("Hur Du lämnar Windows bakom dig" ?)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att ljudkortet (efter att felet har uppstått) inte är listat under enheter. Men i Enhetshanteraren måste ju enheten finnas någonstans, med eller utan drivrutiner, aktiv eller inaktiv, fungerande eller icke-fungerande. Titta efter noggrant under vilken kategori du hittar enheten där. Titta efter om det står att det finns en drivrutin, och titta om det finns några konflikter med IRQ eller DMA.

 

Vet du att du har rätt drivrutin, att det passar ditt operativsystem och din version av ljudkortet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

henrik.lindberg

Under enhetshanteraren - där alla enheter av olika slag är listade så finns ljudkortet med och det är inga fel rapporterade - det står att kortet fungerar som det ska. Inga IRQ eller DMA konflikter.

 

Under "Ljud och Ljudenheter" i kontrollpanelen däremot så kan inte detta kort väljas - det syns där efter ominstallation, men tas bort "efter en stund".

 

Enhetshanteraren visar fortfarande att kortet är ok.

 

Drivrutin och proggramvara är för rätt os.

 

Man får upp att "drivrutinen har inte kvalitetsäkrats av Microsoft..." och det jag undrar är om windows på något vis har fått "förhöjd säkerhet" så att den helt enkelt slår av sådana enheter? Men jag kanske är på fel spår.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

henrik.lindberg

Förtydligande:

Enhetshanteraren, under "Ljud, video och spelenheter" listar kortet. Det står att det fungerar som det ska, och att det är aktivt.

 

Under "Ljudenheter" i kontrollpanelen står det "Ingen ljudenhet".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju intressant att felet uppstod på båda dina datorer samtidigt. Om du vet att du inte har installerat något nytt program eller maskinvara strax innan, så återstår ju bara Windows Update. Du kan ju titta efter i någon log-fil vilka uppdateringar som installerades och avinstallera just dem.

 

När jag tittade lite i felsökaren hos Creative så hittade jag det här:

 

If the Sound Blaster drivers are installed correctly, it is possible that your user profile or Windows Multimedia component is corrupt, you can create a new user account (profile), or run System Restore, or repair reinstall Windows.

 

Du kan ju testa att skapa ett nytt användarkonto, men jag tror inte att det hjälper. Du kan också testa att flytta kortet till en annan PCI-plats, men det hjälper nog inte heller.

 

Om man installerar något program för att spela in ljud t.ex. Total Recorder (tror jag det heter), så kan det ersätta ljudkortet som standardljudenhet, men det har du nog inte gjort.

 

Att reparera eller installera om Windows är ju drastiska åtgärder som du kanske skall vänta med.

 

Du kanske kan ringa någon kundsupport för din dator eller ljudkortet.

 

Det finns också ett forum på Creative. Kanske finns det något där.

 

http://www.creative.com/language.asp?sDestUrl=/support/forums

 

Du kan ju också posta en fråga i deras forum.

 

Det finns också manualer.

 

http://www.creative.com/language.asp?sDestUrl=/support/downloads/welcome.asp?type=manuals

 

Jag kan leta vidare om du vill, men jag tror att du är lika "nära" en lösning som jag är nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker igen, men delar upp svaret på två.

 

Äntligen! Jag hittade en intressant tråd i Creatives forum som exakt beskriver ditt problem. Problemet är aktuellt för många olika ljudkort. Det föreslås tre eller fyra olika lösningar på problemet. Jag tror mest på nethbars lösning.

 

http://forums.creative.com/creativelabs/board/message?board.id=soundblaster&message.id=106282

 

Jag är frestad att citera, men jag skall låta dig läsa tråden själv, det var intressant läsning. Läs hela innan du gör något. Men installera inte om Windows! Vägra formatera! Det kommer ändå inte hjälpa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsättning... Jag tror att det är en bakgrundstjänst som du måste låta starta automatiskt. Tjänsten heter Windows Audio. Om den redan är inställd att starta automatiskt, men inte är startad, så beror det på att tjänsten inte kunde startas inom en viss tid. Välj då Återställningsfliken (Egenskaper för Windows Audio) och välj "Starta om tjänsten" för Första, Andra och Efterföljande försök.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsättning... Jag tror att detta fungerar, men om inte detta fungerar så fanns det fler förslag, men det är lite tekniskt och inbegriper att först avinstallerar alla drivrutiner och programvaran till ljudkortet, att man tar ut ljudkortet och gör några förändringar i BIOS (Plug and play OS skall vara enablat, det integrerade ljudkortet skall vara disablat och inga IRQ får vara förvalda). Sedan installerar man om drivrutinen och programvaran. Testa inte detta i första taget. Man kan också uppdatera Java (av någon obegriplig anledning). Det är aldrig fel att uppdatera Java. Det finns ett par uppdateringar från Windows som man kan avinstallera (men testa inte detta i första taget). Om det fanns något i länken ovan som du inte förstod, så kan jag förklara bättre. (Varför kunde jag inte posta detta som ett långt inlägg?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

henrik.lindberg

Stort tack Thomas80, det låter mycket intressant - länken leder dock till någon som är missnöjd med bas boost ?!?

 

Kan Du posta länken igen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

henrik.lindberg

Hittade tråden (tror jag) http://forums.creative.com/creativelabs/board/message?board.id=soundblaster&message.id=78670&view=by_date_ascending&page=1

 

Lösningen på sidan 3 eller 4.

 

Jag tror inte heller på alla som säger - börja om från början - även om det naturligtvis fungerar (iaf. ända tills problemet uppträder igen :).

 

Ska testa i morgon (i denna sena timme fungerar det inte så bra med ljudkortstest :) )

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

henrik.lindberg

Äntligen löst!

 

run services.msc

Välj Windows Audio

Under fliken för återstart - välj att fel ska återstarta tjänsten - apply

Under huvudfliken, starta tjänsten om den inte är startad

 

Tack Thomas80 för hjälpen att hitta fram hit. Två lyckliga döttrar har nu ljud!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket hedrad av poänget, speciellt när det kommer från dig, jannejanne. Jag hoppas att du inte ångrar dig och tar tillbaka poänget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...