Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Separat tvkort eller inte?


soreby

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har just lagt en beställning på datorkomponenter, skall bygga en dator. Jag blev rekommenderad grafikkort av typ Nvidia geforce 8800 gts, vilket jag också beställt. Nu till min fråga. I detta kort finns ingen videoingång. Jag vill kunna använda datorn som inspelare, d.v.s, egentligen behöver jag ingen tvmottagare, utan bara kunna spela in från tv, eller video etc, en ingång helt enkelt. Frågan är om det bästa är att köpa ett separat tvkort, eller om jag skulle köpt ett grafikkort med denna ingång? Tror att jag fortfarande kan ändra mig. Vad är det som bestämmer hur bra inspelningen blir, är det grafik eller tvkortet? D.v.s, eftersom jag har ett helt ok grafikkort, kan jag köpa ett billigt tvkort då? Som ni märker är jag lite förvirrad, hoppas på svar med lite klargöranden :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av den programvara som eventuellt följer med så kallade ViVo kort, dvs grafikkort med video in. De grafikkorten kan ta emot s-video/komposit och alltså enbart spela in den som matas dem från exempelvis en digitalmottagare.

 

Då är, anser jag, ett bra TV-kort ett bättre val då det med dessa vanligen följer med programvara som mer eller mindre bra kan sköta inspelningar.

 

Idag med digitaliserad TV är det en klar fördel att skaffa ett DVB-kort till datorn. Då tar man emot de digitala signalerna och sparar dessa direkt till hårddisken, dvs samma kvalité som det tas emot i. Sitter du med analoga kanaler via kabelTV leta då efter ett kort som kan ta emot marksända (fria) kanalerna och samtidigt har en analog mottagare.

Vill du satsa mer och har digital kabeltTV så finns det (kanske lite dyrare) mottagare som klarar detta.

Likaså om du vill ta emot satellit TV eller betalkanaler för marksända TVn.

 

 

Samt ett klart svar på din fråga: Det är TV-kortet och dina inställningar som bestämmer kvalitén på det inspelade. Grafikkortet kan spela in när du ska spela upp det igen (på din TV?).

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret. Japp, jag kör dvi till tv:n från datorn, så det är på tvn jag spelar upp det. Om jag förstod ditt svar rätt så har jag i vilket fall inte gjort en miss som köpt ett ett bra grafikkort utan ingång. Då ska jag börja spana efter tvkort som kan passa mig. Jag kör digitala kanaler via BBB/Viasat.

 

Tack igen för snabba svaret :)

//S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh, digitalt via BBB - då vete tusan vad för TV-kort du ska ha! Betvivlar att det ens finns ett som kan ta mot BBBs sändningar (direkt), tyvärr. IPTV är det väl du har då, dvs TV via internet och ej via kabel?

 

Då finns två alternativ egentligen, kanalerna från BBB kan du nog bara ta in via deras box och då sända vidare i s-video eller liknande.

 

Då kan ett grafikkort med video in kanske duga men lite roligare blir det med ett DVB-T-kort (marksänd) som även kan ta emot signal via s-video eller vad nu BBB-boxen kan ge ifrån sig. En antenn behövs givetvis även, de som följer med DVB-T korten duger kanske om du kan se sändarantennen...

 

Då får du de fria kanalerna i markutbudet, dvs SVTs kanaler, TV4, Voice och några till samt möjligheten att spela in från en av dessa medan du tittar på annan kanal på din TV.

 

Tänk igenom hur du vill ha det, jag kan inte annat än berätta vad som går/inte går.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, ok, men man kan då spela in alla tvkanaler från boxen trots att det inte blir superkvalite, och sedan kan man alltså spela in alla de marksända i digital kvalitet, är det det du menar? Vad är det för skillnad mellan deras box och andras boxar eftersom det inte fungerar, är det helt enkelt att det inte är en "koaxial tvantenn" som signalen kommer igenom? I det fallet det skulle varit en sådan, kopplar man då in kabeln från boxen in i datorn och sedan vidare från datorn in i tvn, så att sändningarna går "via" datorn, eller brukar det finnas två utgångar? Jag kan ju alltid byta digitaltvleverantör ;)

 

Väligt mycket tack för hjälpen!!!

 

//S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ärligt talat säga att jag aldrig sett en av deras boxar så jag vet inte vad de klarar av MEN hur fungerar det med TVn? På samma sätt kommer det fungera med datorn. Boxen tar väl emot en kanal och sänder den vidare till TVn via SCART?

Eller?

 

Och det är väl IPTV som sagt och inte kabel-TV (DVB-C)?

 

I alla fall med digital TV måste man ha en box per TV för att få bild, eller en box per dator...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, japp det är iptv, men det kanske är lika bra att byta leverantör om jag får samma pris av någon annan, får se hur jag gör. I vilket fall kan jag ju spela in kanalerna genom att koppla analogt från boxen till datorn, det får fungera så länge :thumbsup:

//S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byter du till Comhem ex.v. så finns det i teorin TV-kort som klarar Comhem men precis i markTV kräver det att kortet har stöd för detta, att du skaffar en CA-modul för Comhems-kryptering samt ett programkort från dem.

 

Fast IPTV - det borde gå att få en dator med ett nätverskort att ta emot strömmen av data...en sökning på nätet ger ex.v. denna.

http://minhembio.com/forum/lofiversion/index.php/t127081.html

Fast dataströmmen är nog krypterad och exakt hur du kommer runt detta vet jag inte samt det är något som inte riktigt är tillåtet att diskutera här.

 

men titta igenom denna sökning:

http://www.google.se/search?q=bredbandsbolaget+iptv+dator

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det finns en lösning som kan vara värd att överväga .Det är att abbonera på COMHEMS analoga kanalutbud .Då kan man med ett analogt

TV kort eller analog USBTV mottagare se och spela in från TV

utan några som helst probem.Vet av egen erfarenhet.

 

Man kan ju kombinera detta med ett digitalt utbud men då kan det vara så att vissa analoga kanaler kan strula men det är jag osäker på.

 

TES:

 

Analog mottagare fungerar bra i COMHEMS analoga kabelnät och efter en boxer box om denna har en RFutgång för den inställda kanalen.

 

digital mottagare DVB-t fungerar bra för mottagning avfria kanaler i digitala marknätet

 

 

DVB-c mottagare ???

 

Allt övrigt verkar strula på ett eller annat sätt

 

Rätta mig gärna men det här är de slutsatser jag dragit.

 

Jag har en USB mottagare hybrid till vilken man kan ansluta S-video men jag tror inte det går att göra en schemalaggd inspelning via den.

Det är möjligt att alternativet dyker upp om jag ansluter den men det är nog bäst att kontrollera innan köp.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-09-23 10:04:50 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...