Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

sata problem


Anders911

Rekommendera Poster

jo jag har ett problem med datorn, jag kan inte ha bara en sata hårddisk i kopplad för då säger datorn att sata disken inte är windows kompatibel, men i stället står det att den hårddisken som inte är sata den är windows compatibel:S

 

 

 

Någon som kan hjälpa mej????plzzz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag ska installera windows xp så botar jag skivan i startupp då tar jag bort gammla windows och väljer att jag ska installera xp på den då står det att hårddsiken inte är windows compatibel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Har du installerat drivrutinerna för SATA-controllern?

 

Brukar följa med på diskett. Annars kan du säkert ladda ned det från moderkortstillverkarens hemsida och lägga på en diskett.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu ska jag försöka förklara så bra som möjligt,

jag har 3 hårddiskar 2 är sata hårddiskar och en hårddisk som kopplas till samma kabel som cd-rom läsaren.

om jag botar en windows cd vid startup och kommer till menyn som jag får välja vilken hårddisk jag ska installera windows på, jag kan inte installera windows på sata hårddiskarna för då står det att dom inte är windowscompatibla och sen står det att jag ska installera windows på den hårddisken som är inkopplad till samma kabel som cd-rom.

 

 

 

Hur ska jag kunna fixa det här det borde ju vara nån inställning i bios jag har också kollat om det var dedär drivrutinerna som stefan prata om men det verkar inte vara det efter som jag har installerat dom men ändå samma sak

 

hjälp:P

 

PS: jag har ett asus P5N-E SLI

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Om du provar att koppla bort dina andra IDE/PATA och SATA-disken du inte tänker ha som systemdisk.

 

Funkar det att installera Windows på SATA-disken som är kvar då?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske inte har lösningen, men du kan ju testa detta.

Ha bara en SATA-hårddisk i datorn när du installerar Windows. Dra ur sladdarna till de andra hårddiskarna. Se till att den är rätt byglad. Hårddisken skall ha en primär och aktiv partition. Om du får meddelandet att den inte är Windowskompatibel, är den då partitionerad och formaterad med NTFS? Ha drivrutinen för SATA tillgänglig på diskett och tryck F6 när du startar datorn (när meddelandet om F6 kommer fram).

 

Vad heter SATA-hårddisken? Hur stor är den?

Har du SP2 på din Windowsskiva?

Är BIOS inställt för hårddiskar med 48-bitars LBA?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ha bara en SATA-hårddisk i datorn när du installerar Windows. Dra ur sladdarna till de andra hårddiskarna. Se till att den är rätt byglad.

 

SATA-diskar är bygelfria. Den enda bygeln där kan sitta är en bygel till för att ändra disken från SATA II till SATA I. Det har med överföringshastigheten att göra. En del moderkort har inte stöd för SATA II.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Anders911 skrev:

ok men ska den sitta bak den också eller? för jag vet ej om jag har åsnna på dom

 

Du menar bygeln på SATA-diskarna?

 

Ja, dom sitter bak på diskarna.

Men det har med överföringshastigheten att göra. Inget med slav och master som på IDE/PATA-diskar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, tack Stefan! Jag har aldrig hållit i en SATA-disk. Jag skäms. Men jag är inte förvånad över att den inte har någon bygel för master/slave, jag har nog hört det förut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det förstår jag men vad kan det vara för fel men ändå blir det typ installerat på satadiksne på nått sett:S

 

Betyder det att du lyckades? Men ändå? Typ? På nåt sätt? ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa men nästa gång jag ska formatera så står det att den disken heter h och den hårddisken som är kopplad till cd rom kabeln är c men det är väll skit samma för när jag har windows i datorn så står det c på den hårddisken jag har windows på och vill ha windows på så då är väll allt som det ska:P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan byta enhetsbeteckningar med Diskhanteraren, men det är inte helt riskfritt. Sökvägar till filer kommer att bli ogiltiga. Men med specialprogram som Drivemapper eller vad det heter kan det gå bättre.

Men nöj dig med hur det är nu. Det var roligt att du lyckades.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men nu är det så att i bios är det inställt att datorn ska bota hårddisken som är kopplad till cd-rom kabeln annars går det inte att starta windows men när jag har eindows i gång så står det att windows är installerat på satahårddisken:S

 

 

Kan detta orsaka bluescreen??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag satt och tittade lite på asus sida och då hittade jag det här

 

JMicron JMB36X SATA/PATA Controller Driver

 

och det känner inte jag igen men jag tror jag har det här

 

JMicron JMB363 RAID Driver WHQL

 

så det kan ju vara därför det är det problemet jag har

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...