Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på komponenter?


Henrolf

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Jag har följande grejer i min gamla burk som jag vill byta ut:

 

Moderkort: P4C800 DeLuxe

Strömburk: Den heter 'ColorIt' eller liknande, 400w

Grafikkort: Asus GeForce V9570 / TD / 256 MB (AGP)

 

Jag kikade efter ett liknande moderkort med socket 478, men det verkar inte finnas någonstans / utgått...förslag? Vill jättegärna att internminnen och processor och dylikt skall passa även på det nya.

 

Jag skall köpa en 'riktig' dator, men får den inte förrän om 1,5 månad, så jag behöver rusta upp min gamla med lite halvtemporära grejer :)

 

Tack på förhand!

 

MVH

Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din befintliga processor ska kunna användas så måste du ha ett moderkort med samma socket. Prisjakt listar ett antal moderkort med socket 478:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=411#rparams=k=s9496444

Du kan ju ange fler sökkriterier där för processortyp, hårddiskanslutning mm.

 

Men vad förväntar du dig att vinna på att byta ut moderkortet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att datorn stänger av sig med jämna / ojämna mellanrum och jag har verkligen provat ALLT. Så nu tänkte jag att jag byter ut del efter del...så igår började jag med att byta ut nätagget, men stängde av sig ändå inatt...så nästa steg är väl grafikkortet...och stänger den fortfarande av sig så blir det moderkortet. Så har jag väl tänkt, ungefär. För sen kan det väl knappast vara så mycket mer som gör att den flippar ur?

 

Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att datorn stänger av sig helt, inte visar blåskärm och inte startar om så är det vanligt att det beror på värmeproblem. Har du kollat vad något program som mäter temperaturen visar?

 

Hur gammal är datorn? Om den är några år så kan det också vara bra att kolla skicket på moderkortets kondensatorer. http://www.badcaps.net/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, den bara dör. Och jag har kikat med olika tempmätningsprogram och de har inte visat några fantastiskt höga temperaturer?

 

Tack för länken, var inne och kikade och dubbelkollade på kortet, men det såg inte ut som att det var jättemycket damm eller liknande heller.

 

Datorn är ca 3 år gammal.

 

För ett tag sedan kunde jag 'framkalla' datordödsögonblicket genom att föra över en större fil från en annan dator, så jag misstänkte att det hade med nätverkskortet att göra, så jag bytte ut det. Då verkade det funka ett litet tag iaf.

 

Jag satte kylpasta på datorn förra året, ser ju lite kletigt ut..men det skall det väl göra, antar jag?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ligger temperaturerna på när datorn stänger av sig?

 

Jag satte kylpasta på datorn förra året, ser ju lite kletigt ut..men det skall det väl göra, antar jag?
Nej, då kan du ha haft på för mycket. Normal mängd ska inte vara mer än ett risgryn. Det är meningen att kylpastan bara ska fylla ut de små gropar som finns på ytorna så att ytorna kommer i bättre kontakt med varandra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah okay...fast det var också en lite panikgrej, datorn dog innan dess också...fast jag skall nog ta och göra rent ändå. Tar man bara papper eller...?

 

Men om nu moderkortets kondesatorer och dylikt ser OK ut, vad är nästa steg att testa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig behövt hålla på med kylpasta själv, men jag har för mig att andra i Eforum har sagt att kylpastan behöver skrapas av (i varje fall om den har torkat in). Kolla om det står något i anvisningarna för kylpastan.

 

Sedan kan man kolla temperatur och spänningar om man kan se något samband med de värdena och avstängningen. Man kan också se om det blir bättre om man tar bort sådant som inte är absolut nödvändigt som CD/DVD-enheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah okay, skall skrapa av lite och kolla. Jag hade något spänningsprogram och det gick upp och ner som värsta EKG:et? Fast det stod att bara det höll sig inom vissa parametrar så skulle det vara ok? Fast riktigt så hackigt vete sjutton om det skulle vara...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt ska väl spänningarna inte avvika mer än 5 % från det önskade värdet. Men de brukar inte hoppa runt utan ligga ganska stadigt även om de ligger helt fel. Se om det blir bättre av att minska belastningen på nätaggregatet genom att ta bort lite grejer. Eller har du möjlighet att testa med något annat nätaggregat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har provat med ett helt nytt aggregat, men den stänger sig ändå. Kopplade iofs bara ut DVD-spelaren, så jag får göra ett nytt försök.

 

Men kan inte t ex fel på grafikkortet göra att datorn bara kraschar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan inte t ex fel på grafikkortet göra att datorn bara kraschar?

Det finns säkert sådana fel också. Vad får du för temperaturer i datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...