Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med formulär i Excel och Access

skvalparne

Recommended Posts

Till att börja med så använder jag Excel 2000 och Access 2000.

Jag håller på och fyller i en fil med produkter (artnr, namn, beskrivning, pris mm. mm. mm.), en massa kolumner är det. Det är sådant som ska in i en webbshop så småningom.

I vart fall så har jag använt Excel men det är ganska svårt då det blir svårt att få en överblick med så många kolumner. Jag har provat med formulär, men det är väldigt statiskt i Excel 2000 om man inte har lärt sig VBA. Det går inte att ändra storlek på ifyllningsrutor osv.

Jag har då alternativet att använda Access istället vilket är mycket enklare för en novis då det går lätt att fixa formulär.

Men problemet är då att filen från Excel inte importeras korrekt. Istället för radbrytningar och extrarader så kommer det upp lodräta streck. Importerat jag cell för cell så blir det korrekt, men det går ju inte så bra att göra.

Bonusfråga:

Om jag köper Excel 2007, är det då lättare att skapa formulär utan kodning?

Mvh/

skvalparne

Hej

Det är troligen så att Access har problem att tolka informationen om du har celler med radbrytningar i ditt Exceldokument? Har aldrig testat att importera sådana celler men jag kan testa lite.

.... Och nu har jag testat lite och det verkar inte fungera med radbyten.

Kan testa vidare men ...

Sorry, ingen hjälp (trodde att jag kunde ...)

mvh, Cege Anderson

[inlägget ändrat 2007-09-22 22:01:07 av Cege Anderson]

Tack för att du provar! :thumbsup:

Nu har jag provat att både importera och skapa ny tabell i samma moment, samt att importera till befintlig tabell.

Tyvärr så blir det fel i båda fallen.

Däremot så går det som sagt bra att kopiera en enskild cell och sedan klistra in i Access med korrekt resultat.

Vad kan det bero på? Verkar konstigt att programmen inte är kompatibla med varandra även om det nu är Microsoft...

Hur ser formulärhanteringen ut i Excel 2007 (använder 2000 nu). Skulle det kunna vara en lösning att gå över till det?

I Access är det som sagt lätt att skapa formulär, men i Excel 2000 måste man använda VBA efter vad jag klarar att klura ut.

Tyvärr har jag inte tillgång till bredband, så därför är det besvärligt att ladda ner testversion och prova.

Mvh/

skvalparne

[inlägget ändrat 2007-09-24 07:48:19 av skvalparne]

[inlägget ändrat 2007-09-24 07:52:35 av skvalparne]

Problem med formulär kan jag bemöta, men inte hur de ser ut i Excel 2007 eller exakt hur du ska göra för att exportera dina data till Access.

Men vissa trevare kan jag göra.

Excel 2007 innebär ingen markant förändring av VBA och formulär. Däremot finns det goda möjligheter att arbeta i .Net mot Excel där (och även i tidigare versioner tror jag). Fast om det hjälper dig? Ingen aning.

Access är inte dumt att gå över till om det är rena fina datatabeller du har och du har behov av den struktur Access ger. Excel är i sina goda stunder som en databas (tabellerna) och rapporter (andra sidorna). Samt Access, eller annan databas, är smidigare och snabbare att koppla ihop med en wedbshop när du kommer dit.

Import av data? Kan inte Acces importera dina Excel-data? Har säkert något med teckenkoder att göra. Hur har du testat att importera (svag is för mig då jag ej har Access att testa på). Men Access borde väl klara rena Excel-tabeller samt även e.x.v. CSV-filer? Eller kanske även med en SQL-sats hämta data från Excel.

Formulär - du vill kunna mata in data smidigt antar jag? Samtidigt visa en del data? Var behövs dynamiken? Storleken på fälten? Antalet fält?

Om det är presentation av data utifrån val i en dialog/ett formulär så är det inte fel att utföra denna på ett blad bakom dialogen. Fast då kanske man snarare ska inkorporera dialogens fält i ex.v. toppen på bladet.

Fast formulär, eller fält på ett blad, utan VBA-kod gör knappast någon glad, det är sant.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Har testat lite till

Tänkte kanske att om man först tog bort alla radbrytningar i EXcel innan import så ...

Tyvärr verkar det vara så att OM man går in i Format/Celler och tar bort alla radbrytningar, så får man ändå kvar "den där irriterande lilla fyrkanten" så det verkar inte funkar

Ingen möjlighet att testa om det är någon skillnad i senare versioner av Excel/Access. Jag har version 2002

Men som jag sa i mitt förra svar så är jag typ ganska säker på att det är radbrytningarna som är problemet vid import.

Jag kanske testar lite till men ...

Cege

Testa att ta bort radbrytningarna med denna formel:

=BYT.UT(A1;TECKENKOD(10);" ")

den ersättar ny rad med ett mellanslag.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Edit: Hur menade du att jag skulle sätta in formeln? Är inte så bra på Excel.

----

Jo, men jag vill ha kvar radbrytningarna. Det går inte att få någon överblick annars i en cell med massa text.

Men när jag då exporterar detta till Access så görs det om till vertikala streck typ detta || fast tjockare stil. Då försvinner också överblicken man får i Excel.

Ett exempel hur det kan se ut:

(Att man måste ha in så mycket i en cell är för att e-handelsprogrammet inte har någon "fakta"-funktion osv.)

<table>

<tr><td><table>

<th><td>Rubrik</td></th>

<tr><td>Längd</td><td>10 meter</td></tr>

<tr><td>Bredd</td><td>3 meter</td></tr>

</table></td></tr>

<tr><td><table>

<th><td>Beskrivning</td></th>

<tr><td>En fin produkt som bla... bla... bla...</td></tr>

</table></td></tr>

</table>

osv...

[inlägget ändrat 2007-09-24 13:04:49 av skvalparne]

Kan du göra sök&ersätt i en tabell i Access?

Testa då att ersätta ny rad med något annat tecken i Excel. Sedan efter import i Access gör du det omvände, ersätter tecknet med ny rad.

Formeln ovan:

Klistra in till höger om din tabell på bladet. Givet att tabellen börjar i A1 (eller anpassa), kopiera ned utmed tabellen. Kopiera sedan hela kolumnen med formeln, markera originalkolumnen och klistra in special, enbart värden. Radera formelkolumnen och testa att exportera.

Gör detta givetvis på en kopia av din arbetsbok!

/T

Hej igen!

Jag testade formeln och den verkade som tänkt, att ta bort radbrytningarna.

Men jag ju vill ha kvar brytningarna...

Sedan det med att "Sök & Ersätt" så går det vad jag förstår inte att ersätta med radbrytningar istället för fyrkanter?

Jag får försöka ladda ner Excel 2007 och testa om det funkar mer som Access med formulär, men Office Hem/Skola testversion var på 290 MB och det är inte det lättaste när man inte har ADSL-växel i telefonstationen, och ett trådlöst bredband som bryter med jämna mellanrum.

Ett alternativ är AccessLinks med att använda Access-formulär i Excel. Men jag har installerat det och enligt Office-skivan är det installerat. Men det dyker inte upp några alternativ i "Data"-menyn.

Det är ju annars en lösning. :thumbsup:

Sedan det med att "Sök & Ersätt" så går det vad jag förstår inte att ersätta med radbrytningar istället för fyrkanter?

Det var bara en tanke, att om det går i Access att ersätta valfritt tecken med en radbrytning via Sök&Ersätt så skulle du i Excel kunna ersätta alla radbrytningar med ex.v. $$$ och sedan ersätta dem i Access.

Jag tror ärligt inte att du finner det enklare med Excel 2007.

/T

Jo, det vore bra om det gick att göra så. Men vad jag kan se går det inte att ersätta med radbrytning, eller har jag fel?

Ett bra alternativ är väl då att använda AccessLinks? Men trots att jag har installerat det så finns inte alternativet i DATA-menyn i Excel. Har ni någon idé om det? För då får jag ju tillgång till skräddarsydda formulär även i Excel.

Bara en kort fråga:

Hur mycket data är det som du har radbrytingar på?

Det finns ju möjlighet, i Access, att läggga in radbrytningar om man nu inte vill att dessa skall komma slumpvis i formuläret.

För att få hela texten att synas över flera rader är ju inget svårt vare sig i formulär eller rapporter.

Men det är klart, har man flera tusen rade i Excel med radbrytningar där man måste få radbrytningarna exakt på rätt ställe så blir det ju "rätt mycket" jobb ...

Tack för uppbackning i en svår stund! :thumbsup:

Det rör sig om drygt 200 produkter än så länge med åtminstone 55-60 radbrytningar på varje. Visst går det att sitta och dona med det, men tycker rent principiellt att det åtminstone mellan halvsyskon som Excel och Access att data borde kunna flyttas fram och åter med oförändrat "utseende". Det funkar ju att kopiera över till webbshopen med radbrytningarna i behåll.

Hur funkar AccessLinks för er? Jag har nu provat att avinstallera det och sedan installerat det på nytt, men får inte upp någon rad i datamenyn med "AccessLinks" eller liknande. Eller letar jag på fel ställe?

Det finns som sagt med i Excelhjälpen så jag tycker det borde finnas i programmet om jag installerat det.

Mvh/

skvalparne

[inlägget ändrat 2007-09-26 18:31:22 av skvalparne]

Hmm, förstår att det tar emot att göra allt manuellt.

Av tidigare inlägg framgick att "den lilla rutan" som följer med vid import export till Access motsvaras av TECKENKOD(10). Har kollat lite för att se om motsvarande radbrytning i Access har någon motsvarande teckenkod. Jag har inte hittat detta men någon annan kanske vet. Jag ger upp försöken att hjälpa dig. Hoppas att du lyckas till slut. :)

När det gäller din fundering om det inte borde gå att utbyta data mellan programmen så kan man ju tycka det. Å andra sidan så är det väl inte det normala att man lagrar data på det här sättet i en databas.

Lycka till !

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...