Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PS3 i trådlöst nätverk


Smaragd

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har problem med att ansluta sonens PS3:a till vårt trådlösa hemmanätverk. Har kollat på Playstations hemsida utan att bli klokare.

Allt verkar fungera bra ända tills PS3:an testar anslutningen. Efter en stund blir resultatet "failed".

 

Jag har följt alla anvisningar även om jag inte vet vad allt betyder.

PS3:an hittar vårt nätverk som är skyddat med WPA-PSK (TKIP). Signalstyrkan blir dock inte högre än mellan 35-45%. När jag trycker vidare kan jag välja None, WEP eller WPA-PSK/WPA2-PSK. Jag antar att jag väljer rätt när jag väljer den sista. Nästa steg är att ange en "WPA key" som jag antar är den säkerhetskod jag angett för mitt trådlösa nätverk? När denna angetts väljer jag "Easy" enligt PS3:ans handbok.

Efter detta väljer jag IP-adress/automatic, DHCP/do not set, DNS setting/automatic, MTU/automatic, Proxy server/do not use, UPnP/enable.

Vad allt det här betyder begriper jag ingenting av och handboken ger ingen ledning alls.

Nu summeras mina valda inställningar och det ser ut som följer:

 

Internet connection - Enabled

Connection method - wireless

SSID - "namnet på mitt hemmanätverk"

Security WPA-PSK/WPA2-WSK - ************

Adress setting - automatic

IP adress - automatic

Subnet mask - automatic

Default router - automatic

Primary DNS - automatic

Secondary DNS - automatic

MTU - automatic

Proxy server - do not use

UPnP - Enabled

 

Efter detta görs en test av anslutningen som efter någon minut säger "failed" pga en timeout.

 

Vad gör jag för fel?

 

Hemmanätverket består av ett Telia bredband 8MB +och en Belkin trådlös router (Wireless G Router, mod. F5D7230-4). På nätverket sitter en stationär dator med WinXP, kopplad med kabel och en HP Pavillion laptop som körs trådlöst. Även denna med WinXP. Båda datorerna har Norton Intenet security 2007.

 

Tacksam för all hjälp

Smaragd (Lennart)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en del routrar så kan man spärra mac-adresser, dvs själva nätverkskorten. Har du kontrollerat att denna spärr inte är igång. Kolla samtidigt att dhcp faktiskt är aktiverat också. Om det är så att den inte är aktiverad så kommer du tyvärr aldrig att få en ip-adress.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej M,

 

DHCP är aktiverat.

Det här med spärren på MAC-adressen fattar jag inte riktigt.

Så här står det i inställningarna på min router:

--------------------------------------

Firewall > MAC address filtering

 

This feature lets you set up a list of allowed clients. When you enable this feature, you must enter the MAC address of each client on your network to allow network access to each. More Info

 

Enable MAC Address Filtering >

MAC Address Filtering List >

---------------------------------------

Inga adresser är spärrade. Listan är tom.

 

 

--------------------------------------

WAN > MAC address

 

Some ISPs require that you clone (copy) the MAC address of your computer's network card into the Router. If you are not sure then simply clone the MAC address of the computer that was originally connected to the modem before installing the Router. Cloning your MAC address will not cause any problems with your network. More Info

 

 

Wan Mac Address > Här finns 6 rutor med 2 tecken i varje ruta.

--------------------------------------

 

Jag behöver nog mer hjälp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag har gjort på mitt trådlösa nät, är att sätta upp just en sådan lista med mac-adresser, vilket resulterar i att om någon lyckas knäcka min passkey, så kommer routern vägra prata med personens dator. Men så länge funktionen inte är aktiverad på din router så bör det inte vara något problem.

 

Har du testat WEP-kryptering istället?? Samt det kan vara en idé at kolla vilken typ av trådlös anslutning du har. Är det 802.11B, G, N. PS3 ska klara B och G har jag för mig, så det kan vara värt att snegla på vilken variant du har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag hänger med riktigt.

 

WEP kryptering? Är inte det osäkrare (sämre) än det jag har?

Typ av anslutning? Var hittar jag det?

Under Connection Type är Dynamic ibockat.

På sidan Wireless > Channel and SSID står det

Wireless Mode > g and b

 

Varför är det så himla krångligt?

Tack för att du tar dig tid M

 

/L

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag har gjort på mitt trådlösa nät, är att sätta upp just en sådan lista med mac-adresser, vilket resulterar i att om någon lyckas knäcka min passkey, så kommer routern vägra prata med personens dator.

Det är betydligt enklare att komma förbi MAC-filtreringen än att knäcka WPA-nyckeln.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Signalstyrkan blir dock inte högre än mellan 35-45%.

Har du prövat med att flytta på PS3 så att signalstyrkan blir bra så att du är säker på att det inte är den dåliga signalstyrkan som gör att uppkopplingen misslyckas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

 

Jag har inte prövat att flytta PS3:an närmare efetrsom jag då måste flytta TV och PS3:an från ena ändan av huset till nästa, men tanken har slagit mig.

Jag skall försöka låna en längre nätverkskabel för att se om det funkar med kabel emellan. Går det får jag väl bära in apparaterna till samma rum som dator och router för att prova om signalen blir bättre.

 

Jag skriver igen när jag testat de två varianterna.

 

Tack för hjälpen.

 

/Lennart

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
nomennescio_nn

Har samma problem. Skall dock hem och lägga in firmware 2.17 (då jag nu kör på 1.93) för att se om detta hjälper (vilket jag inte tror, men det är iallafall värt ett försök). Nätverket fungerar klockrent med alla datorer, men inte mot PS3'an. Dock fungerar det när jag plockar bort krypteringen, så att det är något fel med signalstyrkan betvivlar jag, men man kan ju kanske inte vara helt säker...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har tyvärr inte testat med kabel ännu. Mest beroende av att det är min grabb och inte jag själv som spelar PS3. Grabben har inte frågat efter detta ännu så jag väntar nog tills det blir fallet.

Kommer någon av er på en lösning så är jag givetvis idel öra för framtida bruk.

 

/Lennart

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så du kan spela online om du tar bort "krypteringen" ?? hur gör man det isf??

 

[inlägget ändrat 2008-03-17 20:53:49 av fleek]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nomennescio_nn

Tja, det borde väl inte vara några problem att spela online (har ju i och för sig inte provat, men jag kommer ut på nätet med PS3'an iallafall på detta vis). Till att börja med så får man ta bort krypteringen på den trådlösa routen och sedan låta PS3'an söka efter trådlösa nätverk. Då kommer den ju att hitta det "öppna" WLAN'et, för att sedan tuta o köra. Detta är dock inget alt. för mig utan jag vill få dett att fungera MED WPA2-kryptering och den nya firmware'n hjälpte föga :(

Får felmeddelandet: 8013013E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nomennescio_nn

Såja, nu var det löst :) I mitt fall var det en felaktig frimware i routern. Jag har en Netgear DG834Gv3 som hade firmware v.4.01.30. Denna version fungerar EJ och skall enligt vissa forum ersättas med v.4.01.35, men det verkar dröja. Dock kan man nergradera, då tidigare versioner fungerat. Så ladda ner v.4.01.20 som man kan hämta på:

ftp://downloads.netgear.com/files/dg834v3_dg834gv3_4_01_20_uk.zip

(OBS! länken blir "avklippt" här, så kopiera länken och klistra in densamma i adressfältet på din webläsare).

Anyhow, detta fungerade utmärkt för mig och min PS3'a är numera uppkopplad med WPA2!!! :)

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-03-18 09:34:32 av nomennescio_nn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har en Netgear RP114 som hittar ip till ps3an automatiskt men får dns fel men med den funkar inte internet till min dator, får upp inloggningsrutan när jag går in på 192.168.0.1 men kan inte lösenordet , var så länge sen jag va inne på den, nåt förslag på vad det kan va? har även en annan router, trådlös/tråd GIGABYTE GN-BR01G då internet funkar till datorn men då hittar den inte ip eller dns till ps3an men den kommer jag in på.

har kollat nästan alla forum om dns fel men ingenting har funkat hitills. kan du kolla om det är samma fel med min andra, gigabyte?? internet till ps3an funkade med gigabyte routern innan jag bytte ut mitt förra modem som är sönder nu. har nu en d-link 320t och innan hade jag en zyxel 600series. kommer jag bara in på min netgear ska det nog fungera sen efter update:D

tack

 

[inlägget ändrat 2008-03-18 19:15:50 av fleek]

[inlägget ändrat 2008-03-18 19:30:38 av fleek]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nomennescio_nn

Hmmm, mycket där...

 

Well, börja med att "reset'a" din netgear RP114 genom att:

 

1 - Bryta strömmen till den.

 

2 - Tryck in och håll inne "reset"-knappen.

 

3 - Anslut strömmen medans "reset"-knappen fortfarande är intryckt.

 

4 - Fortsätt att hålla inne "reset"-knappen i minst 20 sekunder efter att strömmen varit påslagen.

 

5 - Vänta på att routern startar om.

 

6 - Nu är den återställd till fabriksinställningar.

 

7 - Logga in med "Username" = admin och "Password" = password eller 1234

 

Nu bör du komma åt alla inställningar...

 

[inlägget ändrat 2008-03-18 22:17:13 av nomennescio_nn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nomennescio_nn

Om det är "min" länk till netgear DG834G, du menar så gäller inte den din RP114-router, tyvärr. Men nu kan du iaf komma åt att pula ned inställningarna i din router och det är alltid ett steg i rätt riktning :)

 

[inlägget ändrat 2008-03-18 23:07:17 av nomennescio_nn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fick ner en firmware till min netgear router nu, ska testa och se om det hjälper...

en sak som är lite konstigt är att jag får samma felmedelande när jag kopplar ur modemet. så det kvittar om det är i lr inte, samma fel ändå

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...